Amazon Fire Phone bol prvým vstupom na trh smartfónov spoločnosti. Novinka mala nasledovať trend tabletov Kindle Fire, opak bol však bohužiaľ pravdou.
https://youtu.be/-fveY2szvOM
Spoločnosť Amazon patrí medzi najväčších internetových predajcov produktov na svete. Niekedy sa však môže stať, že aj taký veľký gigant sa môže utnúť. Dôkazom je Amazon Fire Phone, smartfón, ktorého zlyhanie si bude Jeff Bezos a ostatné vedenie ešte dlho pamätať.
Písal sa rok 2014 a CEO spoločnosti vyšiel počas jednej z konferencii na pódium. Mnohí tušili, že príde niečo nové, keď Bezos začal s otázkou či môžu vytvoriť nový telefón pre ich najvernejších zákazníkov, pre tých, ktorí používajú Amazon Prime službu. Následne si aj sám odpovedal, ako inak ako slovíčkom áno. A tak sa začala krátka a strastiplná cesta Amazon Fire Phone.
Novinka sa začala predávať v júli v roku 2014. Na tú dobu išlo o stále schopný telefón, ktorý mohol konkurovať aj smartfónom od renomovaných výrobcov. Vnútri sa skrýval Snapdragon 800, 2 GB pamäte RAM, 4,7-palcový HD displej aj 13 Mpx snímač. To, čo budúcnosť novinky pokazilo však bolo niečo iné.
Všetko začalo cenou
Ako aj pri iných produktoch zo série NTPS, aj Amazon si myslel, že ak má smartfón dobrú výbavu, vyššia cena je opodstatnená. Preto sa Amazon Fire Phone začal predávať za 200 dolárov s 2-ročnou viazanosťou, a to len u operátora AT&T. A tu bol ďalší kameň úrazu.
Podobne ako i HTC a jeho facebook telefón, smartfón od internetového obchodu mal zmluvu len s jednou telekomunikačnou spoločnosťou. Ak sa pýtate, prečo Amazon nevyužil svoje postavenie, nie ste jediný. Najvyšší manažment však zaujalo nadšenie, s akým sa AT&T s prototypom stretol.
Tu vznikla budúca spolupráca, v ktorej bol po dvoch mesiacov Fire telefón po dvoch mesiacoch zlacnený z 200 dolárov na 1 dolár. Neskôr sme sa síce dočkali verzie bez viazanosti za tých istých 200 dolárov, za ktoré sa novinka smartfón predtým predával s viazanosťou, bolo však neskoro.
Do tretice si Amazon po vzore svojich, vo vtedajšej dobe populárnych tabletov Kindle Fire (ktoré však nestavali na kvalite ale cenovej dostupnosti), zobral príklad a do smartfónu vložil Android s výrazne upraveným skinom, ktorému dal príznačný názov Fire OS. Zmeny boli tak veľké, že v telefóne sa nenachádzali ani základné aplikácie ako Google Mapy či Gmail.
Nepomohol ani vlastný systém
Posledným klincom do rakvy bola absencia Google Play, a teda aj neprítomnosť obrovskej knižnice titulov, ktorá je častokrát hnacím motorom pri uprednostnení pred neznámym operačným systémom. I dodnes platí pravidlo, že pokiaľ v smartfóne, tablete či gadgete nie je Android alebo iOS, používateľa veľmi nezaujme.
Nepomohli ani funkcie, ktoré so smartfónom prišli. 3D efekt, ktorý bol dosiahnutý štvoricou kamier na prednej strane vedel Apple vytvoriť bez jediného snímača a čítačka položiek s názvom Firefly tiež nebola hitom. Dokonca bola niektorými používateľmi označovaná za chabý pokus posilniť predaje cez internetový obchod spoločnosti.
Po roku a jednom mesiaci sa osud Amazon Fire Phone definitívne spečatil. Smartfón sa prestal predávať a pri ohlásení finančných výsledkov za tretí kvartál toho roka mal Amazon prevádzkovú stratu 544 miliónov dolárov, pričom na 170 miliónoch sa mal podieľať aj prešľap v podobe inteligentného telefónu. 83 miliónov USD, ktoré zostali v nepredaných zariadenach tiež neboli lichotivým číslom. Nástupcu sme sa preto pochopiteľne nedočkali.