Reklama

Noname značky s históriou, alebo ako začal súčasný gigant BYD? [seriál]

Števo Porubský

Čínske BYD vzniklo síce už v roku 1995, no v tom čase ani len nechyrovalo o tom, že by o pár rokov začalo vyrábať elektromobily a už vôbec nie o tom, že po 30 rokoch bude najväčším výrobcom elektromobilov na svete.

Ešte síce nie je, od založenia uplynulo zatiaľ iba 28 rokov, no už za minulý rok bolo BYD svetovou dvojkou v predaji elektrických áut. Nehovoriac o kvante elektrifikovaných automobilov. Predbehla ju iba Tesla.

Tesla za minulý rok predala zhruba 1,8 milióna automobilov, čínske BYD okolo 1,6 milióna. Rozdiel je to na prvý pohľad obrovský, no na druhý ani tak nie. BYD stále neoperuje na toľkých trhoch ako Tesla. Na svoju „globalizáciu“ ešte len čaká, hoci už má veľké plány. Napríklad má vlastné lode, ktorými ide prepravovať elektromobily do Európy. O tie dva roky, teda po 30 rokoch od založenia tak môže byť poradie celkom iné.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | BYD

Najskôr batérie, aj tie okopírované

BYD, čo má v preklade znamenať Build Your Dreams (Buduj svoje sny) založil istý metalurgický chemik Wang Chuanfu práve vo februári (dnes je február) 1995. Na začiatku mala firma zhruba 20 zamestnancov, no rýchlo naberala nových. Dôvodom bola manufaktúrna výroba NiCd, NiMH a neskôr aj Li-ion batérií pre elektronické zariadenia ako mobilné telefóny, notebooky či handheldy.

Batérie boli však kópiami japonských batérií od Sony či Sanyo, za čo si firma vyslúžila aj množstvo žalôb z japonských firiem. Wang Chuanfu ale batérie a patenty študoval a následne ich vylepšoval, aby boli ešte lepšie. To, že boli prakticky rovnaké a na výrobu využíval najlacnejšiu výrobnú silu už firmám, ktoré batérie od BYD odoberali to už neprekážalo. Hlavne, že boli podstatne lacnejšie ako tie z Japonska. Hovorí sa, že čínske batérie od BYD boli 5-6x lacnejšie.

Aj vďaka tomu sa BYD veľmi rýchlo stalo najväčším výrobcom NiCd batérií a v roku 2002 už malo 65 % globálny trhový podiel. O niekoľko rokov neskôr dokázalo BYD získať líderskú pozíciu aj v NiMH batériách a dodnes patrí aj medzi najväčších výrobcov Li-ion batérií na svete. Pre akékoľvek segmenty, od smartfónov až po elektrické automobily.

Elektronika pre mobilné zariadenia

BYD s úspechom vo svete batérií malo výborné kontakty na svetových lídrov vo výrobe mobilných zariadení a tak im postupne plnilo aj ďalšie výrobné požiadavky. Do portfólia BYD na začiatku milénia zaradilo aj výrobu komponentov pre mobilné zariadenia. O niekoľko rokov neskôr, v roku 2007, BYD odčlenila túto divíziu do BYD Electronic a tá začala kompletne vyrábať mobilné zariadenia pre firmy ako Nokia, Motorola a ďalších odberateľov.

BYD Electronic má svoje fabriky nielen v Číne či Indii, ale aj v blízkom Komárome v Maďarsku či meste Cluj v Rumunsku. Industriálne parky BYD ale nájdeme aj v Holandsku či Veľkej Británii. BYD má po necelých 30 rokoch od svojho vzniku na konte 30 industriálnych parkov po celom svete, vrátane Európy, ale aj USA, Kanady či Južnej Ameriky.

V roku 2002 Wang Chuanfu spustil IPO a získal pomerne veľký kapitál od investorov, ktorý prakticky okamžite pretavil do automobilového sna.

Prvé auto bolo na smiech

Ani nie 10 rokov od svojho vzniku, keď už patrilo BYD k lídrom na trhu s batériami, rozhodlo sa vedenie, že odkúpi krachujúcu firmu z 80. rokoch Shaanxi Qinchuan Auto Company Limited (Qinchuan Auto). Zaujímavé je, že predstavenstvo firmy s tým nesúhlasilo, Wang Chuanfu v tom ale videl zmysel aj preto, že tamojšia vláda zakazovala vznik nových automobiliek.

BYD síce kúpila firmu na výrobu automobilov, ale jej výrobné linky boli zastarané a tak postavila novú fabriku, opäť typu manufaktúra. V nej vyrábala malé autíčko BYD Flyer, ktoré aj dnes nájdete hlavne v Rusku či iných postsovietskych krajinách.

Zdroj | BYD

BYD ale po pár rokoch vyvinulo vlastné auto, ktoré vraj ale bolo dílerom na smiech a neboli ochotní čosi podobné predávať. A tak v roku 2005 BYD predstavilo svoj iný „vlastný“ automobil, model F3. Vývoj bol ultrarýchly aj preto, že išlo o kópiu japonskej Toyoty Corolly. BYD iba pridalo svoje technológie a bolo z neho celkom nové vozidlo. Stálo vraj polovicu Corolly a tak zožalo obrovský úspech.

Zdroj | BYD
Obsah pokračuje pod reklamou

Až o tri roky neskôr BYD dokázalo vyrobiť aj svoj prvý plug-in hybrid z modelu F3. Stačilo pridať vlastné batérie. A možno práve tým to začalo… elektromobilita.

V roku 2008 do spoločnosti BYD investoval jeden z najznámejších investorov sveta, Warren Buffet cez jednu zo svojich investičných firiem. Za 230 miliónov dolárov získal 10 % podiel vo firme, rokmi ho však skresal na 3 %. To firme pomohlo nielen s budovaním nových fabrík a vývojom, ale aj v tom, že medzi investormi začala byť BYD vnímaná celkom inak. Buffet neinvestuje bezhlavo, ale vie vycítiť príležitosť.

A pomohlo to nielen u investorov, ale aj konkurentov. V spolupráci s Daimlerom malo BYD postaviť elektrickú verziu Triedy B. Výsledok sa napokon nedostavil, Mercedes-Benz postavil vlastné elektrické B-čko.

BYD určite pomohli aj obrovské dotácie zo strany štátu, ktorý sa vo veľkom rozhodol podporovať elektrifikáciu a elektromobilitu v krajine. Už v roku 2008 tak BYD predstavilo svoj prvý plne elektrický model e6, ktorý sa na cesty dostal o pár rokov.

Zdroj | BYD

Išlo o vozidlo typu MPV, ktoré bolo vybavené až 60, alebo 72 kWh batériami vlastnej výroby, vďaka ktorým dosahovalo dojazd 250, resp. 300 km na jedno nabitie. Zaujímavé je, že v roku 2008 sa na opačnej strane planéty predstavilo rovnako neznáme elektrické vozidlo, Tesla Roadster. Dnes je jedno preslávené a každý ho pozná, to z Číny ale nepozná takmer nikto.

BYD Auto v tom čase začalo aj s výrobou vlastného plne elektrického autobusu K9 s dojazdom 305 km. S elektrickými autobusmi sa firme darí dodnes, jej dvojposchodové autobusy nájdete dokonca aj v UK.

Zdroj | BYD

Medzitým sa spoločnosť BYD Auto stále venovala prepracovaniu úspešných vozidiel, označovala ich ako produkty BYD, no zároveň vyvíjala vlastné, plne elektrické automobily a plug-in hybridy. V roku 2016 prišiel do spoločnosti dizajnér Wolfgang Egger, ktorý má na konte také dizajny ako Alfa Romeo 8C Competizione či modely 156, 147 a ďalšie. V BYD navrhol napríklad aj modely Song Max či Han, ale aj autobus B series.

Ak aj vám prídu názvy modelov BYD zvláštne, tak iba pre nás. Ide o odkazy na čínske dynastie Qin, Tang, Yuan, Song či Han.

Takmer na ružiach ustlané

Obsah pokračuje pod reklamou

Od roku 2017 do 2019 sa firme BYD Auto ale vôbec nedarilo. Keďže tamojšia vláda obmedzila granty, výrazne sa znížili aj predaje automobilov a tým aj tržby výrobcov. BYD to pocítila až veľmi a hrozil zánik. Firma nastavila mód prežitia za každú cenu a podarilo sa jej to.

Tu však vidieť aký obrovský vplyv na ekonomiku má dotovanie zo strany štátu. Kým to funguje, všetko rastie, od predajov až po tržby a zisky výrobcov, no po ukončení dotácií je všetko inak. A to firma ešte netušila, čo príde na sklonku roka 2019.

Zdroj | BYD

Zaujímavé je, že počas začínajúcej pandémie COVIDu firma zastavila výrobu automobilov a začala šiť ochranné masky. A nielen tie, ale dokázala sa v priebehu týždňov pretransformovať a vyrábala dokonca aj šijacie stroje. Konkurencii, hlavne americkej a európskej, BYD ukázala, že ako rýchlo sa dokáže adaptovať na aktuálne podmienky. BYD totiž nevyrába len elektromobily, ale aj vlastné batérie či mikročipy a polovodiče, čo ostatné automobilky vo svete zanedbali a tak mali rok po pandémii ďalší problém.

BYD je dokonca tak prepracovaná, že pod značkou Fudi predáva vlastné komponenty pre svojich konkurentov, no bez značky BYD.

V apríli 2022 spoločnosť BYD Auto oznámila, že ukončuje výrobu vozidiel poháňaných benzínom. Stala sa tak prvou automobilkou na svete. V tom istom roku sa BYD ukázalo aj európsky, zákazníkom. Na parížskom autosalóne v októbri 2022 predstavil BYD svoje tri elektromobily: ATTO 3, TANG a HAN.

Pozrite si

Na Slovensko s elektromobilmi dorazila gigantická čínska značka BYD

BYD sa okrem iného od roku 2016 venuje aj výrobe vlakov, samozrejme, elektrických. A to nielen vlakov, ale aj kompletných vlakových dopravných systémov od koľajníc až po vlaky samotné. Okrem toho ale venuje aj výrobe elektrických nákladných automobilov, elektrických autobusov či elektrických vysokozdvižných vozíkov.

Obsah pokračuje pod reklamou

BYD sa chváli aj svojou unikátnou „žiletkovou“ batériou Blade Battery. Ako písal kolega pred pár rokmi: „Nový typ batérie kombinuje niekoľko kľúčových výhod – cenovú dostupnosť, životnosť 3 000 nabíjacích cyklov, čo zaistí dojazd až 1,2 milióna km, schopnosť rýchlonabíjania (30 – 80% za 30 minút) a vysokú bezpečnosť. Testy pri prieraze ukázali, že povrchová teplota batérie Blade dosiahla pozoruhodne nízkych 30 °C – 60 °C bez emitovania dymu alebo ohňa.“

BYD tak už čoskoro nebude pre mnohých Slovákov NoName značkou, ale práve naopak, budeme sa s ňou stretávať čoraz častejšie.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.