Reklama

Nissan a Enel spúšťajú rozsiahly pilot elektrického reverzu

Zdroj | Nissan
Juraj Procházka
Zdroj | Nissan
Zdroj | Nissan

Spoločnosť Nissan a energetický gigant Enel potvrdili plány na spustenie pilotného projektu systému vozidiel v sieti (vehicle-to-grid, V2G) vo V. Británii.

Vďaka pripojeniu 100 jednotiek V2G do verejnej elektrickej siete to umožní vlastníkom vozidiel Nissan LEAF a elektrických dodávok e-NV200 predávať uloženú energiu z batérií vozidiel späť do elektrickej siete.

Pozrite si

Hliníková batéria: expresné nabíjanie, extrémna životnosť

Pripomína to scénku Bolka Polívku zo slávnej komédie Věry Chytilovej „Dědictví aneb Kurvahošigutntág“, keď vrchný v nóbl podniku kričí: „Nová doba! Host vyhazuje vrchního!“ Skutočne, toto „nabíjanie obrátené na ruby“, ktoré na prvý pohľad môže vyzerať nezmyselne, má svoj význam.

Zdroj | Nissan

Môže priniesť výhody pre majiteľov elektromobilov, aj pre energetické firmy a rozvodné závody. Superlatívy ako „začiatok vzrušujúcej éry správy energie v Spojenom kráľovstve“, alebo „zásadný obrat pre majiteľov elektromobilov“, ktoré sa vyskytujú v tlačovej správe, však treba brať s triezvou rezervou.

O čo ide? Áno, takýto predaj elektriny by sa mohol stať pre majiteľov elektromobilov istým zdrojom alternatívnych príjmov, otázkou je, kde brať lacnú elektrinu a nekradnúť? Teoreticky by sa dalo kalkulovať s nočným nabíjaním s lacnou tarifou a predaj elektriny počas špičky. Otázkou je, či rozdiel cien pokryje straty pri nabíjaní a vybíjaní, a aký profit po ich odrátaní zostane.

Iné by bolo, ak by sme dokázali elektromobil nabíjať „zadarmo“ napríklad z alternatívnych zdrojov. Aj fotovoltaiku však treba zaplatiť.

Zdroj | Nissan

Technológia V2G umožňuje elektromobily integrovať do elektrickej siete a prispieva k zlepšeniu využívania obnoviteľných zdrojov energie. Elektrina zo solárnych a veterných elektrární patrí k nestabilným zdrojom a jej prebytok, alebo naopak nedostatok, môže prispievať k destabilizácii rozvodnej sústavy.

Infraštruktúra dobíjacích staníc systému V2G dáva majiteľom elektromobilov a firmám s veľkým počtom elektromobilov možnosť vytvoriť mobilné zásobárne energie. Systém dovoľuje majiteľom elektromobilov nabíjať, keď je dopyt po elektrine a tarifa nízka a uskladnenú energiu z batérií využívať, keď sú tarify vyššie, prípadne aj predávať energiu späť do siete.

Nakoniec s podobnou filozofiou kalkuluje aj Tesla Powerwall.

Pozrite si

Zmení batéria Tesla Powerwall používanie fotovoltaických článkov?

Pre domácnosti a rozvodné firmy môže mať takáto prax pozitívny efekt, hoci treba uvážiť, nakoľko takéto prídavné nabíjacie-vybíjacie cykly skrátia životnosť trakčných batérií  elektromobilov a či sa úspora v konečnom dôsledku nepremení na stratu. Nová výkonná batéria pre elektromobil tvorí významnú časť jeho ceny.

Podstatný efekt však môžu takéto rezervoáre elektriny predstavovať v čase blackoutu, aký môže vzniknúť hlavne v dôsledku prírodných katastrof. Svoje o tom vedia v Japonsku, ktorému sa nevyhýbajú zemetrasenia, ani tajfúny. Aj preto má japonská automobilka patriaca k najväčším producentom elektromobilov, akou je Nissan, ku koncepcii V2G blízko.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.