O „druhom živote“ batérií z vyradených elektromobilov sme písali už viackrát. To, že takéto batérie nezaťažia životné prostredie a určite nepatria do šrotu, svedčia aktivity viacerých automobiliek vyrábajúcich elektrické vozidlá.
Nissan už v roku 2019 tvrdil, že batérie elektromobilu Leaf majú v prípade priemernej desaťročnej životnosti vozidla potenciál prežiť samotné auto až o 12 rokov. To znamená, že vysokonapäťová batéria má predpokladanú životnosť 22 rokov. Mohla by tak teoreticky fungovať aj v ďalšom aute, alebo v inom zariadení. Nissan Leaf, ktorého sa od roku 2010 celosvetovo predalo viac ako 650 000 kusov, bol dlhé roky najpredávanejším elektromobilom. Až v roku 2019 prevzala žezlo Tesla Model 3.
V každom prípade flotila EV Nissan Leaf na cestách je veľká a automobilka v snahe ukončiť ich existenciu čo najekologickejšie zbiera ich použité batérie u predajcov Nissan v USA a v Japonsku. Následne technici v závode v Namie vo Fukušime, ktorý prevádzkuje spoločnosť 4R Energy Co. (spoločný podnik Nissanu so Sumitomo Corp), potom každú batériu kontrolujú, opravia a expedujú na opätovné použitie. Ocitne sa buď v inom EV, alebo v záložnom zdroji.
A práve prenosné záložné zdroje sú novinkou, ktorá vznikla v spolupráci Nissanu so spoločnosťami JVCKenwood Corp. a 4R Energy Corp. Prenosný zdroj energie využíva regenerované moduly zo starých elektromobilov Leaf, ktorým dáva „druhý život“ v novom zariadení.
Prenosný generátor s hmotnosťou 14,4 kilogramu obsahuje dva moduly z prvej generácie Nissanu Leaf a v Japonsku je dostupný za 170 500 jenov (1 078 €). V zahraničí sa zatiaľ nepredáva. Podrobnosti o kapacite neboli zverejnené, ale podľa zverejnených fotiek má jednotka dva výkonové výstupy, dva USB-A a dva USB-C porty, 12V zásuvku a zdá sa, že aj solárny vstup.
JVCKenwood hovorí, že prototyp generátora s recyklovanými batériami bol predstavený vlani v apríli a vďaka urýchlenému vývoju sa z prototypu stal finálny, sériovo vyrábaný artikel.
Batériový modul pre Nissan Leaf prvej generácie mal deklarovanú kapacitu 64 Ah, čo znamená, že dvojmodulová zostava použitá v zdrojoch od JVCKenwood by mohla mať celkovú kapacitu 128 Ah. To zodpovedá energii 28,16 kilowatthodín pri menovitom napätí 220 V, alebo 14,08 kWh pri napätí 110 V. Varnú kanvicu s príkonom 1 kW by pri napätí 220 V teoreticky mohol takýto zdroj napájať až 28 hodín.
V praxi to bude menej, lebo použité batérie majú určite nižšiu celkovú kapacitu ako 2 x 64 Ah, zodpovedajúcu novým modulom. Pokles môže byť cca na 80% až 90% pôvodnej kapacity a aj to je možno dôvod, prečo výrobca kapacitu nezverejňuje. Ďalším faktorom je konverzia z jednosmerného prúdu na striedavý, ktorá si tiež pripíše určité straty. Ale to poznáme aj z klasických UPS zdrojov pre počítače a podobne.
V každom prípade je zaujímavé vidieť, že obava z veľkej investície do výmeny batérie v polovici životnosti elektromobilu je zbytočná. Ak túto predstavu pritiahneme za vlasy, je to práve naopak. V polovici životnosti batérie by ste k nej mohli dokúpiť nové auto. To sa normálne nestane, ale niektoré automobilky už takéto vozidlá vyrábajú.
Renault má napríklad fabriku Refactory na obnovu starých EV, ktoré dokáže po oprave opätovne dostať do nového stavu. Ročne z tejto fabriky vo francúzskom meste Flins vychádza zhruba 45 000 vozidiel, schopných plnohodnotne fungovať.