25. máj 2019. To je dátum, ktorý si zapíšte do kalendárov. Práve v túto sobotu sa uskutočnia voľby do Európskeho parlamentu. Spoločnosť Google chce tentokrát aktívnejšie bojovať proti falošným správam a dezinformáciám.
Brexit či americké prezidentské voľby boli poznačené zásahmi v podobe zneužitia dát zo sociálnych sietí a cieleného marketingu, ktorý zahŕňal aj šírenie falošných správ.
Google chce zlepšiť nástroje na bojovanie proti šíreniu Fake News a zároveň chce zjednodušiť prístup ku kvalitnému obsahu. Dá sa to dosiahnuť pomocou zapojenia fact checkingových organizácií, ktoré budú overovať jednotlivé správy. V našich pomeroch sa fact checkingu venuje napríklad organizácia Demagog.sk. Tá však overuje iba výroky politikov a nie správy.
Odhaľovaniu konšpirácií sa venuje viacero slovenských médií a tiež iniciatív. Práve tie chce Google zapojiť. Problémom je, že nástroje nie sú implementované celoplošne na celý svet alebo pre celú Európu. Väčšina z nových nástrojov, ktoré napríklad pri konšpiračných videách upozornia na kontroverzný obsah alebo ktoré vyzdvihujú správy zo spoľahlivých agentúr sú dostupné iba pre krajiny západnej Európy ako napríklad Veľká Británia, Francúzsko či Nemecko.
Google oznámil, že plánuje počet podporovaných krajín rozšíriť v najbližších týždňoch. Jednou z noviniek je napríklad funkcia pre YouTube, ktorá pri videách financovaných verejne ale cez vládnu podporu bude zobrazovať špeciálnu značku. Na základe tejto značky sa môžete rozhodnúť, aký obsah budete sledovať.
V rámci Google News bude spustená špeciálna téma venovaná Európskym voľbám od najlepších novinárov. Opäť však platí, že Google News nie sú dostupné všade.
Zaujímavým projektom v rámci tejto iniciatívy je organizovanie workshopov a školení zameraných na overovanie faktov pre novinárov v Bruseli, Frankfurte, Madride a v Miláne. Novinári dostanú prístup na platformu CrossCheck, ktorá im umožní jednoduchšie overovať informácie.
Spoločnosť Google spustila tiež projekt FactCheckEU, ktorý spája 19 rôznych organizácií, ktoré overujú fakty z 13 európskych krajín. Všetok obsah bude dostupný v 10 jazykoch.
Google tiež organizuje pre všetky krajiny EÚ vzdelávacie kurzy pre novinárov vrátane online kurzov, do ktorých sa môžete zapojiť.
Je otázne, či sa tieto nástroje dostanú aj na slovenskú verziu Google a YouTube. Práve Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sú ohrozené vplyvom hybridných hrozieb vrátane dezinformačných kampaní a konšpiračných teórií.