Japonská Toyota predstavila očakávanú novinku, nástupcu nesmrteľného Land Cruisera. Namiesto jedného modelu sa ale dočkáme troch – jedného do mesta, druhého do práce a tretieho do terénu. Každý je ale pre každú príležitosť.
Toyota Land Cruiser je od svojho vzniku v roku 1951 ikonou medzi off-road vozidlami. Azda neexistuje iné vozidlo, ktoré by ste našli na akomkoľvek kontinente v akejkoľvek krajine zastúpené tak, ako Land Cruiser.
Je pritom jedno, v ktorej generácii. Land Cruiser je jednoducho nesmrteľné auto. Odporúčam si pozrieť video nižšie o celej histórii Land Cruisera.
Land Cruiser sa zrodil pred 72 rokmi 1. augusta 1951 ako Toyota BJ pre armádu. Neskôr sa z neho stal model s kapotou a menom Land Cruiser. Dodnes z tohto modelu japonská automobilka vyrobila takmer 11,5 milióna kusov a nájdete ho v 170 krajinách sveta (a pokojne aj vo všetkých na Zemi, nie všade musí byť predsa oficiálne).
Nový Land Cruiser si zachováva klasickú robustnú obrovskú konštrukciu karosérie s podvozkovým rámom, pričom využíva platformu Toyota GA-F. Nový rám má byť o 50 % pevnejší a pevnosť karosérie a rámu má byť dokopy vyššia o 30 %. Zároveň s touto generáciou ide prvý Land Cruiser, ktorý využíva elektrický posilňovač riadenia (EPS).
Okrem iného použitie systému EPS umožňuje novému Land Cruiseru využívať aj asistent sledovania jazdného pruhu ako súčasť balíka aktívnej bezpečnosti a asistencie vodiča Toyota Safety Sense 3.0, ktorý by mal byť štandardom každej verzie.
Na rozdiel od iných generácií, tento rok Toyota predstavila ale rovno tri Land Cruisery – Land Cruiser 1958, Land Cruiser (250) a Land Cruiser First Edition. Prvý a posledný budú ponúknu retro dizajn s kruhovými prednými reflektormi. Model 1958 bude mať ale ešte o čosi viac retro dizajn, resp. viac čiernych plastov a slabšiu výbavu, napríklad nebude mať kožené sedačky, ale ponúkne aj menší displej infotainmentu a pod. U nás sa predávať vôbec nebude.
Verzie 1958 – 250 – First Edition
Technologicky budú ale všetky tri modely na tom rovnako. Každý bude mať permanentný pohon 4×4, uzávierku diferenciálu, ale aj nový odpojiteľný predný stabilizátor SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism) či Multi-Terrain Monitor a Multi-Terrain Select systémy.
V pomerne stále sparťanskom interiéri budú pred vodičom dva displeje. V prípade infotainmentu bude mať až 12,3″ a bude plne dotykový. Poteší ale aj množstvo klasických tlačidiel namiesto dotykových prvkov. Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay či Android Auto. Prekvapením je OTA (over-the-air) updatovanie systému.
Verzia 1958 nebude mať pred vodičom displej, ale klasický analógový budík s informačným displejom. Aj displej infotainmentu bude menší, iba 8,9″.
First Edition má byť naopak nabitá výbavou, napríklad v štandarde bude mať 14-reproduktorový JBL systém, ventilované a vyhrievané kožené sedadlá, head-up displej, digitálne spätné zrkadlo, dvojfarebné lakovanie a pod.
Mimochdom, v Japonsku bude coexistovať aj obrovský Land Cruiser 300 a Land Cruiser 70, ktorý bol predstavený iba ako prototyp a má byť určený čisto na prácu, čomu bude zodpovedať aj výbava.
O chod sa bude starať niekoľko motorov, vrátane hybridných systémov. U nás a v západnej Európe sa nový Land Cruiser bude predávať s 2,8-litrovým turbodieselovým motorom 1GD-FTV s výkonom 204 k/150 kW a s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift. Potešiť má aj schopnosťou ťahania nákladu s hmotnosťou až 3 500 kg.
Neskôr v roku 2024 má pribudnúť 2,8l diesel s 48-voltovou mild-hybridnou technológiou. V zahraničí, hlavne v USA nájdete aj modely s 2,4l benzínovým 4-valcom, ktorý bude tiež kombinovaný s mild-hybridným systémom. Plug-in hybridy v ponuke nebudú vôbec, rovnako tak ani plne elektrické verzie. Tie však od Land Cruisera neočakával nikto.
Celková dĺžka novinky je 4 920 mm, šírka 1 665 mm a výška 1 870 mm. Rázvor má mať 2 850 mm. Interiér ponúkne na výber päť alebo sedemmiestnu konfiguráciu.
Toyota začne predpredaj nového Land Cruisera pre európskych zákazníkov v októbri, pričom prvé dodávky vozidiel sa očakávajú v polovici roka 2024. V tomto období bude možné si predobjednať aj špeciálnu verziu First Edition. Pre Európu bude k dispozícii len 3 000 kusov z tohto modelu. Model 1958 sa v Európe predávať vôbec nebude.
Ceny jednotlivých verzií zatiaľ nie sú známe.