Nabíjanie, či dokonca napájanie elektromobilov za jazdy pomocou bezdrôtových technológií nie je novou myšlienkou. Vzhľadom na svoju investičnú náročnosť a, povedzme si otvorene, aj faktickú nezmyselnosť, je však ďaleko od realizácie.
Iný prípad sú elektrické diaľnice systému eHighway, ktoré plánuje budovať Siemens. A nielen plánuje. Prvý testovací úsek spustil už pred troma rokmi na dvojkilometrovom úseku diaľnice E16 severne od Štokholmu.
Riešenie Siemensu využíva elektrinou poháňané kamióny, čerpajúce energiu zo závesného vedenia, čím pripomínajú trolejbusy, alebo elektrické lokomotívy.
Testovanie naostro
Najnovším prírastkom ku krajinám smerujúcich k elektrifikácii nákladnej cestnej dopravy patrí Nemecko. S testami systému eHighway v reálnej prevádzke tu začali od 7. mája na 5 km dlhom úseku diaľnice medzi Frankfurtom a Darmstadtom. Testovanie prebieha v oboch smeroch, čo si vyžiadalo výstavbu 10 km vedenia.
Na testovanie sa využíva kamión s hybridným elektrickým a dieselovým pohonom. Počas jazdy na úseku s trakčným vedením je kamión poháňaný elektrinou, na neelektrifikovaných trasách prichádza na rad spaľovací motor.
Pokiaľ ide o hybridný pohon, Siemens tvrdí, že neexistujú žiadne obmedzenia. V závislosti od aplikácie a požiadaviek zákazníka je možné realizovať sériové a paralelné koncepty so spaľovacími motormi, riešeniami na batérie, s palivovými článkami atď.
Elektromotory nákladných vozidiel eHighway tiež umožňujú rekuperáciu brzdnej energie, ktorú vozidlá môžu vracať do siete, alebo využiť na dobíjanie batérií. Testovacia prevádzka v Nemecku má trvať do roku 2022, ale Siemens má testovacie trasy aj v ďalších krajinách. Okrem spomínaného Švédska napríklad v USA, alebo v Japonsku.
Pilotná fáza projektu eHighway má odhaliť fungovanie elektrického pohonu kamiónov v rôznych prevádzkových podmienkach a preskúmať vplyv tohto typu dopravy na životné prostredie.
Podľa Siemensu prinesie eHighway výrazné zníženiu emisií oxidov uhlíka a dusíka. Ak by sa podarilo elektrifikovať len 30% nákladnej dopravy v Nemecku, usporilo by to ročne 7 miliónov ton CO2.
Riešenie pre ťažké vozidlá
Ekonomické a ekologické údaje získané počas trojročnej testovacej fázy vyhodnotia vedci z Technickej univerzity v Darmstadte. Testy hybridného kamióna sa uskutočnili už v decembri 2018, ale prebiehali len v noci a pri nízkej rýchlosti. Na novej trase môžu kamióny jazdiť rýchlosťou až 90 km/hod.
Do polovice roku 2020 má päť takýchto kamiónov cestovať každý deň testovacím úsekom diaľnice A5, ktorý má štyri jazdné pruhy. V úseku medzi dvoma diaľničnými križovatkami prejde denne v priemere 135 000 vozidiel, z ktorých približne 10% tvoria ťažké vozidlá.
Testovacie vozidlá sú vybavené batériami a pantografmi – elektrickými privádzačmi s namontovanými senzormi, ktoré sa automaticky pripoja na elektrické vedenie. Pantografy umožňujú vyhýbacie manévre, aj predbiehanie. Predpokladá sa, že káble s jednosmerným napätím 670 V sa automaticky vypnú, ak dôjde k ich náhodnému prerušeniu a počas zimy by ich mal udržať v činnosti systém proti námraze.
Siemens vidí najefektívnejšie nasadenie systémov eHighway na exponovaných trasách vedúcich z veľkých prístavov, logistických centier a skladov a jednou z oblastí, kde sa môžu uplatniť, je aj banský priemysel.