Texaská firma FusionFlight zaujala už predvlani svojim prototypom dronu AB5 JetQuad s tryskovým pohonom. Stroj veľkosti kvadrokoptéry používal namiesto štyroch vrtúľ polohovateľné trysky.
Jeho výhody zhrnul šéf FusionFlight Alexander Taits takto:
„Tryskové motory môžu dodávať podstatne vyšší výkon ako elektricky poháňané vrtule a tiež umožňujú lietajúcemu zariadeniu dosahovať oveľa vyššie rýchlosti. Okrem toho nafta má oveľa vyššiu energetickú hustotu na jednotku hmotnosti ako Li-ion batérie, pričom doplnenie paliva trvá len pár minút.“
Dodávky AB5 JetQuad mali začať v tomto roku s pomerne dramatickou cenovkou 200 000 až 250 000 USD v závislosti od modelu. FusionFlight však pracuje na inovácii a predstavila vylepšený model AB6 JetQuad, ktorý je výkonnejší a, paradoxne, lacnejší . Ak sme jeho predchodcu označili za „kvadrokoptéru na steroidoch“, nový prúdový VTOL (vertical take-off and landing) je ešte väčší borec.
AB6 JetQuad sa dá považovať za kvadrokoptéru so štyrmi prúdovými motormi s mikroturbínou namiesto rotorov. Motory sú oproti modelu AB5 vylepšené, rovnako ako palivový a elektrický systém, rám (ktorý chráni motory) a systém vektorovania ťahu pomocou nezávislého natáčania trysiek motora dopredu a dozadu.
AB6 JetQuad takto dokáže vertikálne štartovať aj pristávať, vznášať sa na mieste a letieť dopredu. Dron váži 24 kg, bez paliva – plná nádrž na 20 litrov nafty, kerosínu, alebo leteckého paliva Jet-A pridá ďalších 20 kg hmotnosti. Meria 1 205 mm na dĺžku, 931 mm na šírku a 402 mm na výšku.
Podľa generálneho riaditeľa a zakladateľa FusionFlight Alexa Taitsa by mal byť dron na základe počítačových simulácií schopný letieť rýchlosťou až 402 km/h, aj pri svojom hranatom tvare. Vo finálnej aerodynamickej verzii by sa jeho maximálna rýchlosť mohla zvýšiť až na teoretickú hodnotu 400 míľ/h (644 km/h). Jeho prúdové motory mu navyše umožňujú dosiahnuť výšku až 11 km.
Dvadsať litrov paliva vystačí AB6 na 25 minút vznášania sa, alebo 15 minút letu vpred pri najvyššej rýchlosti s užitočným nákladom o maximálnej hmotnosti 18 kg. Z toho by vychádzal dolet asi 100 km, ale pri nižšej záťaži sa hodnoty výkonu zvyšujú. Náklad je možné zavesiť na podvozok, alebo, v prípade malých predmetov, umiestniť do priestoru v drone. Nové palubné generátory tiež dokážu napájať palubné zariadenia, ako sú kamery alebo senzory.
Keďže dron nemá žiadne vonkajšie nosné plochy, alebo rotory, ktoré by mohli namŕzať, mal by zvládať nepriaznivé počasie lepšie ako rotorové drony, alebo stroje s pevnými krídlami.
Používatelia môžu naprogramovať trasu pre autonómny let, alebo stroj diaľkovo ovládať v reálnom čase až do maximálnej vzdialenosti 50 km. S pridaným prijímačom SATCOM, by bolo možné AB6 JetQuad ovládať cez satelit prakticky odkiaľkoľvek.
Hoci nasadenie v silových zložkách vyzerá ako najpravdepodobnejší spôsob využitia tryskových dronov, výrobca spomína medzi možnými aplikáciami aj núdzové dodávky lekárskeho materiálu a dohľad na veľké vzdialenosti.
Prototyp v súčasnosti prechádza kvalifikačným testovaním. AB6 JetQuad by mal byť komerčne dostupný v polovici roku 2022 za cenu okolo 100 000 USD. To síce nie je málo, ale zároveň je to polovičná cena, za akú sa mal ponúkať predošlý model A5.