Reklama

Nákupom potravín bez predavačov je koniec, reťazec ruší zaujímavú technológiu

Zdroj | Amazon
Stanislav Vinc
Zdroj | Amazon
Zdroj | Amazon

Po klasických pokladniach s ľudskými predavačmi a samoobslužných pokladniach, pri ktorých obsluhuje viacero pokladní jeden človek, očakáva svet príchod predajní, z ktorých po nákupe vyjdete len tak, akoby bez platenia. O sken položiek sa namiesto toho starajú senzory a kamery.

Na takejto budúcnosti nákupu bežných potravín pracoval v Spojených štátoch reťazec Amazon Fresh. Po približne ôsmich rokoch testovacej prevádzky však napokon technológia „Just Walk Out“ končí.

Zákazníci v malých predajniach Amazon Go a neskôr aj predajniach Amazon Fresh, mohli v Spojených štátoch už niekoľko rokov skúšobne nakupovať pomerne revolučným spôsobom. Pri vstupe im bol po autorizácii vytvorený virtuálny účet, do ktorého sa mu postupne zapisovali všetky položky, ktoré si v obchode vložil do košíka. O sledovanie jeho aktivity v obchode sa starali desiatky kamier a biometrických senzorov. Na konci nákupu stačilo jednoducho odísť z obchodu, peniaze sa automaticky strhli z účtu a do e-mailovej schránky dorazila faktúra.

Obsah pokračuje pod reklamou

Aj keď ste v predajniach nestretli žiadnych pokladníkov, v skutočnosti sa jednalo v podstate iba o pekný technologický trik. Zatiaľ čo americkí zákazníci nakupovali vo futuristickom automatizovanom obchode, každý ich krok a nákup na diaľku sledovala a preverovala viac než tisícka reálnych pracovníkov v Indii. Amazon tak v podstate iba presunul pracovnú silu do nákladovo lacnejšej krajiny a na novom spôsobe predaja si ešte urobil slušnú reklamu.

Amazon pre portál Engadget, ktorý o situácii informuje, uviedol, že počet pracovníkov kontrolujúcich nákupy zákazníkov sa z roka na rok znižoval. Technológia Just Walk Out však mala oveľa viac problémov než len to, že sa v skutočnosti nezaobišla bez externej pracovnej sily.

Náklady na implementáciu tejto technológie do predajní boli vysoké, čo dokazuje aj fakt, že ju Amazon integroval iba zhruba do polovice svojich predajní v USA. Zákazníci sa okrem toho často sťažovali na rôzne problémy pri nákupoch, ako napr. nesúlad v naúčtovaných položkách či niekoľkohodinové omeškanie pri zasielaní výsledných účtov na mail.

Amazon taktiež zanedbal informovanie zákazníkov o tom, že pri nákupe v jeho predajniach s technológiou Just Walk Out sleduje ich biometrické dáta pre identifikačné účely. Na krku má z tohto dôvodu v štáte New York hromadnú žalobu, podľa ktorej priamo porušil miestny zákon o informáciách o biometrických identifikátoroch. Zákazníci sa bez dostatočných informácií pred vstupom do takejto predajne nemali možnosť rozhodnúť, či so zberom ich biometrických dát súhlasia.

Pozrite si

Aj plavecké okuliare môžu byť smart. FORM má už druhú generáciu

Obchodnému gigantovi sa napokon nepodarilo technológiu nákupu ani speňažiť. Pri snahe o jej predaj či licencovanie tretím stranám Amazon narazil na nezáujem až odpor od firiem, ktoré ho považujú za konkurenta hneď v niekoľkých odvetviach. S využitím technológie súhlasila napokon iba sieť kaviarní Starbucks, ktorá technológiu integrovala do niekoľkých pobočiek a niekoľko nemocníc, v ktorých slúžila na nákupy občerstvenia lekárom, zdravotným sestrám či ošetrovateľom.

Amazon však celkom svoju víziu o lepšom spôsobe nákupov neopúšťa. Technológiu Just Walk Out nahradí technológiou Dash Cart – inteligentnými nákupnými vozíkmi, ktoré sú vybavené váhou a senzormi pre sledovanie položiek priebežne pridávaných do košíka. V praxi sa tak jedná o kombináciu samoobslužných pokladní a ručných skenerov, ktoré už niekoľko rokov úspešne fungujú v praxi aj na Slovensku.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.