Presne pred týždňom sme počas slnečného dňa prvýkrát sadli do absolútne nového Peugeotu 308 dokonca aj v kombi vezrii 308 SW. Povieme vám to takto, vo svojej triede bude konkurenciu škrieť, je technologicky nadupaný a mimoriadne kvalitne spracovaný. Navyše sa nám veľmi páči. Aká bola prvá jazda?
Peugeotu ide karta. Čo model, to zaujímavé riešenia, inovácie a teraz už aj s absolútne novým logom na kapote. Úprimne? Akoby Peugeot išiel vyššie, pôsobí výrazne prémiovejšie. Mimochodom, vedeli ste, že ku koncu tohto roka bude 70 % modelov Peugeot elektrifikovaných? Budúci rok to má byť už 85 % a v roku 2024 chce Peugeot predávať už len elektrifikované automobily (hybridné a elektrické modely).
V Európe je však napriek veľkému boomu SUV stále veľký dopyt aj v segmente C, automobiloch s karosériou hathback alebo kombi. A Peugeot tu má svoje miesto. Za nás je dobré, že tento typ karosérie výrobca ponecháva, predsalen SUV nemusí každému vyhovovať. Ak by sme to rozmenili na drobné, tak sa v Európe v tomto segmente predáva 65 % hatchbackov a 34% kombíkov. Aj preto prichádza nová 308-čka s oboma karosériami.
Rozmýšľame nahlas, či sa pomer predaných verzií hatchback/kombi nezmení práve pri 308-čke. SW verzia sa totiž mimoriadne vydarila, pôsobí športovo a pritom kufor je obrovský. Mimochodom doteraz Peugeot predal už 1 310 000 modelov 308. Novinka má na to, aby číslami poriadne pohla, po prvej jazde môžeme povedať, že nový Peugeot 308 ohúri.
Vo francúzskom Cannes, kde sa konali prvé jazdy s Peugeot 308 sme mali možnosť vyskúšať si tak klasickú 308-čku, ako aj verziu 308 SW. K dispozícii bude novinka v úvode s benzínovými a dieselovými motorizáciami, no objednať si už môžete aj ako plug-in hybridnú verziu. Tú sme si samozrejme v redakcii vybrali na jazdu, ako inak. Na trh bude novinka prichádzať postupne, najskôr si prídu na svoje tí, čo chcú hatchback, neskôr 308 SW a až po nich príde aj hybridná verzia oboch verzií karosérie. A máme aj dobrú správu, v roku 2023 sa dočkáme aj plne elektrickej verzie Peugeot 308!
V prípade plug-in hybridu si môžete vybrať z dvoch verzií 1.6 Hybrid 180k e-EAT8 alebo výkonnejší 1.6 Hybrid 225k e-EAT8. Obe verzie majú elektrifikovanú automatickú 8-stupňovú prevodovku ovládanú voličom efektne zapusteným do stredového tunela. Výkonnejšia verzia začína na 37 990 € v aktuálnej akciovej zľave, no tu už ide o výbavu GT.
Samozrejmosťou je voľba jazdných režimov, kde si môžete vybrať plne elektrickú jazdu, ale aj športovú či komfortnú. Zmení sa nielen charakteristika auta, ale aj grafika hlavného displeja ako aj prístrojového panela, známeho i-Cockpitu či ambientné podsvietenie.
Nami testovaný model 308 ponúkol práve výkonnejšiu až 225 k verziu, kde je zrýchlenie z 0 na 100 za 7,5 sekundy. Pocitovo? Lepšie, rýchlejšie, silu 81 kW motora cítiť viac, ako popisujú parametre výrobcu. A to je dobre.
Papierový dojazd čisto na elektrický pohon na úrovni cca. 60 km sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, ale reálne sme prešli po Cannes, vrátane úseku diaľnice okolo 40 km. To je veľmi slušný výsledok. Pri štarte bol odhadovaný dojazd 46 km. Pozitívnou správou je, že 12,6 kWh batériu viete nabíjať z wallboxu či externých nabíjačiek výkonom 7,4 kW, takže do 2 hodiniek máte vždy plnú kapacitu. Zo štandardnej zásuvky nabijete batériu 308-čky za noc.
Milým prekvapením je celkové správanie auta, mali sme pocit, akoby sme sedeli v prémiovej triede, a to teraz nepíšeme o materiáloch a spracovaní. Celkovo je 308-čka vynikajúco odhlučnená, ak idete aj čisto na elektrický pohon, nič vás nevyrušuje, navyše výborne auto sedí na ceste aj pri prejazde prudkými zákrutami.
Trasu sme skončili s kombinovanou spotrebou 2,7 l/100 km. Z čoho bolo cca. 36 km elektrických. Nádrž stále ukazovala dojazd cez 600 km, má však len 40 litrov.
Čo musíme oceniť je vzhľad 308-čky. Páči sa nám. Nové logo, akoby na seba upriamilo pozornosť celej výplne prednej masky. Je neprehliadnuteľné, nielen kvôli svojej veľkosti. Po novom ho nájdete aj na predných blatníkoch a vzadu je tiež dominantné.
Dravo pôsobia Matrix LED svetlomety, ktoré automaticky dostanete vo výbave GT a GT Pack. Ich súčasťou sú aj prepracovanejšie „drápy“, ktorý sú už pre nové modely Peugeot typické.
Nám sa však Peugeot 308 mimoriadne páči zozadu. Široký a zároveň športový zadok mu sekne. Full LED svetlá majú pritom nádhernú grafiku a brutálne precízne spracovanie. Táto časť auta patrí k tým najvydarenejším, rozhodne!
Dizajn je síce individuálna záležitosť, ale akosi cítime, že Peugeot 308 sa bude páčiť väčšine. Novinári, ktorí sme mali možnosť si ho vyskúšať sme boli z novinky skôr nadšení, nenašiel sa nikto, kto by ma nejakú výhradu, naopak.
A teraz poďme na interiér. Ten je medzigeneračne opäť o poriadny kus napred. Nemohli sme si pomôcť, ale kvalitou spracovania aj osadením displejov nám pripomínal nemeckú prémiovú automobilku so štyrmi kruhmi v logu. Pre Peugeot je to veľmi dobrá správa, zaručene budete mať pocit, že ste si sadli do auta vyššej hodnoty, ako ste reálne zaplatili.
Za nás obrovský palec hore za spracovanie a použité materiály v interiéri. Kdekoľvek sa dotknete je zmäkčený plast, alebo koža či imitácia kože aj s prešívaním. Už samozrejmosťou je užší volant, aby ste mali čo najlepší výhľad na 3D digitálny i-Cockpit prístrojový panel (pre verzie GT/GT Pack). Nádhera sa naň pozerať, tento 10-palcový širokouhlý displej dokáže 3D zobraziť verne, aj keď za priameho slnečného dňa nemusí vyhovovať každému. Na head-up displej sme aj zabudli, ten si pritom razí cestu do nových automobilov už aj s rozšírenou realitou. V tomto prípade však chýba.
Teraz však príde to nové, Peugeot totiž kompletne prepracoval svoj i-Cockpit, kde rozdelil funkcie do troch úrovní, oči, ruky a telo. Oči sme si už opísali, tu je 3D displej, no sekunduje mu vpravo aj veľký dotykový displej hlavného infotainmentu. Ten má 10-palcov a nádherne jemnú grafiku, nehovoriac o novom prístupe k menu.
Teraz Peugeot 308 ovládate ako váš smartfón. Jednoducho fungujú pohyby do strán, kde si prepínate medzi rôznymi obrazovkami s widgetmi a funkciami systému, no funguje aj potiahnutie zhora nadol, kedy si vyvoláte vybrané rýchle nastavenia funkcií, podobne ako vo vašom smartfóne. Už čoskoro nájdete na našom Youtube video z prvej jazdy s Peugeot 308, určite si pozrite, ako celý systém funguje. Veľkou nevýhodou je však množstvo odtlačkov prstov, ktoré sa objavia ihneď, ako budete systém ovládať prvými dotykmi.
Najväčšou vychytávkou je však úplne nový dotykový panel pod hlavným displejom, tzv. i-Toggles, kde si môžete navoliť 6 softvérových tlačidiel. Tie sú dostatočne veľké, aby ste ich „trafili“ aj „naslepo“ napríklad v noci. Upravíte si ich ako chcete, hlavnú ponuku možností tlačidiel si vyvoláte ťuknutím na hlavný displej troma prstami naraz. Potom si len meníte softvérové tlačidlá podľa potreby.
Peugeot však išiel ešte ďalej, ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu a podržíte tlačidlo klimatizácie na spodnom dotykovom panely, tak sa vám objavia ďalšie možnosti, ktoré môžete mať medzi tlačidlami. Napríklad možnosť navoliť si priamo 19°C, alebo obľúbenú stanicu rádia. Chytré, praktické a nápadité. Z nášho pohľadu mimoriadne vydarená inovácia v interiéri, ktorú budete radi naplno využívať.
V interiéri nechýba ani štvorica USB-C portov, bezdrôtové Android Auto/Apple CarPlay či priehradka pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Odkladacích priestorov je tu mimochodom množstvo. Ale v TECHBOX nás zaujal aj nový systém Drive Assist 2.0. Ten umožní čiastočne autonómnu jazdu, má v sebe viacero asistenčných systémov.
Peugeot 380 vás dokáže aktívne držať v pruhoch, ale využíva aj výhody adaptívneho tempomatu, ktorý po novom ovládate už na volante. Systém dokáže odporúčať aj aktuálnu rýchlosť, ktorú preberiete potvrdením tlačidla OK. Čo však oceníte je prispôsobenie rýchlosti prejazdu zákrutami, v praxi nám však tento systém fungoval sporadicky. Buď ho ešte nevieme dobre ovládať, alebo neprečítal všetky zákruty z máp správne. Čo však fungovalo, je asistent pre automatickú zmenu jazdného pruhu. Na ten si radi zvyknete.
Rovnaké benefity ako 308 ponúkne aj väčšia verzia novinky 308 SW. Pre rodinu pritom bude až 608 l veľký kufor obrovským benefitom.
Tento kombík pritom vyzerá mimoriadne športovo, až máte chuť vyjsť s ním aj na okruh. Dizajn SW verzie sa mimoriadne vydaril, v redakcii by sme si určite 1000 eur za väčší „kufor“ a nádherne spracovaný zadok priplatili.
Ak sa však rozhodnete pre hybrid verziu, tak Peugeot označuje svoj plug-in hybrid, tak s kufor zmenší na 548 litrov. Stále je to však vynikajúca hodnota, však sa pozrite na fotografiu nižšie, aký je kufor veľký.
Peugeot 308 v nás zanechal pozitívne dojmy. Pôsobí moderne, sviežo a spracovaním by ste si ho pokojne zamenili s prémiovou konkurenciou. Cena modelu pritom začína na 17 490 € (pri uplatnení zľavy 1500 € v aktuálnej akcii). Za 308 SW zaplatíte o tisícku viac, príde však do predaja o kúsok neskôr ako hatchback. V redakcii rozhodne odporúčame plug-in hybridnú verziu, kedy si užijete výhody elektromotora ale aj klasického pohonu. Peugeotu sa táto kombinácia pritom vydarila.