Reklama

Nová Dacia Duster oficiálne predstavená! Bude to hit?

Zdroj | Dacia
Richard Pliešovský, Lissett Pliešovská
Zdroj | Dacia
Zdroj | Dacia

Dacia dnes pomerne prekvapujúco oficiálne predstavila očakávanú 3. generáciu legendárneho Dustera. Koniec špekuláciám a stále novým únikom videí a fotografií.

Duster získal počas svojej 13-ročnej cesty viac ako 40 ocenení, za tú dobu sa ho vyrobilo viac ako 2,2 miliónov kusov. Do roku 2022 bol Duster najpredávanejším SUV v Európe vo všetkých kategóriách na trhu osobných automobilov!

Duster bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2010 a prvýkrát aktualizovaný v roku 2017. Presadil sa tým, že porušil tradičné pravidlá trhu SUV. Nový Duster je robustný a outdoorový – ponúka všetko dôležité, no stále ide o mimoriadne cenovo výhodný automobil. Zachováva si všetky dizajnové prvky, ktoré priniesol starším generáciám úspech, no preberá novú dizajnovú identitu značky, vďaka čomu vyzerá moderne a štýlovo.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Dacia

Nový Duster je chránený štýlovým pruhom, ktorý sa tiahne neprerušovane po celom obvode automobilu a okolo podbehov kolies. Duster získava svetelný podpis v tvare písmena Y v predných a zadných svetlách. Y sa objavuje aj v dizajne kolies z ľahkých zliatin, ktorých trblietavý efekt je dosiahnutý bez chrómu, spracovaním surového materiálu.

Zdroj | Dacia

Vynovená prístrojová doska je vysoká, vertikálna a široká. Technologická výbava je rozšírená o nový 7″ digitálny prístrojový štít, nový 10,1″ hlavný dotykový displej a nový multimediálny systém. Tvar vetracích otvorov, inšpirovaný dizajnom podbehov kolies, ladí s vonkajším dizajnom. Centrálna 10,1″ obrazovka je umiestnená v zornom poli vodiča a naklonená o 10° smerom k vodičovi. Pribudli ovládacie prvky automatickej prevodovky spojenej s motorom HYBRID 140.

Snažili sme sa o skutočnú dizajnovú previazanosť exteriéru a interiéru. Štýl kabíny je uhladený, robustný a dáva skutočný pocit ochrany.

David Durand, šéf dizajnu Dacia

Duster má multimediálny systém s 10,1″ centrálnou dotykovou obrazovkou. Táto obrazovka je súčasťou štandardnej výbavy od úrovne Expression. Media Display ponúka audiosystém so 4 reproduktormi a bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Systém Media Nav Live, ktorý je štandardnou výbavou modelu Journey a voliteľnou výbavou modelu Extreme a Expression, ponúka aj pripojenú navigáciu s dopravnými informáciami v reálnom čase a zvukový systém Arkamys 3D so 6 reproduktormi.

Počas off-roadovej jazdy sa zobrazujú na centrálnej 10,1″ obrazovke viaceré užitočné informácie o uhle náklonu vozidla, uhol sklonu pre jazdu do kopca a z kopca a rozdelenie výkonu medzi prednou a zadnou nápravou (vo verzii 4×4).

V interiéri sa objavuje na výduchoch ventilácie, ktorých povrch tvorí písmeno Y a na výplniach dverí, kde sa písmeno Y prechádza okolo lakťovej opierky.

Duster využíva platformu CMF-B, ktorá je základom priemyselnej stratégie značky Dacia. Táto konkurencieschopná a mimoriadne flexibilná platforma, ktorá bola predstavená v najnovších modeloch Sandero a Logan a potom použitá v Joggeri.

Použitie platformy CMF-B v novom modeli Duster prináša väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu, pri zachovaní rovnakej celkovej dĺžky. Vďaka novej platforme ponúka Duster vyšší jazdný komfort, nižší hluk i vibrácie.

Nový Duster je k dispozícii s pohonom Terrain Control 4×4, ktorý je možné ovládať pomocou 5 jazdných režimov (Auto, Snow, MUD/SAND, OFF-ROAD, OFF-ROAD). Táto verzia má svetlú výšku 217 mm, predné a zadné nájazdové uhly až 31° vpredu a 36° vzadu a 24° bočný uhol.

Duster prináša udržateľnejší prístup k motorizácii vďaka novým mild-hybridným a hybridným pohonným jednotkám. Aktuálne si môžete vybrať z týchto pohonov: Duster HYBRID 140, Duster TCe 130 a Duster ECO-G 100.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Dacia

Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do Dusteru. Skladá sa z 1,6-litrového 4-valcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s rekuperáciou energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %.

Duster TCe 130 je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový 3-valcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúcom v Millerovom cykle s ľahkým 48 V hybridným systémom. Podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 zhruba o 10 %. Vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. TCe 130 je k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4×2 a 4×4.

Zdroj | Dacia

Dacia je jediným výrobcom, ktorý ponúka 2-palivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Ponúka dojazd až 1 300 km vďaka dvom nádržiam s kombinovaným objemom takmer 100 litrov: 50 litrov benzínu a 50 litrov LPG.

Každý deň z výrobných liniek v rumunskej továrni Dacia v Pitesti zíde takmer tisíc vozidiel Duster, to znamená, že na svet príde približne jedno vozidlo každú minútu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.