Schopnosť meniť tvar, prípadne rozmery krídel počas letu môže priniesť do leteckej dopravy veľa nových možností. Lietadlá, ktoré dokážu sklopiť počas letu svoje krídla do rôznych uhlov, môžu lietať rýchlejšie, bezpečnejšie a úspornejšie ako štandardné stroje. NASA dospela v ich vývoji k významnému pokroku.
Inovovaná technológia
Skladanie krídiel počas letu nie je úplnou novinkou. V minulosti boli takéto lietadlá testované, vrátane amerického modelu XB-70 Valkyrie v šesťdesiatych rokoch. Schopnosť prispôsobovať geometriu krídla počas letu však bola vždy viazaná na použitie ťažkých motorov a hydraulických systémov, ktoré zbytočne zvyšujú letovú hmotnosť stroja.
Letové testy, ktoré NASA uskutočnila vo výskumno-výcvikovom centre Armstrong v Kalifornii, boli súčasťou projektu Spanwise Adaptive Wing (SAW). Cieľom tohto projektu je potvrdiť využiteľnosť špičkovej ľahkej zliatiny, ktorá umožňuje sklopiť vonkajšie časti krídel lietadla a ich ovládacích plôch počas letu do optimálnych uhlov.
SAW je spoločným projektom inštitúcií Armstrong, NASA Glenn Research Center v Clevelande, Langley Research Center vo Virgínii, Boeing Research & Technology v St. Louis a v Seattle a Area-I Inc. v Kennesawe v štáte Georgia. Môže priniesť mnohonásobné vylepšenia a výhody pre budúce lietadlá – podzvukové, aj nadzvukové.
Kozmická agentúra NASA uskutočnila sériu testovacích letov, ktoré dokazujú, že pohon na základe špeciálnej zliatiny dokáže ovládať krídla tak, aby sa dostali do ľubovoľnej polohy. Verzia pohonu krídiel NASA nepotrebuje ťažké strojové vybavenie. Funguje na báze vlastností zliatiny s tvarovou pamäťou aktivovanej teplotou.
Pri zahrievaní zliatina vytvára krúživý pohyb v rúrkach slúžiacich ako pohon krídel, pričom vonkajšia časť krídel sa môže pohybovať až o 70 stupňov smerom nahor alebo nadol. Systémy s touto novou technológiou môžu vážiť až o 80 percent menej ako tradičné systémy adaptívnych krídel.
Nadzvukové benefity
Stredisko NASA Glenn, ktoré vyvinulo zliatinu, úzko spolupracovalo s Boeingom, aby bolo možné zliatinu použiť na pohon počas letu.
Skladacie krídla umožnia bežným (teda podzvukovým) lietadlám, vrátane komerčných strojov, prispôsobiť sa rôznym letovým podmienkam. Môžu pilotom poskytnúť väčšiu ovládateľnosť a mohli by viesť aj k úspornejším letom. Zvláštne výhody však táto technológia prinesie supersonickým lietadlám.
„Pri nadzvukovom lete je veľkou výhodou sklopenie špičiek krídel smerom nadol, aby sa dosiahla „jazda na vlne“, vrátane zníženého odporu. To môže viesť k efektívnejšiemu nadzvukovému letu, „povedal hlavný výskumný pracovník SAW Matt Moholt. “ Pomocou zliatiny s tvarovou pamäťou môžeme vytvoriť v ďalšej generácii nadzvukových lietadiel dizajn, ktorý povedie nielen k zníženému odporu, ale aj k zvýšeniu výkonu pri prechode na nadzvukové rýchlosti“, dodáva Moholt.
Pri prvých dvoch testovacích letoch boli špičky krídel sklopené smerom nadol, kým pri ďalších letoch bol hardvér prekonfigurovaný na dosiahnutie 70 stupňového vychýlenia smerom nahor. Manéver skladania krídla v priebehu letu sa uskutočnil počas troch minút.
Ďalšie letové testy SAW plánujú v lete roku 2018. Majú overiť rozšírenie funkčnosti systému SAW tak, aby bolo možné sklopiť krídla o 70 stupňov hore aj dole počas jedného letu.