Elektrické lietajúce stroje s kolmým štartom aj pristávaním – VTOL (Vertical Take-Off and Landing) sa pravdepodobne čoskoro stanú rutinnou záležitosťou. Vyvíjajú ich viaceré spoločnosti v rôznych krajinách sveta a najnovšie prichádza so svojím príspevkom aj Rusko.
Ruská súkromná spoločnosť Napoleon Aero podľa denníka Izvestija vyvíja práve takýto stroj. Zatiaľ je označovaný pracovným názvom VTOL a podľa projektového manažéra firmy Michaila Nuridzhanova, bude lietadlo môcť voziť pasažierov a náklad aj na neupravených pristávacích plochách.
Vo svete je v rôznych štádiách vývoja niekoľko projektov lietajúcich strojov s vertikálnym vzletom a pristávaním. Takéto prostriedky vyvíjajú spoločnosti Airbus, aj Boeing a netreba zabúdať na Uber. Pokročilé výsledky dosiahol aj nemecký startup Lilium Aviation. Spoločnosť už vytvorila prototyp a plánuje dokončiť verziu v plnej veľkosti do konca roku 2018.
VTOL od Napoleon Aero však takisto vyzerá zaujímavo. Stroj určený pre štyri osoby bude mať užitočné zaťaženie 400 kg a maximálnu vzletovú hmotnosť približne 1,5 tony. Na jedno nabitie batérií preletí vzdialenosť 100 km.
Lietajúci stroj bude poháňaný dvoma samostatnými pohonnými systémami. Vertikálny štart a pristávanie zabezpečí 40 miniatúrnych dúchadiel poháňaných elektromotormi. Umiestnené budú na spodnej strane nosných krídiel. Tlačná vrtuľa zabezpečujúca ťah počas horizontálneho letu bude poháňaná samostatným elektromotorom.
Podľa konštruktérov je takýto dizajn podstatne spoľahlivejší ako riešenie s naklápacími rotormi. Nový stroj má byť zároveň podstatne nákladovo efektívnejší než vrtuľník. Náklady na prepravu nákladu o hmotnosti 1 kg na vzdialenosť 1 km majú byř cca 2,5x nižšie oproti vrtuľníkom.
Projekt je v súčasnosti podľa informácií firmy už v záverečnej fáze prípravy. Pokiaľ získa výrobca dostatok financií na dokončenie vývoja, mal by byť VTOL do troch rokov pripravený na proces certifikácie v Aviaregistri, čo je ruský Úrad pre civilné letectvo. Hneď ako budú ukončené skúšky, je Napoleon Aero pripravený spustiť sériovú výrobu.
Stroj bude vybavený autopilotom s prvkami umelej inteligencie, takže by mal lietať bezpečne a riadiť ho zvládne aj neskúsený pilot. Počíta sa s nasadením v súkromnom sektore v rámci aerotaxi a pri preprave pasažierov a nákladov v ťažko prístupných oblastiach. Takých má Rusko na Sibíri, ale aj inde, neúrekom. Obmedzujúcim faktorom však môže byť zatiaľ pomerne krátky dolet.
S novými generáciami batérií sa však aj tento parameter môže výraznejšie posunúť. No a keďže elektrické lietajúce stroje sú, podobne ako elektromobily, takmer nehlučné, ako jedna z oblastí ich využitia sa logicky núkajú armádne aplikácie. Z obranného sektoru by zároveň mohli plynúť investičné stimuly, ktoré by pomohli vývoj elektrických VTOL lietadiel urýchliť.