Plne elektrická verzia modelu Hyundai IONIQ bude pre budúci modelový rok vybavená novou batériou, vďaka ktorej ďalej zájde, ale konečne bude mať k dispozícii aj mobilnú aplikáciu, ktorá elektromobilu, ale aj jeho hybridnej verzii chýbala. Výrobca okrem toho v Amsterdame práve predstavuje aj Hyundai KONA Hybrid.
Facelift Hyundai IONIQ Electric prinesie hlavne serióznejšie tvarovanú prednú masku v štýle KONA Electric. Už to nebude iba kus obyčajného plastu s výzorom plastelíny, ktorý vypĺňa nasávanie v prednej maske, ale bude mať nejakú štruktúru a taktiež i aktívne chladenie (výrezy v maske). Mierne sa zmenili hlavné svetlomety, ktoré sú fullLED, ale aj denné svietenie. Namiesto jedného LED pásika sú tu dva. Inak je dizajn prakticky identický, vrátane nepraktického predeleného zadného skla.
Hlavné novinky sa diali pod kapotou a v interiéri. Novinkou, o ktorej sme informovali už v máji, je väčšia batéria s kapacitou 38,3 kWh (pôvodne 28 kWh). Vďaka tomu má elektromobil na jedno nabitie prejsť 311 km podľa WLTP. To by ale znamenalo, že spotreba na 100 km by bola iba 12,3 kWh. Uvidíme.
Plusom je nová palubná nabíjačka, no stále s chabým výkonom len 7,2 kW (pôvodne 6,6 kW). Nabíjanie na 80% tak potrvá vyše 6 hodín. Pozitívnejšie ale znie možnosť nabíjania jednosmerným prúdom so 100 kW výkonom. 80% kapacity batérie by ste mali mať za 54 minút, hoci tento údaj matematicky veľmi nesedí. Uvidíme taktiež až v teste.
O dobíjanie sa stará aj rekuperácia. Tú je po novom možné ovládať pádlami pod volantom, vraj až do úplného zastavenia. Okrem toho má nový IONIQ Electric ďalší jazdný režim Eco+, dopĺňajúci štandardné režimy Eco, Comfort a Sport. Nastavením režimu Eco+ vodič výrazne zníži spotrebu energie. Vozidlo bude ale poriadne lenivé.
Druhou už známou novinkou je výkonnejší elektromotor s výkonom 100 kW čo je zhruba 136 koní. Maximálny krútiaci moment je 295 Nm. Maximálna rýchlosť je 165 km/h. Maximálna prípustná hmotnosť je 1 970 kg, pohotovostná je 1 527 kg. Objem kufra je 357, resp. 1 417 l.
Úplnou novinkou je Hyundai SmartSense, ktorý obsahuje protikolízny asistenčný systém Front Collision Warning a Avoidance Assist s detekciou chodcov a cyklistov, výstražný systém Driver Attention Warning upozorňujúci vodiča na únavu, výstražný systém Lane Keeping Assist upozorňujúci na neúmyselné opustenie jazdného pruhu a asistent diaľkových svetiel High Beam Assist.
Príplatkovým prvkom je asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu Lane Following Assist, ktorý udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a systém Intelligent Speed Limit Warning, ktorý pomocou prednej kamery a s podporou informácií z navigačného systému rozoznáva dopravné značky obmedzujúce rýchlosť jazdy, ako aj značky zákazu predbiehania a zobrazuje ich na displeji v združenom prístroji v reálnom čase.
Adaptívny tempomat Smart Cruise Control (SCC) s funkciou Stop & Go využíva predný radarový senzor na monitorovanie vozidla idúceho vpredu a samočinne udržiava vodičom nastavený odstup v rámci predvolenej maximálnej rýchlosti. Nová funkcia Leading Vehicle Departure Alert upozorní vodiča, keď sa vozidlo idúce vpredu opäť rozbehne.
Ďalším voliteľnými bezpečnostnými systémami sú monitorovanie mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel Blind-Spot Collision Warning a asistenčný systém pre vyparkovanie Rear Cross-Traffic Collision Warning.
Nový IONIQ Electric má konečne aj vlastnú aplikáciu, Hyundai Bluelink. Tá na diaľku dokáže ovládať kúrenie/klimatizáciu vozidla, ako aj kontrolovať a programovať nabíjanie batérie pohonu. Viac info k aplikácii prinesieme v samostatnom článku. Novinkou je i eCall – systém automatického volania záchranného dispečingu, aktivovaného nafúknutím airbagov.
Novinkou v interiéri je možnosť mať až 10,25″ displej na stredovej konzole. Obrazovka systému sa dá individualizovať výberom z dvoch zobrazení a editáciou ikon. Okrem štandardných funkcií Android Auto a Apple CarPlay má systém AVN novú funkciu Multi-Bluetooth, ktorá umožňuje súčasné pripojenie dvoch smartfónov na prehrávanie hudby cez Bluetooth.
S príplatkovou navigáciou AVN získate služby Live Services na 5 rokov zadarmo. Ich súčasťou sú dopravné informácie v reálnom čase, správy o počasí, zobrazovanie voľných parkovacích miest na uliciach, online vyhľadávanie bodov záujmu POI, informácie o autorizovaných predajcoch/servisoch a informácie o stacionárnych radaroch (v štátoch, kde to legislatíva povoľuje).
Ani Hyundai sa neubránil nepraktickým lesklým častiam. Pod AVN je totiž nový ovládací panel klimatizácie a kúrenia s novým dizajnom a lesklou povrchovou úpravou. Modernizovaný dizajn interiéru má tiež dotvárať modré ambientné osvetlenie na stredovej konzole a spodnej časti prístrojového panelu na strane spolujazdca.
Pre nový IONIQ je na výber 9 farieb karosérie, z ktorých štyri sú nové: Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand a Typhoon Silver. Z pôvodnej palety zostali zachované farby Phantom Black, Polar White, Iron Gray, Intense Blue a Fiery Red. Novinka bude v predaji budúci mesiac. Cena zatiaľ nie je známa, bude však podobná tej z minulej generácie.
Hyundai KONA Hybrid
Okrem Hyundai IONIQ Electric sme sa v Amsterdame dočkali aj modelu KONA Hybrid, ktorá vychádza priamo z modelov KONA a KONA Electric.
Nový Hyundai KONA Hybrid poháňa 1,6-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 77 kW (105 k) a maximálny krútiaci moment 147 Nm. Sekunduje mu elektromotor dosahuje výkon 32 kW (43,5 k) s maximálnym krútiacim momentom 170 Nm. Spoločne poskytujú výkon 104 kW (141 k) a 265 Nm.
Nepoteší ale kapacita batérie. Tá má len 1,56 kWh a dobíja sa počas jazdenia. Nejde tak o plug-in-hybrid, ale iba o hybrid. Spotrebu výrobca udáva na 3,9-4,3 l/100 km, ale podľa NEDC. Maximálna rýchlosť je 160 km/h. Kufor má objem 361, resp. 1 143 l.
Novinkou je aj vyššie spomínaný AVN systém s 10,25″ displejom, resp. 7″ LCD pre systém Display Audio. Rovnako nechýbajú ani vyššie spomínané bezpečnostné a komfortné prvky výbavy.
KONA Hybrid má asistenčný systém ECO-DAS (ECO-Driving Assist System) pomáhajúci znížiť spotrebu paliva. Integrovaná funkcia Coasting Guide analyzuje informácie o priebehu cesty z navigačného systému a upozorňuje vodiča keď je vhodné spomaliť (napríklad pre zmenu smeru, križovatku alebo výjazd z diaľnice). Táto funkcia prispieva k zníženiu spotreby paliva a minimalizuje použitie bŕzd. Funkcia Coasting Guide sa dá aktivovať v režime Eco pri jazde rýchlosťou medzi 40 a 160 km/h.
ECO-DAS zahŕňa aj predvídavý systém manažmentu energie (Predictive Energy Management System), ktorý reguluje nabíjanie a vybíjanie batérie pri jazde do kopca a z kopca, aby sa maximálne efektívne využila elektrická energia na pohon. Keď má vozidlo jazdiť do svahu, systém mierne zvýši otáčky spaľovacieho motora, aby sa batéria dobila pred stúpaním.
Keď je batéria dostatočne nabitá, Kona Hybrid zvýši výkon elektromotora pri jazde do kopca a spotrebovanú elektrickú energiu opätovne dobije rekuperáciou pri následnej jazde z kopca, čím sa zvyšuje efektivita využívania paliva.
V predaji na Slovensku môžeme KONU Hybrid očakávať zhruba v októbri tohto roka. Ani v tomto prípade nie je zatiaľ známa cena.