- #Novinky
- 3 min.
- 5.2.2020
Ochrana pred koronavírusom? Čistička vzduchu od Dysonu zabudovaná v slúchadlách
Patentový úrad Veľkej Británie zverejnil plány Dysonu, vďaka ktorým si budú môcť používatelia čistiť vzduch pomocou náušných slúchadiel. Zaujímavý nápad dostáva punc aktuálnosti kvôli vyčíňaniu smrtiaceho koronavírusu.
Dyson má vo svojom portfóliu mnoho zaujímavých produktov, naposledy sme písali o luxusnej lampe Lightcycle Morph. Anglický výrobca je známy svojimi čističkami vzduchu, vysávačmi či kombinovanými klimatizáciami. Naopak, ambiciózny projekt výroby elektrických vozidiel vo výške 2 miliárd libier spoločnosť zrušila.
Domáce, resp. priemyselné čističky vzduchu sú však zbytočné, ak sa používateľ pohybuje von a tam dýcha znečistené ovzdušie. Práve tento problém rieši patent, ktorý si Dyson nechal zaregistrovať vo Veľkej Británii.
Vyvinuté zariadenie obsahuje filter vo vnútri slúchadiel, ktorý má tvar trysky. Tá má na starosti prísun čistého vzduchu. V patente sa píše, že „znečistenie ovzdušia je rastúci problém a rôzne látky znečisťujúce ovzdušie majú známe alebo predpokladané škodlivé účinky na ľudské zdravie.“
Dyson v patente z júla 2019 podrobne popisuje činnosť zariadenia. Obe slúchadlové mušle obsahujú motorček, ktorý poháňa vrtuľku s rozmermi 35 až 40 mm. Tá vyvinie rýchlosť 12 000 ot./min. a tak zabezpečí prečistenie asi 1,4 litrov vzduchu za sekundu. Vzduch prejde cez filter, ktorý neprepustí prach a baktérie.
Filtrovaný vzduch potom prúdi po každej strane náustka. K ústam používateľa sa následne dostáva približne 2,4 litra čistého vzduchu za sekundu. V patente sa nikde nespomína kapacita batérií, ani ich umiestnenie, pričom ich použitie bude kľúčové a rovnako ako výdrž na jedno nabitie.
Potenciál osobnej a nositeľnej čističky vzduchu je obzvlášť významný v čínskych mestách, ktoré sú smutne známe zlým ovzduším. Práve tento trh by mohol byť veľkým hnacím motorom projektu.
Už teraz Ázia prispieva k rýchlemu rastu Dysonu. V roku 2018 sa zvýšili príjmy o 28 % na 4,4 miliardy libier a Šanghaj bol v roku 2017 mestom, kde sa najlepšie predávali jeho čističky vzduchu.
O komerčnom úspechu v dnešnej dobe, keď sa celý svet pozerá na šírenie koronavírusu, nemusíme ani v najmenšom pochybovať. Zatiaľ je však všetko v rovine hypotetických predpokladov a nie je vôbec jasné, či sa takýto produkt začne niekedy komerčne predávať.