Japonský Nissan prekvapil novým programom Nissan Ambition 2030, s ktorým chce do roku 2030 výrazne posilniť elektrifikované modely v portfóliu značky a zároveň ich podstatne viac i predávať. Na to, aby to dosiahla chce doň investovať takmer 16 miliárd eur. Bude vyrábať lepšie vlastné batérie a postaví 23 elektrifikovaných nových modelov.
Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:
Medzi 23 novými elektrifikovanými modelmi má byť pritom až 15 čistých elektromobilov, ostatné budú hybridné modely.
Hoci sa môžeme tešiť na pomerne veľkú nádielku nových modelov, tie neprídu hneď. Do roku 2030 je ešte 8 rokov, čo by mohlo znamenať, že každý rok automobilka predstaví zhruba dva nové elektromobily, resp. 3 elektrifikované modely. Prvým by mohol byť nástupca dnes veľmi obľúbeného modelu Leaf.
Nissan nazval koncept Chill-Out. Je postavený na rovnakej platforme ako už predstavený model Ariya, no pôjde o menší cross-over. Minimálne svetlami sa veľmi podobá na súčasný Hyundai Tucson, hoci LED svetiel má o čosi viac, vrátane spojenia v hornej línii.
O chod sa majú starť dva elektromotory, na každej náprave jeden. Objemná batéria bude v podlahe. Vďaka tomu bude v interiéri dostatok miesta, a to nielen pre pasažierov, ale aj pre batožinu. Kufor by mal byť aj v prednej časti, tzv. frunk.
Z názvu je jasné, že elektromobil má byť aj o pohodlí. Zatiaľ je to však iba koncept, z ktorého má ale vychádzať práve nástupca modelu Leaf. Je však viac ako isté, že interiér nebude ako v koncepte. Nissan, ale aj ďalšie automobiky, sú ešte veľmi ďaleko od autonómnej jazdy.
Okrem neho Nissan ukázal aj 3 ďalšie koncepty, ktoré stoja minimálne za. pozretie. Aj ďalšie modely vychádzajú z názvoslovia ako Chill-Out, a to: Max-Out, Surf-Out a Hang-Out. Prvý koncept je zaujímavý kabriolet pre dvoch, druhý je elektrický pick-up s výrazne sci-fi dizajnom, vrátane skla v prednej maske a tretí model skôr rodinné MPV.
Všetky koncepty majú byť na rovnakej platforme, všetky s pohonom 4×4. Všetky koncepty majú využívať nové typy batérií s pevným elektrolytom (SSB). Aj tie sú jedným z cieľov automobilky, aby bola ešte lepšia v ponuke elektromobilov a hybridov. Práve batérie sú pri výrobe kľúčové. Okrem toho, že je nutné, aby sa rýchlo nabíjali, musia byť aj cenovo efektívne, ideálne pod hranicou 100 USD/1 kWh. Toto chce automobilka dosiahnuť práve s SSB batériami.
Navyše okrem toho, že do roku 2030 chce automobilka mať 50 % automobilov v ponuke elektrifikovaných, do roku 2050 má ešte smelšie plány. O necelých 30 rokov chce byť uhlíkovo neutrálna. To síce dnes môže znamenať mnoho, napríklad že za neutralitu by mohla sadiť stromy, no 30 rokov je dostatočne dlhý čas na to, aby uhlíkovo neutrálnou bola aj bez takýchto kľučiek.
K tomu majú prispieť aj tisícky nových zamestnancov pre výskum a vývoj. Pribudnúť ich má viac ako 3 000.