Reklama

Nový Lexus NX 450h+ je nadupaný plug-in hybrid, ktorý rozumie po slovensky!

Roman Calík

Lexus NX prináša do ponuky výrobcu nový vietor. Ponúkne plug-in hybridný pohon, úplne nový infotainment s obrovským 14-palcovým HD displejom a navyše vám bude rozumieť aj po slovensky. Boli sme sa naň pozrieť na Malorke.

V poslednom čase neustále cestujeme. Teší nás, že sme video tlačové konferencie vymenili opäť za tie naživo. Pri autách jednoducho potrebujete cítiť, o čom to je. Preto sme veľmi radi prijali pozvánku na slnečnú Malroku, aby sme si vyskúšali absolútne novú generáciu modelu NX, kde nezostal kameň na kameni.

A to doslova, nové NX má podľa výrobcu až 95% nových dielov. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale toto je úplne iné auto ako NX, ktoré poznáme od roka 2014. Dizajn je na prvý pohľad modernejší a sviežejší, vychádza však z pôvodnej generácie.

NX je pritom o 2 cm dlhšie SUV a poteší aj širší rázvor o celé 3 cm. V praxi to znamená, že pasažieri vzadu budú mať výrazne väčší priestor na nohy. Pri mojej výške 186 cm som si po nastavení sedadla vodiča do pohodlnej polohy za seba sadol tak, že som mal na nohy dostatok miesta. Cítil som sa aj vzadu veľmi komfortne.

To, čo si na prvý pohľad všimnete je obrovská predná maska, vďaka ktorej sú modely Lexus neprehliadnuteľné. V závislosti od výbavy má rôznu štruktúru výplne a nechýba ani veľké logo Lexus s ukrytým radarom pre asistenčné systémy.

Nás zaujali predné svetlá. Nechýba im denné svietenie s už ikonickým tvarom písmena L, no pri vyšších výbavách, vrátane nami testovanej sa môžete tešiť na LED svetlá so štvoricou projektorov. Tie dokonca pracujú s prednou kamerou, aby ich svietenie a prispôsobenie sa podmienkam na ceste bolo čo najideálnejšie. Vyskúšať sme si to však nemohli, počasie počas jazdy bolo slnečné.

Nám sa však veľmi páčili zadné svetlá, tiahnuce sa cez celú šírku NX. Pritom majú zaujímavé 3D tvarovanie. Novinkou je aj nápis LEXUS na zadnej kapote, ktorý pribudne aj na iných modeloch výrobcu. Je to aktuálne trend aj pri iných automobilkách, NX-ku však slovo LEXUS mimoriadne svedčí. Klasické logo Lexus vzadu však nehľadajte.

Poteší vás fakt, že batožinový priestor má až 545 litrov. A to aj v prípade plug-in hybridnej verzie NX 450h+, batérie výrobca totiž uložil pod podlahu, čo je skvelé nielen pre priestor, ale aj jazdné vlastnosti. Veko kufra sa navyše otvára 2-násobne rýchlejšie, trvá mu to po novom 4 sekundy.

Nevýhodou môže byť delenie sedadiel 40:60, teda nie 40:20:40, ktoré by sme uvítali viac a je rozhodne praktickejšie. Dokonca sme v batožinovom priestore nenašli akékoľvek ovládanie na sklopenie sedadiel, čo by sme v luxusnom SUV za desiatky tisíc očakávali. Toto tu mohlo byť a rovno v elektrickej verzii.

Pozrite si

Nový Lexus NX má ako prvý plug-in hybrid značky namierené na vrchol

Interiér vás však ohúri. Zachoval si štýl modelov Lexus, no nový tzv. Tazuna Cockpit prichádza s viacerými doslova revolučnými novinkami u výrobcu.

Tie vám postupne predstavíme. Najskôr sa však pokochajte luxusom pri pohľade na tento interiér, ktorý je hodný prémiového modelu, akým toto luxusné SUV Lexus NX je. Kvalitná koža, červené prešívanie, mäkké plasty a nádherný vzhľad, ako aj praktické rozmiestnenie ovládacích prvkov. Budete nadšení!

Pozornému oku nemohol ujsť obrovský hlavný displej systému LEXUS Link Pro, ktorý má až 14-palcov! Wow, mega obrazovka je navyše dotyková, aj preto nevidíte na stredovom panely akúkoľvek dotykovú plochu pre ovládanie infotainmentu, tak ako to bolo pri modeloch Lexus doteraz zvykom. V základe však dostanete 9,8-palcovú uhlopriečku dotykového displeja.

Lexus má za nás obrovský palec hore. Toto je to najlepšie, čo sme videli v automobiloch akejkoľvek japonskej automobilky. Konečne si tu môžete užívať infotainment ako v najlepších modeloch nemeckých prémioviek. Žiaľ aj s neduhom odtlačkov prstov na displeji. V praxi vás poteší, že systém je až 3,6x rýchlejší ako pri súčasnej generácii NX, rýchlosť odozvy musíme v redakcii pochváliť. Nejde len o parameter na papieri, skutočne všetko reaguje rýchlo, kliknete a ste tam, kde ste chceli byť.

Pozrite si

Nový Lexus LS 500h – Luxus v štýlovom kabáte

Zaujímavo je riešený panel klimatizácie, ktorý využíva časť displeja. Dokonca ovládače teploty zobrazujú aktuálne nastavené hodnoty práve vďaka veľkému dotykovému displeju, s ktorým sú prepojené. Základné tlačidlá klimatizácie napríklad pre rýchle rozmrazenie okien našťastie zostali hardvérové.

Ak by ste hľadali hlavné menu ako na smartfónoch, nič také tu neexistuje. Nič sa neudeje ani keď potiahnete prstom zhora nadol, na čo sme si už pri mnohých automobilkách a ich infotainmentoch zvykli – snažia sa prispôsobiť ovládaniu smartfónov. Tu je menu v pravom stĺpci a po zapnutí systému sa vám zobrazí navigácia.

Menu má svojskú grafiku, ktorú však možno označiť za decentnú a relatívne prehľadnú. Nie je sa tu kde stratiť, čo je dobre. Na druhej strane možnosti prispôsobnia sú minimálne, napríklad asistenčné systémy si viete zapnúť a vypnúť, podrobnejšie nastavenie napríklad ich citlivosti alebo reakcií nie je možné. A možno sme to len nenašli. Pri podrobnejšom teste sa na systém pozrieme hlbšie.

Veľkou novinkou je možnosť over-the-air aktulizácií, čím by sam mali funkcie modelu zdokonaľovať. Napríklad také diaľkové parkovanie, kedy budete môcť aj NX-ko vyparkovať z miesta či zaparkovať na miesto len pomocou telefónu bude dostupné v roku 2022, a to práve po aktualizácii systému.

Majiteľov iPhonov potešíme, že je tu k dispozícii bezdrôtový Apple CarPlay, no Android Auto spustíte len cez kábel. Poteší však rýchlejšie bezdrôtové nabíjanie aj praktické umiestnenie priehradky na smartfón, kde zmestíte akýkoľvek veľký smartfón a počas šoférovania naň vidíte. Za nás veľká pochvala za kombináciu USB a USB-C konektorov, mnohí výrobcovia vsadili len na USB-C, no v praxi oceníte aj klasické USB pripojenie.

Okrem obrovského hlavného displeja Lexus prichádza s viacerými inováciami, ktoré sme inde v takomto nastavení nevideli. Napríklad je tu k dispozícii aj tzv. E-latch elektronické otváranie dverí, ktoré reaguje na okolie a ak hrozí nebezpečenstvo, dvere jednoducho neotvoríte. Situáciu monitorujú kamery a senzory okolo celého auta. Mimochodom kamery sú tu s mimoriadne jemným rozlíšením, patria k najlepším aké sme kedy zažili. Taký 360-stupňový pohľad na okolie je zážitkom.

Poteší aj Lexus Mood selector, po novom máte totiž k dispozícii podsvietenie interiéru v 64 možných farbách, no nechába 14 motívov. Nám sa páči aj špičkový audio systém Mark Levinson, kde prichádza do NX novinka PurePlay Surround – až 7.1 kanálový zvuk zo 17 vstavaných reproduktorov. Výkon systému je až 1 800 wattov a hrá geniálne.

Pozrite si

Limitovaná edícia Lexus NX 300h dá jasne najavo, že vám klasika nestačí

Počas jazdy sme boli nadšení z hlasového ovládania. Ide vôbec o prvý inteligentný hlasový asistent, ktorý rozumie po Slovensky. „Hej Lexus, otvor okno“ zabezpečí, že vám auto otvorí okno na mieste, kde ste to povedali. Ak s autom komunikujete z miesta vodiča, otvorí sa vodičove okno. Hlasom meníte aj podsvietenie, nastavujete klimatizáciu či navigáciu.

Odporúčame vám pozrieť si naše video z prvej jazdy s Lexus NX 450h+, kde sme sa rozprávali s Lexusom. Bola to vcelku zábava, neprezradíme prečo…

A ešte jedna vychytávka. Lexus sa pohral s ovládaním na volante. Všimnite si tieto štvortlačidlá na oboch stranách volantu.

Ich funkcia sa môže meniť, čo vidíte na head-up displeji. Ten žiaľ neposkytuje rozšírenú realitu, ale práve novými možnosťami ovládani na volante Lexus opäť posunul funkciu head-up displeja na nový level. Ak si zvolíte napríklad ľavé tlačidlo, tak môžete ním ovládať funkcie ako na fotografii nižšie.

Alebo iné, stačí stlačiť jediné tlačidlo pod štvortlačidlom. K dispozícii máte nové 4 možnosti. Skvelé, nápadité, prečo to ešte nikoho nenapadlo? Tešia nás takéto maličkosti, ktoré spríjemňujú ovládanie a samotnú jazdu.

Na Malorke sme jazdili prvý plug-in hybrid výrobcu. A hneď vynikajúca skúsenosť. Model NX 450h+ má totiž systémový výkon až 309 koní, pohon 4×4 a z 0 na 100 zrýchli za 6,3 sekundy. Doslova športový charakter si užijete naplno, a nielen to. Výhodou je, že v elektrickom režime pri plnom stlačení pedála neaktivujete benzínový štvorvalec. Môžete si naplno užiť elektrickú jazdu, kým máte elektrinu v batérii.

Páči sa nám, že Lexus vsadil na pomerne veľkú až 18,1 kWh batériu, s ktorou by ste reálne mohli prejsť čisto na elektrinu aj 100 km. V našom prípade sme najazdili cca. 45 km a minuli sme cca. polovicu batérie. WLTP hodnoty ešte nie sú známe, no tie by sa mali pohybovať na úrovni 90 km

Batériu môžete nabíjať výkonom 6,6 kW, čo je akási zlatá stredná cesta. Plnú máte za približne 2 hodiny aj 30 minút. My by sme uvítali palubnú nabíjačku o výkone 11 kW, no sme radi, že tu nie je zastaralá 3,7 kW technológia.

Ak by sme si vyberali Lexus NX, rozhodne by sme išli do plug-in hybrinej verzie, ktorej cena začína na 64 900 eurách vo výbave Executive. Naša testovaná verzia F-SPORT vyšla o takmer 10-tisíc eur viac.

K dispozícii bude aj verzia NX 350h s hybridným pohonom 4. generácie. Tu je cena priaznivejšia, štartovacia výbava Comfort (mimoriadne bohatá) začína na 47 900 eurách.

Ak sa vám Lexus NX, ktorý je druhým najpredávanejším modelom výrobcu v Európe, páči, potešíme vás správou, že prvé kusy k nám dorazia už koncom roka 2021. Lexus chce s modelom NX dosiahnuť 6 % podiel v segmente a po tom, čo sme s ním zažili, veríme, že sa im to podarí. Je to mimoriadne vydarené luxusné SUV s množstvom vychytávok, ktoré vám počas jazdy budú robiť radosť. Odporúčame pozrieť si aj naše video z prvej jazdy.

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.