Reklama

Peugeot 3008 HYBRID4 - návykových 300 koní s elektrickým nábojom

Stanislav Vinc
84 %
Štýlový, obratný, komfortný a ešte aj navyše elektrifikovaný… Čo viac si môže človek od moderného SUV prijať? Peugeot vyšperkoval svoj populárny model 3008, ktorému nechýba ani elektrifikovaný variant Hybrid, ktorý chce zaujať dynamickou, ako aj ekologickou jazdou. Ako sa mu to darí v praxi?

Výhody

  • Perfektný výkon
  • Obratnosť, dynamika jazdy a komfort
  • Skvelá spotreba

Nevýhody

  • Slabší elektrický dojazd
  • Ergonómia niektorých ovládacích prvkov
  • Fungovanie niektorých asistentov

Celý segment SUV vozidiel sa s príchodom hybridných variantov výrazne mení. Z kedysi neveľmi obratných a už vôbec nie ekologických modelov sa s príchodom hybridných verzií stávajú prekvapivo úsporné autá, s ktorými teoreticky môžete jazdiť po meste kompletne bez emisií. Taká je aspoň myšlienka stojaca za väčšinou plug-in hybridných SUV modelov.

Peugeot 3008 v tomto nie je iný a na prvý dojem sa mu to dokonale darí. Už pri jeho preberaní na test sme si nemohli odpustiť úprimné „Wow“, tento dizajn sa Francúzom naozaj podaril. Verte, že naživo vyzerá vynovená 3008-čka ešte lepšie, ako na fotkách a nepochybujem, že ich čoskoro uvidíte na cestách mnoho, aj vďaka tomuto aspektu.

My sme si ale mali možnosť vyskúšať špeciálne verziu Hybrid, ktorá ponúka tých dôvodov na zváženie jej kúpy ešte o niečo viac. Pod kapotou má 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 200 koní (147 kW), vpredu elektromotor s výkonom 110 koní (81 kW) a vzadu druhý elektromotor s výkonom 113 koní (83 kW). Celkový výkon? Rovných 300 koní (221 kW) a slušný krútiaci moment 520 Nm.

Snáď ani netreba hovoriť, že ide o (ne)skutočne mrštné auto, s ktorým nebudete mať absolútne žiaden problém zaradiť sa do rýchlej premávky či bezpečne predbiehať a to aj vo vyšších rýchlostiach. Ak by ste mali chuť „blbnúť“, k dispozícii tu máte aj režim Sport, ktorý využije potenciál tohto pohonu na maximum a z 0 na 100 km/h vás dostane za 5,9 sekundy.

O tom však takýto rodinný hybrid nie je, práve naopak. Cieľom pri takomto aute je, aby ste s ním ideálne dokázali absolvovať celú vašu každodennú rutinu čistou jazdou v elektrickom režime. Je to reálne? S 13,2 kWh batériou a papierovým dojazdom podľa metodiky WLTP na úrovni 59 kilometrov hravo, v praxi je to ale inak…

Pri plne nabitej batérii nám Peugeot 3008 HYBRID4 neochotne priznal odhadovaný dojazd v režime Electric na úrovni 38 kilometrov, pod čo sa nepochybne podpísalo aj aktuálne chladné počasie. V meste to šetrnou jazdou v týchto podmienkach dotiahnete na zhruba 40 kilometrov, na diaľnici zas zhruba 30. Veríme, že počas teplejších mesiacov by to mohlo byť inak.

To je však režim Electric, ktorý nehrá v prípade tohto modelu až taký prím, hoci je plne k dispozícii. Prioritu tu má režim Hybrid, v ktorom zas Peugeot 3008 HYBRID4 exceluje vo výbornej spotrebe. Kombinovaná spotreba pri hybridnej jazde sa v tomto prípade pohybuje okolo úrovne 3,5 l/100 kilometrov. Po vybití batérie spotreba bez pomoci elektriny v našom prípade stúpla na 6,6 litra, čo je na auto tohto typu výborné číslo.

V ponuke jazdných režimov samozrejme nechýba ani režim AWD, v ktorom sa do hry zapoja obe elektromotory. Nová 3008-čka samozrejme nie je žiaden off-road a už vôbec nie s ozdobnými doplnkami výbavy GT, no pohon všetkých štyroch kolies mu aj napriek tomu dokonale svedčí. Presvedčili sme sa o tom sami počas štedrej snehovej nádielky, v ktorej sme sa po aktivácii režimu AWD mohli plne spoľahnúť na stabilitu a trakciu vozidla aj v na miestach, kde si ostatné autá až tak veľmi situáciou isté neboli.

Opomenúť nemôžem na druhej strane ani prevodovkový režim B, v ktorom je aktívne brzdenie motorom využívané aj pre rekuperáciu energie späť do batérií. Peugeot 3008 HYBRID 4 v tomto režime „brzdí“ výrazne viac, ako iné modely, čo som však počas jázd skutočne privítal. V meste vďaka tomu budete môcť jazdiť takmer vždy bez dotyku brzdového pedálu a rovnako sa na motorové brzdenie budete môcť spoľahnúť napr. aj v prudších zákrutách a pri schádzaní z diaľnic a rýchlostných ciest.

Nami testovaný kúsok bol vybavený aj celým radom asistenčných systémov, ktoré zabezpečujú núdzové brzdenie, upozornenie na neúmyselné opustenie jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, pomoc pri parkovaní či sledovanie pozornosti vodiča. Chýbať tu samozrejme nesmie ani adaptívny tempomat a špecialita Peugeotu v tejto triede – systém nočného videnia.

Ako prvý som si nechcene otestoval systém Active Safety Brake počas toho, ako to do môjho pruhu nečakane strhlo auto v snahe sa o predbehnutie pomalšieho vozidla vo vedľajšom pruhu. Čakal by som, že v takejto situácii zareaguje predkolízny systém oveľa skôr, ako ja. Vozidlo však ani pri plnom manuálnom zošliapnutí brzdy a tesnom vyhnutí sa zrážke žiaľ ani nepíplo.

Rovnako som sa úplne nedokázal spoľahnúť ani na systém sledovania jazdných pruhov, ktorý sa nechal ľahko zmiasť dočasnými čiarami, ktoré mnohé iné testované autá bez problémov odignorovali. Na druhej strane však musím uznať, že keď tento systém nemá čo zmiasť, vozidlo drží v pruhu skvelo. Na diaľnici počas silných poryvov vetra dokázal tento asistent udržať vozidlo v pruhu aj pri rýchlosti 130 km/h oveľa stabilnejšie, ako ja.

Spoľahlivejšie ako v mnohých iných konkurenčných vozidlách tu fungovalo aj rozpoznávanie dopravných značiek, kde Peugeot bez problémov zobrazil aj aktuálnu predpísanú rýchlosť v úsekoch, v ktorých niektoré iné autá zobrazia nesprávne značenie, alebo radšej nezobrazia nič.

Highlightom tejto výbavy je ale určite nočné videnie, ktoré je v tejto triede vozidiel skutočným unikátom. Systém dokáže pomocou neho rozpoznávať chodcov a zvieratá oveľa skôr, ako ich uvidíte na vlastné oči s pomocou svetlometov. Rozpoznané osoby alebo zvieratá vám systém zvýrazní žltým boxom na displeji palubného počítača i-Cockpit, vďaka čomu toto upozornenie zbadáte aj periférnym videním pri sledovaní vozovky.

Človek sa v interiéri vynovenej 3008-čky cíti naozaj dobre, pod čo sa podpisujú príjemné materiály vrátane semišu a ambientné osvetlenie s možnosťou prispôsobenia si jeho farby. Z pohľadu komfortu vodiča a priamo šoférovania však musím Peugeotu opäť vytknúť príliš jednoduchý volant, ktorému by vôbec neuškodila bohatšia ponuka tlačidiel, aj ich logickejšie usporiadanie. Stále nerozumiem, prečo Stellantis s obľubou necháva úpravu hlasitosti na tlačidlá a prečo na volant neumiestni aj ovládanie tempomatu, ktoré dáva stále za volant.

Spomínaný i-Cockpit je nepochybne dominantou celého interiéru a to aj napriek tomu, že v portfóliu značky nejde o žiadnu novinku. Digitálny palubný displej s 12,3“ displejom je lahôdkou pre technologických nadšencov ako sme my a opäť som si potvrdil, že ide o najkrajší digitálny kokpit na trhu a to najmä parádnemu rozlíšeniu a pekným animáciám, napr. pri sledovaní toku energie v rámci vozidla.

Digitálnemu kokpitu sekunduje už taktiež dlhšie známy 10“ dotykový displej, pod ktorý Peugeot s obľubou umiestňuje svoje štýlové klávesy dizajnovo stojace niekde na pomedzí piana a bojového lietadla.

Horný rad kláves slúži na prepínanie stredovej obrazovky medzi hlavnými funkciami vozidla (rádio, klimatizácia, navigácia…), dolný rad zas zväčša na ovládanie klimatizácie, resp. aspoň jej základných prvkov. Tie zvyšné, vrátane nastavenia teploty a intenzity nájdete žiaľ iba v dotykovom infotainmente.

Infotainment systém reaguje na dotyky pomerne svižne, jeho ponuka je vďaka jednoduchosti mimoriadne prehľadná a vďaka matnému povrchu na ňom nebudete vidieť ani nepríjemné šmuhy a odtlačky. V rámci technologickej výbavy mu nechýba ani podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, avšak iba prostredníctvom USB-A pripojenia. K dispozícii tu máte aj bezdrôtové nabíjanie.

Pochváliť na záver musím aj audiosystém FOCAL, ktorý mi počas celej doby testovania robil nesmiernu radosť svojim vyváženým zvukovým prejavom, ako sa na takto technologicky ladené auto patrí. Pri čisto elektrickej jazde v meste si budete jeho schopnosti vykresliť vaše obľúbené piesne mimoriadne užívať.

Peugeot 3008 HYBRID4 je vydareným prírastkom do elektrifikovaného portfólia značky, ktorý má podobne ako drvivá väčšina iných plug-in hybridov veľmi špecifickú cieľovú skupinu. Aby ste boli s výberom tohto modelu nadmieru spokojní, predpokladom je, že ho budete mať možnosť doma či nebodaj v práci nabíjať, denne najazdíte maximálne okolo 40-50 kilometrov a cena pre vás nie je najdôležitejší ukazovateľ. V základnej výbave totiž tento hybrid začína na cene 38 790 € a v nami testovanej verzii sa dostáva na 46 990 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.