Po tom, čo Bidenova administratíva minulý rok oznámila miliardové investície do infraštruktúry pre elektromobily, Tesle to nedalo a oznámila sprístupnenie svojich nabíjačiek Supercharger aj pre iné značky. Získala tým veľa.
Teraz Ford oznamuje, že vo svojich elektromobiloch bude využívať konektor od Tesly, aby jeho zákazníci nepotrebovali adaptér pri nabíjaní v sieti Supercharger. Peklo zjavne zamrzlo.
Ford, ako jedna z najväčších automobiliek sveta túto obrovskú novinku, ktorá zmení trh elektromobilov v USA, oznámila akoby len tak, mimochodom, na Twitteri. Alebo žeby paralela na to, že Twitter vlastní Elon Musk?
Namiesto dnes už svetového CCS (Combined Charging System) konektora, ktorý využíva drvivá väčšina elektromobilov na svete, bude Ford od (modelového?) roku 2025 do svojich elektromobilov inštalovať podstatne menší konektor od Tesly. Ten pritom stále zvláda obrovský nabíjací výkon.
Ford je tak prvou automobilkou sveta, ktorá pristúpila na takýto krok. Okrem toho, že budúci zákazníci Fordu budú môcť „tankovať“ v sieti Supercharger, budú ju môcť využívať aj tí súčasní.
Od budúceho roku totiž Tesla sprístupní čosi vyše 12 000 svojich Superchargerov pre zákazníkov Fordov Mustang Mach-E, F-150 Lightning a E-Transit. Tí bez špeciálneho konektora už priamo namontovaného v aute budú potrebovať špeciálny adaptér.
Tesla z tohto opäť len získa. Otvorením siete Supercharger Tesla splní podmienky na získanie dotácií na budovanie nových nabíjačiek od americkej vlády. A koniec koncov Tesla bude ťažiť aj z toho, že v jej sieti budú nabíjať aj mnohí ďalší majitelia elektromobilov.
Tesla sa, mimochodom, snaží, aby jej konektor bol uznaný za North American Charging Standard (NACS). Všetky potrebné dáta ku konektoru ponúka ako open-source.
Ford bude v Európe naďalej predávať elektromobily s CCS konektorom, tak ako to robí aj Tesla, ktorá mení svoj Supercharger konektor za CCS pre vozidlá mimo Severnú Ameriku.
Ako zareagujú na významnú zmenu aj ostatní výrobcovia, či už americkí, alebo európski a čínsky, je dnes veľkou neznámou. Je však viac ako isté, že Ford (a Aptera, start-up z USA) neostanú jedinými automobilkami s NACS.