Celosvetová pandémia môže spustiť vlnu radikálnych zmien v oblasti automobilového priemyslu. Håkan Samuelsson, generálny riaditeľ automobilky Volvo, očakáva rýchlejší nástup elektromobilov, pokles vlastníctva áut vo veľkých mestách a inovácie v oblasti online nákupu áut.
Šéf švédskej automobilky sa na nedávnej digitálnej konferencii Financial Times rozrozprával o možnej budúcnosti automobilového priemyslu, resp. o tom, ako môže vývoj tohto odvetvia ovplyvniť aktuálna kríza spôsobená novým koronavírusom. Svetlú budúcnosť maľuje elektromobilom, zatiaľ čo na plne autonómne vozidlá je podľa neho ešte priskoro.
„Myslím, že by bolo naivné veriť tomu, že sa po niekoľkých mesiacoch vráti všetko do normálu a naši zákazníci sa vrátia do našich showroomov s dopytom po dieselových autách – žiadať budú naopak viac elektromobily. A tento trend sa bude ďalej zrýchľovať.“ – Štáty by tak mali podľa Samuelssona pri podpore automobilového priemyslu myslieť skôr na podporu nových technológií tak, ako to plánovali ešte pred pandémiou. Nemali by sa pokúšať vrátiť svet do starých koľají.
Podobný posun by mal podľa neho nastať aj vo vnímaní vlastníctva vlastného vozidla. Od priamej kúpy cez súčasný lízing áut sa podľa neho nová generácia zákazníkov prikláňa skôr k predplatným službám. Namiesto jednorázovej alebo rozčlenenej investície do vlastného auta si ich čoskoro možno budeme prenajímať za fixné mesačné alebo ročné poplatky.
Kúpa vlastného auta samozrejme nebude úplne tabu. Trend predplatných služieb by sa mal podľa Samuelssona prejaviť skôr vo veľkých mestách, kde ľudia nechcú auto vlastniť, no na druhej strane si chcú užívať slobodu pohybu, ktoré im osobná preprava ponúka. Štatistika, podľa ktorej väčšina áut stojí až 95 % času svojej životnosti na parkovisku, by sa tak mohla stať práve takýmto spôsobom minulosťou.
Veľkomestám sa má podľa riaditeľa automobilky prispôsobiť aj segment prémiových vozidiel, ktoré by sa mali časom zmenšiť z veľkých limuzín a SUV na menšie kompaktné vozidlá.
Históriou by sa vďaka koronakríze mohli časom stať aj spomínané showroomy. Práve sprísnené hygienické podmienky ukázali svetu, že predaj áut môže pohodlne prebiehať aj online, pričom na tento trend hladko naskočili aj predajcovia áut na Slovensku. Z kamenných predajní sa tak časom môžu stať iba miesta, kde bude zákazníkom poskytovaný servis a vedľajšia technická podpora.
Až tak progresívny Samuelsson nie je v oblasti autonómnej prepravy. V priebehu niekoľkých rokov by sme sa podľa neho mali dočkať príchodu plne autonómnych taxislužieb, ktoré budú spoľahlivo fungovať v presne vymedzených lokalitách a za ideálnych poveternostných podmienok. Pri osobnej preprave mimo týchto podmienok si však na plnú autonómiu vozidiel počkáme o niečo dlhšie, ako sme si ešte donedávna mysleli.
Volvo to samozrejme aj napriek skeptickým slovám Samuelssona na tému autonómnych vozidiel s ich vývojom nevzdáva, práve naopak. Automobilka plánuje od roku 2022 integrovať do každého svojho vozidla postaveného na architektúre SPA 2 aj pokročilé systémy LiDAR, ktoré sa majú postarať o plne autonómnu jazdu po diaľnici všade tam, kde to miestna legislatíva dovoľuje.