- #Umelá inteligencia
- 4 min.
- 22.3.2024
Nvidia ohlásila GR00T – umelú inteligenciu pre humanoidné roboty
Kým dnes sa najpokročilejšie jazykové modely AI prezentujú väčšinou ako hlasy, či skôr texty, bez tela, prichádzajúce z anonymného dátového centra, nemusí to tak zostať nadlho. Zo sci-fi filmov a románov sme zvyknutí na umelú inteligenciu v podobe robotov s ľudskou podobou.
Vývoj humanoidných robotov, alebo androidov však musí riešiť technické výzvy v dvoch rovinách a obe sú náročné. Jednou rovinou je funkčný a po dizajnovej stránke prijateľný hardvér, vrátane senzorov, tou druhou je „mozog“, teda umelá inteligencia robota.
Niektoré spoločnosti ako Google, Figure, Microsoft, Tesla, Boston Dynamics a ďalšie sa snažia dať modelom AI telo. Tento proces sa nazýva „stelesnenie“ AI a výrobca čipov Nvidia ho chce urýchliť.
„Ďalšia generácia robotiky bude pravdepodobne humanoidná robotika,“ povedal Jensen Huang na výročnej konferencii GTC spoločnosti Nvidia. Za týmto účelom Nvidia oznámila projekt GR00T, všeobecný základný model pre humanoidné roboty.
GR00T je skratka pre „Generalist Robot 00 Technology“, ale znie podobne ako slávna postava Marvelu. Bude slúžiť ako umelá inteligencia pre roboty, ktorá im umožní učiť sa zručnosti a riešiť rôzne úlohy. Má ísť o všeobecnú umelú inteligenciu (Artificial general intelligence, AGI) vo fyzickom svete. AGI je pojem, ktorý sa zvyčajne vzťahuje na hypotetickú umelú inteligenciu na ľudskej (alebo vyššej) úrovni, ktorá sa dokáže naučiť akúkoľvek úlohu, ktorú by človek mohol zvládnuť bez špecializovaného školenia.
Nvidia navrhuje GR00T tak, aby porozumel prirodzenému jazyku a napodobnil ľudské pohyby, čo potenciálne umožňuje robotom naučiť sa koordináciu, obratnosť a ďalšie zručnosti potrebné na navigáciu a interakciu so skutočným svetom ako človek. Nvidia hovorí, že vytváranie robotov v ľudskej podobe môže byť kľúčom k vytvoreniu funkčných robotických asistentov.
Podľa Jensena Huanga môže byť humanoidná robotika pravdepodobne jednoduchšia, ako rôzne priemyselné roboty. Dôvodom je to, že máme oveľa viac imitačných tréningových dát, ktoré môžeme poskytnúť robotom, pretože sme „postavení“ veľmi podobným spôsobom.“ Humanoidní roboti sú tiež kompatibilní s naším prostredím, pretože sa zmestia všade, kam sa zmestí človek. Svet fyzických predmetov a rozhraní okolo nás, ako sú nástroje, nábytok, schody a zariadenia, je optimalizovaný pre používanie človekom.
Spolu s GR00T Nvidia predstavila aj novú počítačovú platformu s názvom Jetson Thor, založenú na systéme Nvidia Thor system-on-a-chip (SoC), ako súčasť novej architektúry GPU Blackwell. Firma ju chce použiť aj pre novú generáciu humanoidných robotov.
Jetson Thor má obsahovať procesor s výkonom 800 teraflop 8-bitových operácií s pohyblivou rádovou čiarkou pre AI modely ako GR00T.
V pondelok tiež Nvidia predstavila aktualizácie svojej robotickej platformy Isaac Sim, ktorá umožňuje robotom učiť sa fyzické interakcie zrýchleným tempom v tisíckach paralelne simulovaných fyzických prostredí. Aktualizácie zahŕňajú „Isaac Lab“ na posilnenie učenia, OSMO na výpočtovú orchestráciu a kolekciu modelov a knižníc pripravených na robotiku s názvom Isaac Manipulator a Isaac Perceptor.
Isaac Manipulator ponúka funkcie AI pre robotické ramená, zatiaľ čo Isaac Perceptor poskytuje viackamerové 3D videnie pre výrobné roboty. Očakáva sa, že nové funkcie platformy Isaac budú dostupné v budúcom štvrťroku.
Pri robotickom vývoji Nvidia spolupracuje s poprednými spoločnosťami zaoberajúcimi sa humanoidnými robotmi, ako Apptronik, Agility Robotics, Boston Dynamics, Figure AI, Fourier Intelligence a Sanctuary AI. Špekuluje sa o tom, že Nvidia by mohla potenciálne urobiť pre robotiku to, čo už urobila v oblasti AI – poskytnúť komponenty a nástroje iným spoločnostiam, aby ich mohli využiť pri svojich vlastných produktoch. Zdá sa, že vývoj inteligentných humanoidných robotov práve dostal ďalší silný impulz.