Reklama

O mesiac je tu Black Friday! Ako sa nenechať obabrať?

Zdroj | Lenovo
Števo Porubský
Zdroj | Lenovo
Zdroj | Lenovo

Presne o mesiac, 26. novembra je Black Friaday, alebo ak chcete Čierny Piatok. „Nákupný sviatok“, ako ho mnohí označujú, ale mnohí zneužívajú na to, aby oklamali zákazníkov a predali im aj často nepredajné veci. Ako sa nenechať počas tohto dňa, u nás vlastne minimálne týždňa obabrať a oklamať?

Zdroj | Lenovo

Čo je Čierny Piatok?

Čierny Piatok (Black Friday) vznikol, ako inak, v krajine kedysi neobmedzených možností a nákupných ošiaľov, v USA. Je to deň po tzv. Thanksgiving day, Dni vďakyvzdania. Vymysleli ho obchodníci na to, aby dokázali nalákať ľudí do obchodov, ktoré práve po Dni vďakyvzdania zívali prázdnotou. Vymysleli to dobre, dnes je Black Friday dňom, kedy je v obchodoch najviac ľudí z celého roka.

Čo nie je Čierny Piatok?

Rozdiel medzi tým americkým a slovenským Black Friday je ale v tom, že mnohí slovenskí obchodníci, a teda aj e-shopy, využívajú Black Friday na predaj produktov, ktoré už nikto nechce. Ide čisto iba o vypratávanie skladov. Aj vďaka tomu vedia obchodníci dať na nepoužiteľný a nekúpiteľný tovar pokojne aj 80 % – 90 % zľavu a tvrdiť, že majú Black Friday s 90 %-tnými zľavami. No nemajú, pretože reálne produkty, ktoré by zákazníkom priniesli osoh sú v predaji s minimálnymi zľavami, aj počas Black Friday.

Vrcholom drzosti je ale to, že pred (alebo iba papierovo počas) Black Friday e-shopy umelo navýšia ceny, aby Black Friday zľavy vyzerali veľké. Veď predsa lepšie vyzerá televízor s 40 % zľavou ako televízor s 10 % zľavou. Rozdiel medzi nimi nie je pritom žiadny.

Zdroj | Pixabay

Neverte tak obchodníkom, ktorí Black Friday majú celý rok, alebo kedykoľvek počas roka. Black Friday nie je ani týždeň pred tým reálnym, ani týždeň po tom reálnom Čiernom Piatku. Opakujeme, ten je 26. novembra 2021.

Mimochodom, po Black Friday je tu ešte jeden „nákupný sviatok“, a to Cyber Monday. Ten si zas vymysleli americké e-shopy, ktoré mali po klasikom Black Friday problém s minimom zákazníkov. Všetci predsa nakupovali počas Black Friday a tak pondelok po víkende nikto zjavne nič nepotreboval.

4 tipy ako sa neobabrať

Kým si opäť sadneme k ponukám slovenských e-shopov a vyberieme najlepšie ponuky Black Friday, pozrite si niekoľko tipov, ako nenechať obabrať:

1. Využívajte porovnávače cien

Nie je nič lepšie ako si reálnosť ceny overiť. Nikdy to ale nerobte tak, že si pozriete z akej ceny obchodník „zľavnil“ tovar. Reálnosť ceny si vždy overte cez Heureka.sk a Pricemania.sk, porovnávače cien slovenských a prípadne aj českých e-shopov, ktoré pôsobia na Slovensku.

Mimochodom, porovnávače majú šikovnú funkciu – grafy cien. Tie zobrazujú vývoj ceny za určité obdobie, zväčša odkedy bol produkt zalistovaný v e-shopve

2. Googlite

Ak má nejaký tovar extrémne vysokú zľavu, zistite si o ňom viac. Môže sa stať, že s ním niečo nie je v poriadku. Napríklad, že má už na dnešnú dobu nepoužiteľný hardvér, príp. softvér. To je často problém mobilnej elektroniky. 7-8-ročný smartfón bez aktualizácií, so starým Androidom už veľmi nepoužijete. Google (alebo akýkoľvek iný vyhľadávač) vám pomôže sa v danom produkte zorientovať. Napríklad viete zistiť, kedy bol predstavený, viete si dohľadať prípadné testy a recenzie používateľov apod.

Zdroj | Brooke Cagle

3. Nekupujte z neoverených e-shopov

Medzi dôležité rady aj to, aby ste si overili z akého e-shopu nakupujete. Nie všetky v porovnávačoch sú poctivé a dodržiavajúce platné zákony. Napríklad akýkoľvek nákup cez internet je možné do 14 dní vrátiť predajcovi bez udania dôvodu. Pokiaľ bude produkt nepoužitý, predajca vám musí vrátiť zaplatenú sumu. Pozor! V mnohých e-shopoch to neplatí ak kupujete tovar na „firmu“. Dávajte si tiež pozor na spôsob, termín či cenu doručenia tovaru.

Pozrite si

11 znakov ako spoznať e-shop, od ktorého radšej ruky preč a nikdy nič nekúpiť

4. Nekupujte impulzívne

Nikdy, ale nikdy nekupujte impulzívne. Okrem toho, že sa môžete popáliť a tovar nikdy nepoužijete, ohrozujete aj našu planétu. Každý jeden tovar, ktorý si kúpite má totiž uhlíkovú stopu. Ak sa vám teda čokoľvek páči, 2-3x si rozmyslite, či je to pre vás potrebné, vhodné a či to budete aj adekvátne využívať.

Móda je toho najlepším príkladom, no ani elektronika za ňou nezaostáva. Veď potrebujete hriankovač, keď si hrianky spravíte 3x za rok? To môžete využiť panvicu alebo rúru. Potrebujete tablet, keď na ňom pozriete seriál 10x do roka na dovolenke? Nepotrebujete, kúpte si radšej knihu. A takto by sa dalo pokračovať donekonečna.

Zdroj | Pixabay
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.