Americká spoločnosť Nikola Motor má, podobne ako Tesla, ambíciu produkovať ekologické, bez emisií jazdiace nákladné, aj osobné vozidlá. Rovnako svoj názov odvodzuje od mena slávneho vynálezcu Nikolu Teslu a považuje sa za rivala Muskovej spoločnosti.
Okrem primárneho cieľa, dopravy bez emisií, však majú obe spoločnosti málo spoločného.
Kým Tesla preferuje batériové elektromobily, Nikola považuje vodík a palivové články za perspektívny. Tesla stavia svoju sieť Superchargerov exkluzívne pre vlastné vozidlá, Nikola chce budovať svoju sieť vodíkových čerpacích staníc pre všetkých majiteľov vodíkových áut.
V neposlednom rade Tesla expanduje rozširovaním vlastných fabrík, zatiaľ čo Nikola chce kombinovať vlastnú produkciu s výrobou u OEM partnerov.
Najpodstatnejší rozdiel je však v realite. Iste, Nikola Motor zaujala odbornú, aj laickú verejnosť prezentáciou prototypov kamiónov, aj vodíkového pick-upu Badger, ale plány a sľuby sú trochu iný level, ako hromadná sériová Tesly.
Nákup piatich elektrolyzérov schopných vyrábať spolu asi 40 ton vodíka denne, čo Nikola prezentuje ako zárodok siete vodíkových čerpacích staníc, je čosi iné, ako sieť Tesla Supercharger, ktorá má aktuálne (27. júla 2020) po svete 1 971 staníc so 17 467 nabíjacími stojanmi.
Začiatky však nebývajú ľahké a nemalo to jednoduché ani Tesla. Spomeňme si na ťažkosti s rozbehom výroby Modelu 3. Dôležité je, že Nikola Motor konečne rozbieha materializáciu svojich snov a prechádza takpovediac od slov k činom.
Firma 23. júla na menšom „COVID-friendly“ podujatí za účasti manažmentu a miestnych podporovateľov slávnostne ohlásila začatie výstavby svojej fabriky v arizonskom Coolidge.
Očakáva sa, že nová továreň v Coolidge zamestná 1 800 pracovníkov a vyžiada si investičné náklady okolo 600 miliónov dolárov. V dvojsmennej prevádzke má pri plnej kapacite vyrábať až 35 000 nákladných automobilov ročne.
Prvá fáza výstavby nového závodu má byť ukončená koncom roku 2021, druhá v polovici roku 2023. Výroba v novej fabrike má produkovať minimálnu uhlíkovú stopu.
Prvé kamióny značky Nikola ale bude vyrábať partnerská spoločnosť IVECO v nemeckom Ulme a budú to elektrické ťahače Nikola Tre na batérie. Prvé kusy vodíkovej verzie kamiónu Nikola Tre majú opustiť výrobné linky až v roku 2023. Aj americká továreň v Coolidge začne výrobu modelom Nikola Tre, ku ktorému má v roku 2023 pribudnúť Nikola Two.
Viac ako kamióny bez emisií však priťahuje záujem širokej verejnosti pickup Nikola Badger.
Firma už prijíma objednávky, hoci výroba ešte spustená nebola. Generálny riaditeľ Nikola Motor Trevor Milton povedal, že Badger sa nebude vyrábať v arizonskej fabrike, ale u OEM partnera. Očakáva sa, že by ním mohol byť koncern Fiat-Chrysler Automobiles (FCA), respektíve nový subjekt Stellantis, ktorý vznikne po úspešnej fúzii FCA a PSA Group.
Elektrický pick-up Nikola Badger bude k dispozícii vo verzii batériového elektromobilu, vodíkového elektromobilu s palivovými článkami, alebo ako hybrid oboch technológií.
Predávať sa má podľa Miltona do roku 2022 vo všetkých štátoch USA, ale o vodíkovej verzii to neplatí. Tá bude ponúkaná len v lokalitách, kde budú vybudované vodíkové stanice Nikola, zrejme až od roku 2023.
Koľko takýchto čerpacích staníc bude, dnes nie je jasné. V roku 2018 Milton avizoval, že Nikola ich chce mať do roku 2028 v USA 700. Firma má ambíciu ponúkať vodík za 2 až 3 doláre za kilogram, ale uvažuje, že prvým majiteľom pickupu Badger ponúkne určité množstvo vodíka zdarma. Podobný marketingový ťah ponúkala Tesla majiteľom vozidiel Model S pri nabíjaní na Superchargeroch.
Keď bude o tri roky Badger skutočne k dispozícii, najmä jeho kombinovaná verzia sa môže stať atraktívnou voľbou.
Okrem vodíkového palivového článku zaisťujúceho dojazd 300 míľ (480 km) má mať na palube aj výkonnú batériu s kapacitou 100 kWh. Tá predĺži dojazd o ďalších 480 km. Výhody vodíka sa uplatnia najmä v zimnom mrazivom počasí, kedy kapacita batérie klesá a vozidlo sa dá rýchlo a jednoducho vykúriť odpadovým teplom z palivového článku.
Všetky nápady, prototypy a vízie vozidiel Nikola Motor vyzerajú atraktívne. Dôležité je, že po rokoch prezentácií prichádza fáza ich uvádzania do života. Ak všetko dobre dopadne, vyrastie na trhu ďalší dôležitý hráč v oblasti ekologických vozidiel.