Rozhodli sme sa, že vám nový Lexus RX predstavíme doslava z každého uhla pohľadu. Dobrou správou je, že všetky verzie luxusného SUV prichádzajú s elektrifikovaným pohonom.
Aké sú rozdiely medzi Lexus RX 350h, RX 450h+ a najvýkonnejšou verziou RX 500h s technológiou DIRECT4? Toto sú naše skúsenosti.
O tom, prečo nás zaujal nový Lexus RX svojím vzhľadom sa dočítate v prvej časti nášho seriálu. Teraz sa pozrieme na jazdné vlastnosti a pohonné jednotky. V prvom rade treba povedať, že ak zasadnete do moderného kokpitu RX-ka, ocitnete sa akoby v úplne inom svete – absolútnom pohodlí a tichu. Aerodynamicky sa model mimoriadne vydaril, čo pocítite už od zatvorenia dverí.
Vidieť, že tu je použitých viacero tlmiacich prvkov, lebo inak by ste nepocítili tak vynikajúce potlačenie vibrácií a hluku vo vnútri. Dunenie vo vnútri sa podarilo konštruktérom Lexus dostať pod kontrolu opatreniami na potlačenie vibrácií čelného skla aj zadných dverí, čerešničkou na torte je použitie špeciálnych tmelov na streche či vo výplní bočných dverí. Odviedli skvelú prácu, totiž ak si radi vychutnávate audio systém, tak ten hrá dokonale aj pri nižších hlasitostiach a vyšších rýchlostiach. Skvelé.
Nie je to však len o komforte v kabíne a jej odhlučnení. Skvelý je aj podvozok, kde pri nerovnostiach na ceste či v zákrutách oceníte najmä pri verziách Luxury a F SPORT/F SPORT Performance aj systém adaptívneho variabilného odpruženia.
V základe sa pritom môžete spoľahnúť na 2,5-litrový hybrid s označením RX 350h s výkonom až 245 koní. Z 0 na 100 viete zrýchliť za 7,9 sekundy. Čo je však najpodstatnejšie, ide o mimoriadne účinný hybridný pohon štvrtej generácie, ktorý nemusíte nabíjať. Čo to znamená? Jednoducho v RX-ku máte aj okrem klasického spaľovacieho motora aj Ni-MH akumulátor a AC synchronný elektromotor. Jednoducho viete ísť aj čisto na elektrický pohon napríklad pri rozjazde, parkovaní, ale za určitých podmienok aj pár kilometrov trebárs v meste či na diaľnici.
Štandardom je dokonca pohon 4×4, to znamená, že elektromotory sú dva, na prednej aj zadnej náprave. Veľkou výhodou je, že sa o nič nestaráte, akumulátor hybridného pohonu sa sám nabíja a keď je to vhodné, jazdíte kľudne aj na čisto elektrický pohon. Takto môžete aj s veľkým SUV, akým je Lexus RX, dosiahnuť kombinovanú spotrebu na úrovni 6,3 – 6,6 l/100 km.
Zážitok z jazdy môže byť ešte lepší, ak sa rozhodnete pre plug-in hybridnú verziu Lexus RX 450h+. V tomto prípade výrazne vzrástol výkon pohonnej jednotky, keďže získate až 306 koní a z 0 na 100 km/h zrýchlite za 6,5 sekundy. My sme si to vyskúšali práve s modelom v Hlbinnej modrej metalíze. Treba uznať, že dynamika plug-in hybridnému RX-ku nechýba.
V tomto prípade máte k dispozícii akumulátor s kapacitou až 18,1 kWh, ktorý viete nabíjať cez Wallbox výkonom 6,6 kW. Takto máte plnú batériu kľudne aj za 2,5 hodiny. Samozrejme môžete akumulátor nabíjať aj z bežnej siete, len to bude trvať dlhšie. Najviac sa vám v takomto prípade oplatí nabíjanie doma. Prečo? Počítajte s nami.
V praxi sme dokázali jazdiť aj so spotrebou 17,8 kWh/100 km, avšak dlhodobá kombinovaná reálna spotreba sa pohybovala okolo 22-23 kWh/100 km. V praxi sme tak dokázali pri plne nabitej batérii prejsť aj priemerne 60 km, čo je skvelý výsledok. Náš rekord počas zápožičky bol 64 km, pričom hodnoty sú veľmi blízke tomu, čo uvádza sám výrobca, a to dojazd na úrovni 66 – 69 km.
Takýto dojazd postačí množstvu majiteľov na denné využívanie automobilu, napríklad na cestu z práce a do práce, a to aj v prípade, že bývate v satelite vášho mesta. Schválne, aká je vaša denná rutina? Možno práve s modelom RX 450h+ dokážete cez týždeň jazdiť ako s elektromobilom a na víkendovú dlhšiu trasu resp. pracovnú cestu zase ako s úsporným hybridom. Totiž, keď vybijete batériu, máte špičkový extrémne úsporný hybrid, aký vie ponúknuť len Toyota a Lexus.
A teraz, čo to stojí. Ak by sme brali do úvahy priemernú spotrebu na úrovni 22 kWh/100 km, tak vás prejdených 100 km výjde pri domácom nabíjani približne 4,20 eur (počítali sme s cenou 19 centov/kWh, naša skutočná cena vrátane distribučných poplakov, t.j. celková cena so všetkým). Je to dobrá cena na veľké luxusné SUV? Rozhodne je! Plug-in hybridná verzia Lexus RX 450h+ pritom začína s výbavou Elegance na cene 81 900 eur.
Dobré je, že tento plug-in hybrid funguje tak, ako má. Jednoducho, ak si raz zvolíte režim EV, kým bude kapacita akumulátora k dispozícii, viete ísť čisto na elektrický pohon. Kľudne aj diaľničnými rýchlosťami. Prepínať medzi režimami si viete priamo pri voliči prevodovky Shifmatic. Zvoliť si môžete okrem EV režimu aj automatický režim Auto EV/HV, kedy sa zapne spaľovací motor, keď je potrebný dodatočný výkon. A samozrejme k dispozícii je aj aplikácia Lexus Link, v ktorej môžete nabíjanie vášho plug-in hybridu sledovať a spravovať. Dobrou správou je i to, že akumulátor je uložený pod podlahou, a tak máte rovnaký batožinový priestor ako pri ostatných hybridných verziách modelu Lexus RX.
Ak máte radi vysoký výkon a nádherný zvuk vyladeného motora, rozhodnúť sa môžete aj pre najvýkonnejšiu verziu modelu RX, a to až 371-koňový a 2,4-litrový hybridný turbomotor so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a inovatívnou technológiou pohonu DIRECT4. V tomto prípade sa pripravte na zrýchlenie z 0 na 100 km za 6,2 sekundy!
Zadná e-náprava má vlastný elektromotor s výkonom 80 kW, pričom nechýba menič na neustále vyrovnávanie výkonu a krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou. Rovnako ako pri RX 350h, aj v tomto prípade ide o hybrid bez nutnosti nabíjania z elektrickej siete, s ktorým však viete jazdiť aj čisto na elektrický pohon napríklad pri rozjazde, parkovaní či počas jazdy za ideálnych podmienok. O tom, aká časť pohonu je aktuálne k dispozícii sa dozviete aj priamo na digitálnom prístrojovom panely.
Lexus RX 500h si môžete dopriať v mimoriadne bohatej výbave F SPORT PERFORMANCE alebo F SPORT POERFORMANCE TOP od 96 900 eur. To je však už Lexus RX bez kompromisov, do ktorého sa zahľadíte na prvý pohľad.
Vybrali ste si? A to ešte netušíte, aký multimediálny systém vás čaká na palube modelu Lexus RX. To vám prezradíme o týždeň, rovnako tak sa tešte na naše skúsenosti s asistenčnými a bezpečnostnými systémami, ktoré si do novinky môžete dopriať a mnohé dostanete už v základnej výbave.