Reklama

Ovládne virtuálna realita automobilový priemysel?

Zdroj | adandp.media
Juraj Recký
Zdroj | adandp.media
Zdroj | adandp.media

Nie je to hudba budúcnosti, deje sa to teraz! Virtuálnu a rozšírenú realitu automobilky používajú čoraz pravidelnejšie.

Virtuálna (VR) a rozšírená (AR) realita zasiahli automobilový priemysel plnou paľbou. Dizajnéri neodkladajú len ceruzky a papier, ale aj grafický softvér na 3D modelovanie, ktorý bol len nedávno pokrokovou technológiou. Rovnako inžinieri z testovacích centier do veľkej miery prechádzajú do virtuálneho sveta. Predajcovia? U nich je svet ukrytý vo futuristických okuliaroch dokonalým vyhovením zákazníkom.

Zdroj | Oculus

Prienik automobilového sveta a VR prestal byť zábavou nadšencov, respektíve experimentom, niekedy v roku 2014, keď Facebook kúpil spoločnosť Oculus Rift. Dvojmiliardová akvizícia bola pre mnohých zrejme dostatočne silným dôkazom toho, že nejde len o pokusný výstrel a VR má do budúcnosť.

Pozrite si

Facebook predstavil Oculus Go, VR headset s integrovaným mobilným hardvérom

Automobilky začali hľadať marketingové využitia technológie. Medzi prvými, kto okuliare s virtuálnou realitou využili, bol Lotus. Takýmto spôsobom ponúkol testovacie jazdy ich Lexus 2015 RC F. O pár mesiacov neskôr zareagoval Fiat, ktorý pomocou okuliarov na virtuálnu realitu ponúkal možnosť sadnúť si do Fiat 500X počas ich roadshow.

Pre fajnšmekrov bolo malým sviatkom, keď Ford zverejnil AR aplikáciu Virtual Ford Mustang, pomocou ktorej sa dal najnovší model s koňom v logu umiestniť do priestoru v reálnej veľkosti a autu otvárať dvere, či ho naštartovať, aby ste mali hrubú predstavu o tom ako znie motor.

Zdroj | marketingweek.com

Land Rover využili AR pred predstavením Discovery Sport. Zákazníkom v predajniach ukázali nový model v životnej veľkosti ešte predtým, než mali auto reálne k dispozícii. Marketingový riaditeľ automobilky Lauda Schwab v tom čase v jednom z rozhovorov povedal, že VR v budúcnosti umožní zákazníkom prezerať si vybraný model auta v pohodlí domova. Len pomocou okuliarov a slúchadiel.

Zdroj | Lenovo

Virtuálna realita však zasiahla automobilový priemysel oveľa výraznejšie. Ford Motor nerobili okolo VR priveľmi rozruch, no technológiu používajú od roku 2000 a to v rôznych oddeleniach vývoja a dizajnu. Približne od roku 2007 začali budovať VR centrálu.

V roku 2014 sa začalo verejne uvažovať o tom, aký reálny dopad môže mať používanie VR a AR na vývoj a budúcnosť automobilového priemyslu. Dizajnéri s nadšením hovorili o tom, že odpadne veľké množstvo krokov počs navrhovania. Zdôrazňovali tiež, že sa nebudú dostávať do slepých uličiek, ktoré vytvárajú zákazníci svojím nezáujmom. A zákazník samotný? Ten môže byť súčasťou vývoja. Vo finále sa mu môže ponúknuť produkt na mieru.

Pozrite si

Virtuálna realita ako nový level zábavy pre spolujazdcov v aute? V Audi čoskoro

Výrobcovia si zasa mädlili ruky s vidinou istejšieho a rýchlejšieho zisku. Okrem toho, že by sa celý proces navrhovania, testovania a výroby neuveriteľne urýchlil, odpadlo by riziko, že by sa nové modely zákazníkom nepáčili.

Z Fordu, vďaka ich VR centrále, zneli trochu umiernenejšie reakcie. Elizabeth Baron, špecialista na VR vo Ford Motor, upozornila, že komunita ľudí, ktorí sa o VR zajímajú je stále malá na to, aby bola dostatočne vyspelá.

Automobilka mala v tom momente k dispozícii technológiu tak prepracovanú, že dokázala každý navrhovaný model do posledného detailu previesť do virtuálneho modelu a špecialisti z jednotlivých oddelení vývoja z celého sveta mohli spracovávanú časť vidieť „naživo“, skontrolovať ju a vyhodnotiť.

Zdroj | forbes

Aj keď boli vo Ford Motors v roku 2014 stále k VR rezervovaní, v archíve už mali 193 prototypov virtuálnych vozidiel, na ktorých dokázali skontrolovať 135 tisíc detailov. Technici podľa modelov hľadali, napríklad, najvhodnejšie miesta na spoje a umiestnenie skrutiek. Stále však návrhy nových modelov začínali na papieroch a do virtuálneho sveta sa prenášali až následne.

Google nepriamo posunul vývoj virtuálneho navrhovania automobilov dopredu, keď v roku 2016 predstavil 3D umeleckú aplikáciu Tilt Brush. Je ňou možné vytvárať umelecké diela vo virtuálnom prostredí. Laicky povedané maľovať do vzduchu. O dva roky neskôr na londýnskom autosalóne  už spoločnosť Seymourpowell predstavila riešenie zamerané na navrhovanie áut.

Projekt londýnskeho dizajnérskeho štúdia má ambíciu ponúknuť to, čo ponúkol Google pre umelcov, avšak s použitím HTC Vive headset. Virtuálny 3D skicár výhradne pre navrhovanie áut. V čom chce byť iný?

V prvom rade je to jeden z pionierov riešení, ktoré umožňujú vytvoriť koncept automobilu od piky vo VR. To znamená, že je určený ako pre dizajnérov, tak inžinierov. Tiež ponúka jednochú používateľské prostredie, vďaka ktorému je práca výrazne rýchlejšia, než v Photoshope či inom, bežne používanom programe.

Zdroj | rdmag.com

Vedúci dizajnér zo spoločnosti Seymourpowell, Richard Seale, povedal, že ideou riešenia je tiež zmazať večný konflikt medzi dizajnérmi a inžiniermi, ktorí neustále medzi sebou bojujú pri hľadaní kompromisov.

Softvér má tiež umožniť spolupracovať všetkým zúčastneným profesiám naraz už od prvotných ideí. Má sa tak predísť zbytočnému vypracovávaniu nepoužiteľných návrhov.

Hardvérovo je riešenie vybavené okrem samotných okuliarov dvoma ovládačmi. Tie sú naviac podporované samotnou inteligenciou softvéru, ktorý počíta s tým, že v automobiloch je veľká časť symetrická, preto už počas navrhovania automaticky zrkadlovo duplikuje to čo dizajnér kreslí.

Pozrite si

Ako vplýva virtuálna realita na našu psychiku?

Riešenie spoločnosti Seymourpowell má údajne zrýchliť prácu až tak, že 3D koncept automobilu by mohol šikovný dizajnér vytvoriť do jednej hodiny. Londýnske dizajnové štúdio má v pláne najbližších desať rokov pridávať do ich riešenia nové nástroje.

Gravity Sketch už svoje riešenie navrhovania automobilov vo VR úspešne ponúkla niekoľkým automobilkám. Ich prístup je však iný. Gravity Sketch má urýchliť prerod 2D návrhov na 3D model. Spoluzakladateľ spoločnosti Oluwaseyin Sosanya povedal, že jedným z hlavných cieľov je ušetriť čas. V konkrétnych čísla to má znamenať, že vďaka ich riešeniu sa práca, ktorá bežne trvá týždne, skráti na 8 hodín.

Oluwaseyin Sosanya tiež povedal, že najväčším problémom pri navrhovaní konceptu automobilu všetkých zúčastnených profesií je práve pretvorenie 3D vízie do 2D návrhu. Podľa jeho slov pri tomto procese vznikajú nepresnosti, nedorozumenia a často je ťažké si z 2D návrhu presne predstaviť finálny výsledok. Ak je projekt v 3D a v reálnej veľkosti, zlyhania či spomalenia vzniknuté na základe zlej predstavivosti odpadnú a opäť sa šetrí čas.

Gravity Sketch sa v praxi používa najmä vďaka tomu, že v podstate ide o bežný 3D modelovací softvér, ktorý však má absolútne nové rozhranie. Zásadnou výhodou je, že ho skúsení dizajnéri a inžinieri dokážu plnohodnotne ovládnuť už po jedinom, približne osme hodinovom, školení.

Daniel Sturges z Automotive Design a Production vo svojom článku zo začiatku roku 2018 opisuje zážitok s VR od Volkswagenu. Pomocou okuliarov spoznal koncept elektrického SUV I.D. Crozz. Auto si prehliadol z vonku, no zároveň nazrel dnu a mal možnosť nastaviť sedadlá. Okuliare doplnené o špeciálne upravené sedadlo mu dokázali simulovať testovaciu jazdu, pri ktorej mu asistoval virtuálny predajca.

Struges mal zásadný postreh v tom, že prístupy Fordu a VW sú zásadne odlišné. Po VW prezentácii pochválil možnosť vybrať z I.D. Crozz akúkoľvek časť a rozložiť ju do posledného detailu. Možnosť prirovnal k dokonale podrobnému katalógu automobilu.

Zdroj | ford

AR je naopak nenahraditeľná v pokročilom štádiu vývoja, kedy sú už hotové prvé fyzické modely konceptov. Stále sa však dejú aj zásadné zmeny, a vďaka rozšírenej realite sú násobne rýchlejšie zrelizovateľné. Pre VW AR nevyhnutná súčasť vývoja.

Ak sa ešte vrátime ku Gravity Sketch. Začiatkom roku 2019 Ford Motors vzbudili vlnu záujmu, keď odhalili používanie tohto reiešnia. Britská spoločnosť vtedy prezradila, že vie prispôsobiť ich VR plne požiadavkám klienta. Automobilka však upozornila na to, že toto VR riešenie zatiaľ nepoužíva na navrhovanie reálnych automobilov, no skôr hľadá možnosti, akými z tohto vytvárania konceptov „dostať čo najviac.“

https://www.youtube.com/watch?v=OzHrogUQVIw

Ďalším silným hráčom vstupujúcim do VR v automobilovom priemysle je spoločnosť Unity Technologies. Tá je známa predovšetkým z prostredia hier a hracích konzol, no v automobilovom svete pôsobí už okolo troch rokov. Riešenie tohto výrobcu predovšetkým umožňuje vytvoriť virtuálne prostredie pre autonómne autá a ich testovanie bez nutnosti použiť vozovku.

Zdroj | Lexus

Pri tejto spoločnosti sa ako pri jednej z prvých spomína ďalšia z výhod používania AR a VR v automobilovom priemysle, a teda školenie výrobných pracovníkov virtuálnou realitou.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.