Nissan Leaf pripravil motoristov na elektromobily, čo pre Ariyu znamená, že má pekne vydláždenú cestu a predpripravený úspech.
To, že je Nissan ARIYA vydarený model, sa hovorí prakticky od jeho predstavenia. Pozrite sa, čo všetko plne elektrická novinka japonského giganta motoristom ponúka.
Ako ARIYA vyzerá ste si už určite všimli na našich fotografiách, ale musíme vám povedať ešte jedno. Naživo je krajší, nečakane dynamickejší a mohutnejší. Sympatické je, že Nissan ARIYA má síce futuristický dizajn, no nepôsobí dojmom odlíšiť sa za každú cenu. ARIYA má prepracovanú hladkú prednú časť, ktorú zdôrazňuje mriežka chladiča. Na štíte sa nachádza množstvo asistenčných snímačov bez toho, aby narúšali estetiku. Veľmi efektná je spodná časť štítu, ktorá sa rozsvieti spolu s logom značky. Úzke LED svetlomety, skonštruované so štyrmi 20 mm miniprojektormi, podčiarkujú charakteristický dizajn Nissanu V-motion.
Vzadu nás zaujal strmý C-stĺpik, ten skvelo zapadá do zadnej paluby. Jednodielny svetelný modul sa skladá z kombinovaných svetiel. Ponúka nevšedný efekt zatemnenia pri parkovaní a jednoliate červené osvetlenie počas používania. Poznávacím znakom Ariye je dvojica žraločích plutiev vzadu na streche. Rozšírenie zadných blatníkov s vysoko umiestneným zadným krídlom naznačujú poriadny výkon.
Ariyu si môžete vybrať zo šiestich dvojfarebných kombinácií exteriérových lakov, pričom každá má čiernu strechu, ku ktorej sú pripravené tri výrazné farby karosérie. Zrejme nie sme jediní, ktorým učarovala medeno-čierna verzia Akatsuki.
Krása navonok je len začiatok. Elektromobil naplno využíva výhody úplne novej platformy. Po otvorení dverí máte pocit, že nenastupujete do vozidla, ale ku trendovému kaviarenskému stolíku. Oceníte úplne rovnú podlahu s nadštandarde veľkým priestorom pre nohy.
Prístrojový panel je na prvý pohľad jednoduchý, splýva s tvarom kabíny a prechádza až do dverí. Dokonalý minimalizmus znamená to, že tu nenájdete tlačidlá a spínače. Základné funkcie klimatizácie sú prakticky umiestnené na drevenej stredovej palubnej doske. Majú haptickú odozvu, takže vždy cítite, keď ich ovládate.
Absolútnou bombou je stredová odkladacia schránka a výklopná priehradka. Novátorský dizajn dokáže premeniť priestor kabíny na mobilnú kanceláriu, alebo piknikový stôl. Na dlhších cestách, resp. pri veľkom pracovnom vyťažení je to vychytávka na nezaplatenie. Kto občas píše na notebooku vo vozidle, vie o čom hovoríme.
Teraz sa pozrite na to, čo je pod kapotou. Mimochodom, je to druhá vec, ktorá zaujíma každého. Aký má výkon Nissan ARIYA? Aký má dojazd? Čo túto nádheru poháňa?
Ariyu si môžete vybrať s pohonom predných, resp. všetkých kolies so 63 kWh, alebo 87 kWh využiteľnou kapacitou batérie. Tieto veľkosti sú ideálne pre pohyb v meste, no na svoje si prídu i tí, ktorí chcú získať svoj prvý elektromobil. ARIYA so 63 kWh batériou má výkon 160 kW a dojazd do 360 km. Väčšia batéria má 87 kWh, výkon 178 kW a dovedie vás do 500 km vzdialeného cieľa. No a napokon je tu dvojmotorová e-4ORCE verzia s 87 kWh batériou s výkonom 225 kW, tá ponúka dojazd do 460 km. Dojazdy sú podľa štandardu WLTP. Všetky typy batérií sa pritom môžu nabíjať maximálnym výkonom 130 kW.
Technologickou lahôdkou je verzia s pohonom štyroch kolies. Je vybavená s dvomi elektromotormi, ktorých činnosť presne ovláda najpokročilejšia technológia ovládania všetkých kolies od Nissanu, e-4ORCE. Písmeno E v slove e-4ORCE znamená systém pohonu Nissanu so 100 % elektromotorom. 4ORCE (= force, sila) označuje fyzickú silu a energiu vozidla, pričom 4 predstavuje ovládanie všetkých kolies. Milá slovná hračka, no zároveň presné a korektné označenie.
To však nie je všetko. Technológia Nissan e-4ORCE je rýchlejšia než mihnutie oka! Zdá sa to technicky nemožné, ale je to tak, rýchlosť odozvy je neskutočných 0,0001 sekúnd! Bezkonkurenčná presnosť a bleskurýchla reakcia robia z e-4ORCE prvú voľbu pre tých, ktorí hľadajú silný a plynulý zážitok z jazdy.
Nissan to dokázal tak, že výkon je posielaný na kolesá z elektromotora, odozva je vďaka tomu neuveriteľne rýchla. Tradičný mechanický systém pohonu všetkých kolies vyžaduje dlhší čas na úpravu distribúcie výkonu pomocou spojky, takže v istých chvíľach môžete v náročných podmienkach pocítiť moment nestability, pokým mechanický systém stihne zareagovať. S e-4ORCE sa vám to nikdy nestane.
Nejde len o ukážku konštruktérskeho umu, ale aj o prakticky využiteľnú funkciu. Potreba tohto rýchlo reagujúceho systému je dôležitá napríklad pri zhoršených cestných podmienkach. Ten okamžite reaguje na neustále sa meniace úrovne priľnavosti pod každým kolesom, keď pneumatiky prechádzajú cez cestu, ktorá je mokrá, zablatená, zľadovatená, zasnežená, alebo mastná. Pokročilý systém e-4ORCE pracuje na pozadí, upravuje rozloženie výkonu na každé koleso bez toho, aby si to ktorýkoľvek z posádky všimol. Zrýchlenie z nuly na stovku je v prípade e-4ORCE famóznych 5,7 s.
Napriek veľkej batérii máte k dispozícii veľký kufor. Ten má 468 l (63 kWh), alebo 415 l v prípade 87 kWh kapacity. Zmestíte tam komplet celú rodinu a ešte vám ostane miesto na nákupy suvenírov.
Nissan ARIYA je vám plne k dispozícii, dokáže splniť aj tie najnáročnejšie požiadavky. Napriek všetkým vychytávkam vás možno príjemne zaskočí cena. Silu budúcnosti môžete okúsiť už teraz od 50 990 eur.
Ak vás tento senzačný elektromobil zaujal, nenechajte si ujsť aj náš ďalší článok o novinke, kde vám už o týždeň prezradíme, prečo je tento model taký bezpečný, aké asistenčné systémy v novinke nájdete, ale i to, aký dojem na nás urobil jeho infotainment.