- #Autá
- 4 min.
- 14.3.2025
Nissan predviedol svoje autonómne riadenie v plnom meste, má v tom byť najlepší
Ulice oblasti Minato Mirai v japonskej Jokohame v uplynulých dňoch začal brázdiť plne autonómny testovací van od Nissanu. Automobilka na ňom ukázala novinárom a verejnosti, že v modernom konkurenčnom boji nezaostáva za Čínou, Európou a USA.
Aj keď nebol Nissan vo vývoji autonómneho riadenia doposiaľ tak viditeľným hráčom, na najbližšie roky má ambiciózne plány.
Na streche veľkého vanu s farebným lakovaním sa veľký modul plný senzorov pomerne ľahko stratil. Nissan si na testovanie svojho autonómneho systému v praxi vybral najmä v Japonsku populárny model Serena, na ktorý osadil štrnásť kamier, deväť radarov a šesť LiDAR senzorov, ktoré neustále s vysokou presnosťou sledujú svoje okolie.
Aj keď technologicky táto zostava senzorov výrazne prekonáva niektoré konkurenčné autonómne modely, testovacia Serena oficiálne ponúka autonómiu len 2. úrovne. Dôvodom toho je fakt, že v tejto fáze ešte vo vzdialenom stredisku sedí človek, ktorý je v prípade potreby pripravený zasiahnuť do riadenia. Počas testovacích jázd s novinármi ďalší záložný vodič sedel aj vpredu priamo vo vozidle. Maximálna rýchlosť vozidla bola obmedzená na 40 km/h.
Tento stav by však nemal pretrvávať dlho. Nissan plánuje flotilu autonómnych vozidiel v tomto a budúcom roku rozšíriť na dve desiatky a do roku 2029 alebo 2030 autonómne riadenie vyvinúť na 4. úroveň. V rámci nej už v systéme nefiguruje žiaden záložný ľudský vodič.
Takeshi Kimura, inžinier laboratória Mobility and AI Laboratory v Nissane, pre médiá uviedol, že automobilka má byť šikovnejšia v integrácii technológie autonómneho riadenia s celkovým fungovaním auta, jednoducho preto, že lepšie pozná autá.
„To, ako musia byť senzory prispôsobené pohybom auta alebo ako monitorovať senzory a počítače, aby sa zaistila spoľahlivosť a bezpečnosť, si vyžaduje pochopenie celého autonómneho systému,“ uviedol Takeshi Kimura počas nedávnych predvádzacích jázd.
Načasovanie verejného predstavenia autonómnych technológií Nissanu nie je náhodné. V priebehu tohto roka totiž v Japonsku začne pôsobiť americká spoločnosť Waymo, ktorá už prevádzkuje autonómnu taxislužbu v San Franciscu a Los Angeles. V Japonsku pre tento účel spojí svoje sily s poprednou miestnou taxislužbou Nihon Kotsu, ktorá bude v Tokiu dohliadať a manažovať flotilu elektromobilov Jaguar I-PACE.
Profesor Takeo Igarashi z Tokijskej univerzity, ktorý sa špecializuje na počítačové a informačné technológie, je presvedčený, že v Japonsku to môžu mať spoločnosti vyvíjajúce systémy autonómneho riadenia náročnejšie. „V Japonsku sú očakávania od komerčných služieb veľmi vysoké. Zákazník očakáva dokonalú kvalitu od akejkoľvek služby – reštaurácie, vodiča alebo čokoľvek iného. Tento druh jazdy autom je službou od spoločnosti a každý očakáva vysokú kvalitu a dokonalosť. Ani malá chyba nie je prijateľná.“, uviedol Takeo Igarashi pre agentúru Associated Press.
Nissan je presvedčený, že jeho technológia je bezpečná a to už len z dôvodu, že palubný počítač je na rozdiel od človeka schopný neustále snímať celé okolie vozidla a reagovať na zmenu situácie rádovo v milisekundách. Otázne sú však neočakávané situácie, na ktoré systém autonómneho riadenia nebol natrénovaný. K takejto situácii zrejme došlo aj počas predvádzacích jázd, kedy vozidlo podľa agentúry AP bezpečne zastavilo a situáciu nechalo doriešiť záložného vodiča.