Arrival začiatkom tohto roka získal kapitálovú podporu od spoločností Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation vo výške 100 miliónov EUR. Médiá zaujal kontraktom s kuriérskou spoločnosťou UPS, od ktorej získal prísľub na objednávku 10 000 elektrických dodávok Generation 2 Electric Vehicles. Má sa tak stať v priebehu štyroch rokov.
Ak sme si však mysleli, že sa zameriava výlučne na úžitkové vozidlá, mýlili sme sa. Záber firmy je podstatne širší a súčasťou portfólia budú aj e-busy.
Podľa výrobcu má byť elektrobus Arrival navrhnutý „s dôrazom na mimoriadny zážitok pre cestujúcich, vybavený funkciami, podporujúcimi pozitívne vnímanie verejnej dopravy a tvoriacimi prostredie vyvolávajúce pocit priestrannosti, čistoty a pohody vo svete so zvýšeným akcentom na hygienu a osobné zdravie“.
Cítite za tým mierny závan aktuálnej „epidemiologickej hystérie“? Nemýlite sa. Na druhej strane, Spojené kráľovstvo patrí v Európe k najviac postihnutým krajinám, takže sa nemožno čudovať.
Arrival stavia na originálnej výrobnej stratégii a zrejme hlavne vďaka nej zaujal investorov. V súčasnosti má v kanceláriách v USA, Nemecku, Holandsku, Izraeli, Rusku a Luxemburgsku viac ako 1 000 zamestnancov a do roku 2026 má v úmysle globálne otvoriť 1 000 „mikrofabrík“.
Podľa tlačovej správy sa dajú mikrofabriky s malou rozlohou a nízkymi kapitálovými investíciami ľahko nasadiť na výrobu vysoko prispôsobiteľných elektromobilov na miestnej úrovni pomocou „jedinečnej montážnej technológie“. Úžitkové vozidlá aj autobusy, ktoré sa majú montovať v týchto prevádzkach budú mať údajne stále „lepšiu cenu aj pri nízkych výrobných sériách“ v porovnaní s konkurenčnými ponukami.
Aj autobusy Arrival sa budú vyrábať v lokálnych „mikrofabrikách“, navrhnutých tak, aby boli schopné montovať všetky vozidlá z portfólia Arrival. Ako to bude fungovať v praxi, nie je zatiaľ úplne jasné. Odhaduje sa, že firma pracuje na modulárnych blokoch, ktoré by sa ako stavebnica na objednávku dodávali podľa potreby do siete mikrozávodov.
Trochu na celom koncepte a „boome“ vyrušuje, že množstvo vecí je stále na „rysovacích doskách“ projektantov a spomínaných 1 000 zamestnancov Arrival sedí zatiaľ v kanceláriách, nie v spomínaných „mikrofabrikách“. Dúfame, že čoskoro sa elektrické dodávky, aj autobusy tejto značky objavia aj na cestách a veríme investorom, ktorí do celého procesu vidia oveľa hlbšie. Ale … našli by sme viacero príkladov, kde sa plány a vízie už stali realitou.
Ako z iného sveta vyzerajú údaje o elektrifikácii mestskej hromadnej dopravy v 12-milíonovej čínskej metropole Šen-čen (Shenzhen). Už koncom roku 2017 boli v mestských uliciach nahradené všetky! autobusy so spaľovacím motorom elektrobusmi. Magistrát tam nasadil takmer 16 000 elektrických autobusov.
Tým to však neskončilo a do konca roku 2018 naopak skončili v uliciach Šen-čenu aj taxíky so spaľovacím motorom. Taxislužbu v Šen-čene následne začalo zaisťovať okolo 12 000 elektromobilov.
Za tamojším parkom elektrických busov je však renomovaný výrobca, ktorý neprezentuje zaujímavé „beta prototypy“. BYD Company Ltd. s centrálou v Číne je nadnárodný koncern pôsobiaci v päťdesiatke krajín po celom svete, ktorý má už fázu predvádzania prototypov dávno za sebou a podieľa sa na realite, o ktorej v EÚ (a nielen tu) stále filozofujeme.
Vraj, možno by bol lepší vodík, nazdáva sa (aj) náš aktuálny minister hospodárstva. Isteže áno, ak by sme po vyslovení „A“, nepovedali aj „B“. Dnes určite nie pre spotrebiteľov, ani pre planétu. Ale to je iný príbeh.