Výhody
- Vynovený dizajn vrátane štýlového interiéru
- Svižný 1.2 PureTech
- Pomer medzi základnou výbavou a cenou
Nevýhody
- Lesklé plasty
- Nedotiahnutá a chybová mobilná aplikácia
Nový Peugeot 2008 je oproti svojmu predchodcovi už na prvý pohľad dravejší, dynamickejší a v konečnom dôsledku aj oveľa zaujímavejší. Do oka vám jeho dizajn padne na prvý pohľad najmä vďaka prednej maske, ktorá hostí na tri časti delené Full LED svetlomety modelované podľa pazúrov šelmy, ku ktorým sa pridávajú šabľozubé denné LED svetlomety.
Jasné, toto nie je v portfóliu automobilky Peugeot žiadna novinka, no prečo meniť niečo, čo dokáže aj po niekoľkých obmenách stále zaujať? Oči z modelu 2008 navyše nechcete spustiť ani pri pohľade na zadnú časť, na ktorej dominuje dvojfarebná karoséria prepojená čiernou linkou s troj-delenými zadnými svetlami aj s denným svietením. Aj odzadu „dvetisícosmička“ vzbudzuje rešpekt aj napriek tomu, že rozmermi ani ostatnými parametrami nejde o plnohodnotné SUV.
Po krátkom zoznámení sa s elektrickou verziou tohto modelu sme tentokrát mali tú česť s benzínovým variantom GT s motorizáciou 1.2 PureTech 155k EAT8 s výkonom 114 kW/155 k, ktorú riadi automatická 8-stupňová prevodovka. Ide teda o najvyššiu verziu tohto modelu, ktorý svoju výbavu delí na verzie Active, Allure, GT Line a GT. O športovejšom zameraní tejto verzie vás však nemusia presviedčať ani značky na karosérii vozidla, počas jazdy to veľmi jasne cítiť.
Éra ťažkopádnych krabíc do mesta je našťastie preč a aj keď ide „len“ o 1,2-litrový 3-valec, Peugeot 2008 si s ním sviští mestom i diaľnicou úplnou pohodou. Mesto mu samozrejme vzhľadom na benzínový motor svedčí viac, no pri výslednej kombinovanej spotrebe 6,4 litra/100 km a charakteristike použitého PureTechu vlastne zistíte, že mu svedčí a prospieva aj diaľnica.
Spomínaná 8-stupňová automatická prevodovka EAT8 sa opiera o plne elektronický volič shift-by-wire, ktorej ovládanie som si počas testovania skutočne zamiloval. Samotné radenie automatickej prevodovky je promptné a platí to aj pri prepínaní medzi klasickou jazdou či cúvaním. Nezaskočia ju tak ani neurotickejší vodiči pri typickom rýchlom manévrovaní na parkovisku.
Ak by ste mali chuť dostať radenie do vlastných rúk, použiť na to budete môcť radiace páčky za volantom. Kúsok za radiacou pákou nájdete umiestnené aj dedikované tlačidlo pre prepínanie jazdných režimov, ktoré už tradične obsahuje režimy Eco a Sport, ktoré citeľne menia charakter riadenia a radenia automatickej prevodovky, ktorá sa v druhom menovanom režime vyšantí s vyššími otáčkami motora.
Konštrukčne sa tak Peugeotu podarilo spárovať pohon s týmto modelom na výbornú a tak vydarenú kombináciu sme tu už dlho nemali. Jazdu s touto verziou si budete užívať a ak vám to rozpočet dovolí, jej výber určite neoľutujete. Tabuľkovo vychádza totiž na 26 190 €, čo rozhodne nie je málo, no za túto cenu dostanete podľa môjho názoru ideálnu výbavu aj čo sa týka technickej stránky.
Práve technická stránka a výbava tohto modelu vytvára zaujímavý kontrast medzi dizajnovo dravým exteriérom a futuristickým interiérom. Po prvom nastúpení do tohto modelu vás tak ohúria v prvom rade netradičné, no skutočne štýlové ovládacie prvky v stredovej konzole, horizontálne z oboch strán ukrojený volant, elegantné lesklé plasty a napokon aj digitálny i-Cockpit 3D.
Aj keď Peugeot 2008 nepatrí medzi prémiové modely značky, v jeho interiéri sa tak budete cítiť. Interiér aj napriek svojmu futuristickému ladeniu nepôsobí chladne, vďaka čomu sa s ním a napokon aj so samotným autom budete môcť okamžite zžiť a v podstate tak preskočiť typické zoznamovacie dni a týždne, počas ktorých vám môže vaše nové auto pripadať akoby cudzie.
Dizajnérom by som v prípade interiéru vytkol snáď len použitie spomínaných lesklých plastov, ktoré vyzerajú perfektne, no iba ak ich budete neustále leštiť. Najmä na priamom slnku totiž na nich uvidíte každý jeden odtlačok a zrnko prachu, ktorý sa na tomto povrchu drží ako prikovaný. Opäť teda ide o ďalšie auto, ktoré by malo mať v povinnej výbave aj antistatickú handričku.
Spomínaný Peugeot i-Cockpit 3D nahrádza nielen klasické analógové budíky, ale aj mladšie digitálne budíky pozostávajúce väčšinou z jednej obrazovky. Peugeot sa rozhodol ideu digitálnych budíkov posunúť ešte o úroveň ďalej a s technológiou i-Cockpit 3D skombinoval klasickú obrazovku v pozadí s priehľadným displejom, resp. projekciou obrazu na sklo v popredí kokpitu.
Aký to má zmysel? Takéto zobrazenie informácií o jazde by malo byť o niečo ergonomickejšie, intuitívnejšie a vo výsledku preto aj bezpečnejšie. Peugeot 2008 intuitívny a ergonomický nepochybne je, no nie som úplne presvedčený, že je to práve vďaka technológii i-Cockpit 3D. Zobrazovať správne ukazovatele na správnom mieste a v správnej veľkosti je totiž možné aj bez holografického 3D efektu, čo dokazujú autá iných značiek.
Pravdou však je, že i-Cockpit 3D do interiéru skutočne zapadá a vôbec by neprekážalo, ak by bol súčasťou základnej výbavy. Čo rozhodne stojí za príplatok, je rádio s 10“ dotykovým displejom, ktorému nechýba podpora protokolov Apple CarPlay a Android Auto. Tie môžete s vašim smartfónom využívať pomocou USB-A portu v stredovej konzole.
Na protiľahlej strane USB-A portu nájdete aj port USB-C, ktorý však z nepochopiteľných dôvodov slúži iba na nabíjanie. Obojstranné USB-C káble už predsa nie sú takou raritou. Peugeot sa to v tomto doplnkovom balíku snaží vykompenzovať dvojicou USB-A portov umiestnených na zadnej strane stredovej konzoly, ktoré budú mať po ruke cestujúci na zadných sedadlách.
Stredová konzola ponúka ešte jedno prekvapenie a tým je špeciálna priehradka venovaná smartfónom. V jej zadnej časti sa totiž nachádza bezdrôtová nabíjačka (Qi), do ktorej sa zmestia aj tie najväčšie smartfóny na trhu, zatiaľ čo výklopný kryt pred ňou slúži zároveň aj ako praktický stojan pre smartfón. Vzadu sa tak môže nabíjať smartfón spolujazdca, zatiaľ čo vpredu môže byť elegantne odložený smartfón vodiča pripojený k autu káblom.
Spomínaný dotykový displej slúži na ovládanie väčšiny prvkov auta vrátane klimatizácie, čo nebýva zo strany väčšiny vodičov veľmi vítané. Aj keď to stále nie je úplne ideálne, ovládanie klimatizácie je v tomto prípade dostatočne jednoduché a ľahko dostupné, aby ste to zvládli aj počas jazdy. Rýchlo zapínať a vypínať ju navyše môžete pomocou fyzického tlačidla pod obrazovkou.
Priestranný dotykový displej tiež zužitkujete v tandeme so zadnou parkovacou kamerou, ktorá vás už tradične navedie na miesto pomocou farebných čiar. O vašu bezpečnosť na cestách sa navyše postará aj asistent sledovania mŕtveho uhla, asistent sledovania dopravných značení, systém pre sledovanie únavy vodiča a systém automatického brzdenia, ktorý funguje od rýchli 5 km/h až po 140 km/h. Parkovanie napokon môžete prenechať funkcii Park Assist.
Cez dotykový displej sa môžete okrem iného prepracovať aj k nastaveniam automatického prepínania diaľkových svetiel, sprievodnému osvetleniu vozidla pri vystupovaní a nastupovaní (auto sa odomyká aj bezkontaktne), nastaveniu ambientného osvetlenia vrátane výberu z ôsmych farieb a napokon aj k nastaveniu asistentov a funkcii Štart/Stop, ktorá by si určite zaslúžila samostatné hardvérové tlačidlo.
Priestor by na to aj bol, na ľavej strane pod úrovňou volantu sa totiž nachádzajú tlačidla pre rýchle vypnutie aktívnej výstrahy neúmyselného prekročenia čiary a asistenta udržiavania polohy v jazdnom pruhu. Prekvapením je, že tento asistent vyžaduje, aby bol v tej chvíli aktívny aj adaptívny tempomat. Je to škoda, pretože Peugeot 2008 si len za pomoci prednej kamery drží stopu v jazdnom pruhu celkom obstojne.
Týchto asistentov aj s funkciou Stop & Go si teda môžete zapínať na dlhších trasách, počas ktorých budete mať na balenie posádky k dispozícii celkovo 405-litrový batožinový priestor. V ňom nájdete aj dnes tak obľúbené dvojité dno, ktorého sa môžete vybratím pomerne ľahkej dosky elegantne podľa potreby zbaviť. Pod ďalším dnom dokonca nájdete aj dojazdovú rezervu, čo sa pri nových modeloch až tak často nevidí. Ďalší palec hore pre dizajnérov Peugeot.
Oceniť tiež musím perfektne odhlučnenú kabínu, v ktorej môžete mať miestami pocit, že idete na elektromobile. Počas jazdy si tak budete môcť vychutnať skutočne kvalitný zvuk od spoločnosti FOCAL, ktorá sa podpísala pod zvuk štyroch výškových reproduktorov, štyroch basových reproduktorov a jeden stredový reproduktor doplnený o subwoofer a 12-kanálový zosilňovač s celkovým výkonom 515 W.
Peugeot 2008 tak, ako iné modely značky, môžete spárovať s mobilnou aplikáciou MyPeugeot, ktorá vám po spárovaní cez infotainment zobrazí základné informácie o vašom vozidle. Nájdete v nej napríklad dátum poslednej jazdy, aktuálnu polohu vozidla, dátum najbližšej plánovanej návštevy servisu alebo aj aktuálnu priemernú spotrebu, teda samozrejme za predpokladu, že sa vám ju podarí spárovať s vozidlom a to bude údaje do aplikácie úspešne odosielať.
Párovanie aplikácie s vozidlom je prinajmenšom mätúce a synchronizácia údajov s vozidlom bola počas nášho testu trochu nespoľahlivá. Chyba bude pravdepodobne iba na strane aplikácie, ktorú môže Peugeot kedykoľvek aktualizovať, no takéto problémy sa v ére čoraz inteligentnejších vozidiel už skrátka „nenosia“ a o to viac to zamrzí v tak vydarenom a futuristicky pôsobiacom modeli, akým je Peugeot 2008.
Peugeot 2008 v novej generácii dospel, získal predtým chýbajúci charakter a výbavou poskočil o niekoľko tried vyššie. Francúzom sa podarilo previazať perfektné jazdné vlastnosti novinky s vysokou kvalitou spracovania a technológiami, bez ktorých si už nové modely predstaviť nevieme. Chýb má navyše pramálo a to aj na miestach, ktoré sú pre väčšinu vodičov druhoradé. Stáva sa tak z neho jedno z najlepších mestských SUV modelov na trhu, ktorý zaujme najmä mladších vodičov a začínajúce rodiny, pre ktoré je ako stvorený.