- #E-mobilita
- 5 min.
- 28.10.2024
Niečo sa pokazilo? EU dotuje miliardami eur firemné autá so spaľovacím motorom
Na jednej strane EÚ tlačí na postupný útlm používania fosílnych palív – nielen v podobe reštrikcií voči autám so spaľovacím motorom, na druhej strane nová štúdia spoločnosti Environmental Resources Management (ERM) zistila, že päť najväčších krajín EÚ nalieva miliardy eur ročne do dotovania firemných áut so spaľovacím motorom. Ide údajne o 42 miliárd € ročne.
Ako uvádza agentúra Reuters, podľa novej štúdie niektoré krajiny v EÚ výrazne dotujú nákup nových firemných automobilov na fosílne palivá sumou až 42 miliárd € ročne. V Európe pritom tvoria firemné vozidlá významný podiel, približne 60 % predaja nových áut.
Vo svojej štúdii konzultačná spoločnosť ERM zistila, že päť najväčších členov EÚ ročne vynakladá 42 miliárd eur na dotovanie firemných automobilov na fosílne palivá.
Lídrom v podpore firemných spaľovákov je Taliansko, ktoré na ich nákup poskytuje dotácie vo výške 16 miliárd eur. Za ním nasleduje Nemecko s podporou 13,7 miliardy eur, Francúzsko (6,4 miliardy eur) a Poľsko s podporou 6,1 miliardy eur ročne. Štúdia zistila, že približne 15 miliárd eur v štyroch krajinách ide na dotovanie SUV. Vodiči služobných áut zase dostávajú ročné daňové výhody v priemere vo výške 6 800 eur, ale až 21 600 eur za vysoko znečisťujúce väčšie autá, uvádza agentúra Reuters.
Environmentálna skupina Transport & Environment (T&E) to vníma ako nehoráznosť a namiesto toho požaduje viac dotácií pre elektromobily. „Je to úplne nelogické a úplne neprijateľné, že stále nalievame miliardy eur daňových poplatníkov do technológie, ktorá je úplne v rozpore s agendou zelenej transformácie Európskej komisie,“ povedal pre agentúru Reuters riaditeľ flotíl T&E Stef Cornelis. Z tohto pohľadu má určite pravdu, viacerí politici, nehovoriac o používateľoch motorových vozidiel, si však myslia, že zelená agenda EK potrebuje korekcie.
Portál Electrek uviedol názor, že dotovanie spaľovákov v európskych štátoch má svoje dôvody. Palivá sú v celej EÚ silne zdanené a dane za autá so spaľovacím motorom sú takisto zvyčajne vyššie, obzvlášť ak má auto silný motor s vyššou kubatúrou. Dotácie sú preto v podstate daňovými úľavami pre spoločnosti, ktoré by mali problémy, ak by tieto dane zaplatili.
Najväčšia dotácia sa uskutočňuje prostredníctvom schém vecných výhod, ktoré naďalej stimulujú benzínové a naftové vozidlá, uvádza T&C. Daňové výhody pre vozidlá so spaľovacím motorom v Spojenom kráľovstve a Španielsku sú však oveľa nižšie. Spojené kráľovstvo uvalilo silnú daňovú záťaž na benzínové a naftové firemné vozidlá, zatiaľ čo vodiči služobných elektromobilov platia nižšie dane. Viedlo to k zvýšeniu využívania firemných elektromobilov, ktoré teraz v UK dosiahli podiel 21,5 %.
V Španielsku sú daňové výhody pre služobné autá podobné ako pre súkromné vozidlá. Keďže však Španielsko ponúka spoločnostiam minimálne stimuly, aby sa rozhodli pre elektromobily, využívanie firemných elektromobilov je len na úrovni 3,7 %, uvádza T&E.
Ale, zdá sa, že realita sa nevyvíja podľa predstáv Európskej komisie a zástancov „Zeleného údelu“. Elektromobily, ktoré nám majú pomôcť pri spomaľovaní klimatickej zmeny, sú v mnohých krajinách EÚ menej populárne, než by bolo ich výrobcom (a politikom) milé. Bez dotácií ich predaj viazne.
Štúdia ERM uvádza, že finančné stimuly pre vodičov služobných áut, aby prešli na batériové EV, sa poskytujú len v bývalom členskom štáte EÚ, v Spojenom kráľovstve. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v liste novému šéfovi Európskej únie v oblasti klímy Wopke Hoekstrovi zo 17. septembra uviedla, že jednou z jeho priorít bude navrhnúť, ako postupne zrušiť dotácie na fosílne palivá.
Či silové riešenia pomôžu, uvidíme. Predaj batériových elektrických vozidiel v Európe medzitým klesol v auguste o 44 %. Najväčšiu zásluhu na tomto prepade malo Nemecko, najväčší európsky trh s elektromobilmi, kde predaj spadol o 68,9 %. Francúzsko zaznamenalo pokles o 33,1 %. Automobilky kvôli tomuto vývoju začínajú mať problémy a niektoré už prehodnocujú svoje zámery s ukončením výroby spaľovacích motorov v krátkom časovom horizonte. Dramatické zvýšenie ciel na dovoz lacnejších čínskych elektromobilov môže záujem o BEV v rámci EÚ ešte utlmiť.