Reklama

Nová Formula E prekonáva aj monoposty F1, dostáva pohon všetkých štyroch kolies

Zdroj | FIA
Zdroj | FIA
Stanislav Vinc
Zdroj | FIA
Zdroj | FIA

Formula E a Medzinárodná automobilová federácia (FIA) predstavili nový, medzigeneračný vývojový stupeň plne elektrického monopostu GEN3 Evo. Je rýchlejší a dravší, rieši ale aj neduhy pôvodnej 3. generácie.

Zatiaľ čo samotný monopost sa šampionátu darí postupne vylepšovať, dlhodobo sľubované rýchle nabíjanie počas pretekov je zatiaľ v nedohľadne.

Tretia generácia monopostov Formuly E, uzrela svetlo sveta v máji 2022 a hoci na obrázkoch aj špecifikáciách pôsobí dobre, v praxi z nej piloti nedokázali vyťažiť jej vyšší výkon a na trati bojovali aj s jej priľnavosťou. Nová generácia Gen3 EVO, ktorá bude využívaná od budúcej sezóny, rieši práve tieto a ďalšie nedostatky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Riadenie nového monopostu sa výrazne zmení aktiváciou predného elektromotora, ktorý bol doposiaľ využívaný iba na rekuperáciu energie pri brzdení. Monopost tiež prišiel o zadné trecie brzdy, ktoré plne nahrádza zadný elektromotor. Celkový brzdný výkon tak dosahuje 600 kW.

Predný motor dodá monopostu pružnosť pri zrýchlení, no povolené bude jeho použitie iba počas kvalifikácie, štartov pretekov a pri aktivácii útočného módu, ktorý pilotovi poskytne dočasný dodatočný výkon 50 kW. Z nuly na 100 km/h sa vďaka nemu Formula E vyšplhá už za 1,82 sekundy, čo je o 30 % rýchlejšie ako to dokáže monopost Formuly 1 a o 36 % ako je tomu v súčasnosti pri monoposte 3. generácie.

Piloti by mali zmenu smerom k lepšej ovládateľnosti mali pocítiť aj vďaka novým pneumatikám Hankook, ktoré ponúkajú o 5 – 10 % lepší grip. V duchu zeleného šampionátu sú zároveň z 35 % vyrábané z recyklovaných materiálov.

Monopost Formuly E prešiel aj dizajnovou a konštrukčnou úpravou, vďaka čomu by mal byť pevnejší, robustnejší a aerodynamickejší. Na oko pôsobí GEN3 Evo uhladenejšie a menej ostro ako jeho predchodca, pričom najviditeľnejšou a možno aj najvítanejšou zmenou bude nové predné krídlo, ktoré už možno vďaka tomu počas pretekov nebude obeťou toľkých kolízií ako tomu bolo v poslednej 1,5 sezóne.

Odhalenie novej medzigenerácie so sebou žiaľ prinieslo aj oficiálne potvrdenie, že rýchle 30-sekundové nabíjanie monopostov počas pretekov výkonom 600 kW je stále vo vývoji a šampionát tentokrát už ani nedáva žiaden sľub k dátumu jeho zavedenia do praxe.

Nové rýchle nabíjanie by malo umožniť tímom nabíjať monoposty počas relatívne krátkych zastávok v pitstope, ktoré sa síce ešte nevyrovnajú rýchlosti z éry, kedy sa počas pretekov tankovali monoposty F1, no zároveň nebudú mať až tak citeľný dopad na dynamiku pretekov.

Rýchle nabíjanie malo byť pôvodne nasadené do praxe ešte v minuloročnej sezóne, kedy však došlo k jeho odloženiu z dôvodu problémov pri zabezpečovaní infraštruktúry potrebnej v boxoch počas pretekov. Zo štartu sezóny sa nasadenie presunulo na jej stred a neskôr na začiatok ďalšej sezóny, no nestalo sa tak ani vtedy. Nestane sa tak napokon ani v polovici sezóny počas talianskej veľkej ceny, kedy sa šampionát opieral o svoje technické zázemie na európskom kontinente.

Formula E tak robí pomerne zásadný technologický progres, ktorý sa môže jedného dňa pretaviť aj v zaujímavejšie preteky a teda aj vyššiu divácku účasť. Reálny dopad by však tento progres mal mať postupne aj na vývoj bežných elektromobilov, ktoré by sa tak časom mali dočkať napríklad aj spomínaného 30-sekundového nabíjania.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.