Reklama

Nová Škoda Superb Combi prekvapí a poteší aj v slabšej výbave [test]

Marek Šimunek

Škoda Superb je už roky auto, ktorému sa tešia nielen mnohí otcovia rodín, ale aj o niečo vyššie postavený manažéri, ktorí sú tam lepšie ako obchodný zástupcovia na Octáviách, alebo nebodaj Fábiách.

Jej nová generácia ide ešte ďalej a to nielen v prípade miesta, ktoré naozaj Superbu nikdy nechýbalo, ale aj v prípade moderných technológií a asistenčných systémov. A to ani nemusíte mať najvybavenejšiu verziu.

Presne tak, keď som si preberal svojho Superba na test, normálne som sa potešil, že konečne to po desiatkach áut nie je model v maximálnej možnej výbave a so všetkými príplatkovými prvkami. Predo mňou totiž stálo auto, ktoré takto nakonfiguruje bežný otecko, alebo v tomto „konfigu“ si ho obháji aj ten už spomínaný manažér.

Obsah pokračuje pod reklamou
98 %
Škoda Superb je vo svojej poslednej generácií ešte lepšie auto a ponúkne nielen obrovský priestor, ale aj moderné asistenčné systémy a to pritom ani nemusí byť v najvyššej výbave.

Výhody

  • adaptívne Matrix LED svetlá
  • priestorové pomery v kabíne
  • vynikajúci a úsporný motor

Nevýhody

  • ovládanie hlasitosti integrované do Smart Dials
  • chýba priestor pre okuliare

Poďme však na to pekne pomaličky. Samozrejme prvou otázkou v prípade nového auta je dizajn. A tu platí povestné „sto ľudí, sto chutí.“ Jednoducho sa nájde množstvo ľudí, ktorí nový dizajn budú ospevovať do nebies, ale pravdepodobne rovnako veľký bude aj ten tábor, ktorý povie, že predchádzajúca generácia bola krajšia.

Ja osobne sa radím niekde medzi. Predchádzajúcu verziu a to tak pred faceliftom, ako aj po ňom som mal naozaj rád a na túto novú som sa sprvoti pozeral tak nejako pomedzi prsty. Teraz však bez mučenia poviem, že som sa nemohol viac mýliť. Nová Škoda Superb sa mi totiž dostala tak pod kožu, ako už dávno žiadne auto.

Postupne si ma získavala každým načatým kilometrom a každým ohliadnutím za týmto sympatickým modrým kombíkom na parkovisku. Veľmi sa mi páči to, ako široko nový Superb pôsobí. Oproti predchádzajúcej verzii vyzerá naozaj širšie a tým aj dynamickejšie. Samozrejme nechýbajú ostré hrany, ktoré sú pre Škodu v posledných modeloch tak typické.

Predná maska je podstatne užšia a na jej krajoch nájdete adaptívne Matrix LED svetlá druhej generácie, ktoré budem všetkým budúcim majiteľom Superbu odporúčať všetkými desiatimi. Nielenže je ich zvýšený svetelný výkon doslova viditeľný, ale aj ich funkcia vyrezávania neoslňuje okolité vozidlá. Snáď len svietili na môj vkus pomerne nízko. Osobne by som ich ešte trošku pridvihol. Každopádne tento príplatok vo výške 1791 eur sa určite oplatí.

Pozrite si

Jazdili sme novinku Škoda Kodiaq iV – prečo by sme chceli práve plug-in hybrid?

V prípade Škody Superb je väčšina debát najmä o priestore. Veď už predchádzajúca verzia poskytovala obrovský batožinový priestor a takmer nevídateľný priestor na zadných sedadlách. Ešte dodnes si pamätám, ako som tento priestor ospevoval potom, ako som si uvedomil, že vďaka nemu nebudem mať tak okopané sedadlá od detí.

Ak ste doposiaľ ešte v Superbe nesedeli a nespoznali jeho priestorové pomery, je zbytočné vám diktovať akékoľvek čísla. Toto jednoducho musíte zažiť, inej cesty niet. Pre mňa osobne bol Superb vždy autom, kde som nemal problém cestovať aj dlhšiu cestu na zadných sedadlách. Inak tomu nie je ani v tomto prípade.

Navyše si Škoda už štandardne zaslúži pochvalu za množstvo dôvtipných odkladacích priestorov. Tým nemyslím len dáždniky v dverách, alebo originálne simply clever riešenia na uloženie smartfónu a podobne, ale všeobecne rôzne miesta, kde si môžete tú tonu vecí, ktoré denno denne so sebou nosíte odložiť.

Ako som už v úvode spomínal, veľmi som sa potešil, keď som zistil, že tento Superb, ktorý budem testovať nebude v tej najvyššej výbave. Výbava Selection totiž predstavuje niečo ako základný stupeň, nad ktorým nájdete ešte dva a tiež výbavu Sportline. Na moje prekvapenie však práve tento stupeň ponúkne všetko to, čo by som potreboval. Okrem stupňov výbavy si vyberáte zo štvorice atmosfér interiéru a samozrejme aj rôznych príplatkových prvkov výbavy. Výsledkom je teda kombinácia Selection s interiérom Lounge a pár doplnkovými prvkami.

V interiéri tak nájdete digitálne displeje. Ten priamo pred vodičom má 10“ a poskytuje možnosť personalizácie, ako aj jednoduchého zobrazenia, ktoré poznáme zo starších modelov značky. Hlavný multimediálny systém pritom poskytne 13“ uhlopriečku a všetko, čo by ste potrebovali. Fakt si zaslúži pochvalu logika ovládania. Všetko máte veľmi jednoducho k dispozícii a stránky si viete upraviť podľa svojich potrieb.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pod multimediálnym systémom nájdete štandardné hardvérové ovládanie klimatizácie, ktoré supluje aj systém pre nastavenie vyhrievania sedadiel a ovládanie hlasitosti. Stlačením ovládacieho kolieska Smart Dials máte totiž k dispozícii doplnkové funkcie. Osobne by som ale privítal samostatné ľahko dostupné ovládanie hlasitosti. Stávalo sa mi totiž, že som rýchlo chcel stíšiť hlasitosť a zbytočne som musel preklikávať dané tlačidlo.

Nechýba samozrejme ani nový dvojramenný volant, ktorý sa veľmi dobre drží a jeho tvarovanie považujem za veľmi vydarené. Nechýba na ňom ovládanie všetkých potrebných funkcií. Volič prevodovky sa pritom presunul pod volant, takže ovládanie stieračov nájdete na ľavej páčke. Chce to trošku zvyku, ale po pár kilometroch vám tak ovládanie prevodovky, ako aj ovládanie stieračov príde jednoduché.

Keďže je volič pod volantom, podobne aj keď nie úplne ako v prípade Mercedesu-Benz, v stredovej konzole ostal priestor na podstatne väčšiu konzolu. Jej možnosti sa vám odkryjú až potom, ako odsuniete roletky. Nájdete tu totiž USB-C konektory pre nabíjanie, ako aj bezdrôtovú nabíjačku na smartfón, či držiaky nápojov. Je tu aj jedna praktická vecička, a tou je kvádrík na utieranie displeja. Fakt jednoduché a veľmi nápomocné riešenie.

Jediným problémom bolo umiestnenie okuliarov. Chýba totiž v stropnici klasický priestor na ich umiestnenie a tak si ich musíte dávať do stredovej lakťovej opierky, kde je pre ne síce miesto, ale jemným škrabancom sa asi nevyhnete. Tu by to chcelo nejaké riešenie. Cestujúci vzadu napríklad ocenia malé držiaky na smartfóny, alebo tablety, ktoré sa vyklápajú z lakťovej opierky.

Čo sa pohonnej jednotky týka, nemohol som dostať na test nič lepšie. Jedná sa totiž o klasický naftový štvorvalec, ktorý už dôverne pozná takmer každý fanúšik koncernu. Z dvojlitrového objemu produkuje výkon 110 kW, teda 150 koní. Áno, sú aj výkonnejšie verzie, ale ruku na srdce, toto je motorizácia, ktorú budete pri tisíckach kilometrov milovať.

Je totiž dostatočne pružná, aby vás v prípade potreby podržala, pričom na druhú stranu takmer si nepýta naftu. A to doslova. Veď nádrž o objeme 66 litrov budete prvýkrát tankovať až niekedy ďaleko po tisícke kilometrov. Priemerná spotreba sa totiž reálne pohybuje na úrovni 5,4 l/100 km. Aj svojim zvukovým prejavom je nový motor ešte o niečo lepší. Nie je ho až tak počuť, takže si budete užívať ticho. Pochvalu si okrem rokmi vyladenej 7 stupňovej automatickej prevodovky DSG určite zaslúži aj podvozok, ktorý je vyladený veľmi dobre. Poskytuje potrebnú stabilitu a v zákrutách auto podrží.

Samotnou kapitolou v prípade novej Škody Superb sú určite asistenčné systémy. Za príplatok 576 eur bol testovaný kúsok vybavený systémom Adaptive Cruise Control, čo v preklade znamená adaptívny tempomat. Okrem neho však nechýbal ani systém pre sledovanie jazdných pruhov, ktorý nielenže udržal auto v jazdnom pruhu, ale vám dokáže asistovať aj pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu.

V prípade núdze príde vhod aj funkcia núdzového zastavenia, ktorá je schopná vozidlo zastaviť na krajnici a privolať pomoc, v prípade, ak by vodič nereagoval na výzvy. Súčasťou je samozrejme aj sledovanie mŕtveho uhla, či upozornenie na premávku za vozidlom v prípade, ak budete cúvať z parkoviska. Ak si k tomu prirátate ešte naozaj dobrú parkovaciu kameru, budete sa musieť snažiť, aby ste svojho Superba niekde oškreli.

Súčasťou asistenčných systémov je samozrejme aj nový systém pre rozpoznávanie dopravných značiek, ktorý sa objavuje vo všetkých nových autách a niekedy vie veľmi slušne liesť na nervy. Podobne vás aj v prípade Superbu upozorní na prekročenie rýchlosti, čo i len o jeden kilometer za hodinu.

Našťastie niekto rozmýšľal a systém viete veľmi jednoducho deaktivovať prostredníctvom skratky, prípade si aspoň nastaviť toleranciu na prekročenie o 10 km/h. Toto však budete musieť podobne, ako systém štart&stop deaktivovať po každom naštartovaní. Raz darmo, predpisy nepustia.

Obsah pokračuje pod reklamou

Spočítané a podčiarknuté, Škoda Superb Combi v poslednej generácii je jednoducho naozaj vydarené auto. V prípade testovaného modelu nemôžem povedať nič viac, ako že je to vynikajúca voľba rozumom. Kombinácia výbavy a príplatkových prvkov totiž predstavuje niečo, čo ponúkne to najlepšie a pritom tam nemáte žiadne prvky výbavy navyše, ktoré by zbytočne hnali cenu hore. Takto ponúkne všetko potrebné a v cene do 50 tisíc eur.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.