Volkswagen pokračuje v elektrickej ofenzíve a už aj na Slovensku si môžete objednať najvýkonnejšiu verziu aktuálne najpredávanejšieho elektromobilu výrobcu u nás – VW ID.4 GTX. V čom je GTX iné a na čo sa môžete tešiť?
Mali sme možnosť naživo si pozrieť novinku VW ID.4 GTX. Aby ste boli v obraze, ide o športovú verziu elektromobilu ID.4, kde GT značí práve športovosť a X zase pohon všetkých štyroch kolies. GTX je tak elektrická štvorkolka, ktorej výkon poteší nejedného fanúšika svižnaj jazdy a zrýchlania. Pod kapotou totiž nájdete dva elektromotory (jeden na prednej a druhý na zadnej náprave), ktorých kombinovaný výkon je 299 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km táto novinka zvládne za 6,2 sekundy.
Pre VW ide o dôležitý model, ktorým chce ponúknuť zážitok z jazdy aj fanúšikom rýchlych áut. V elektromobilite sa pritom výrobcovi na Slovensku aj celosvetovo veľmi darí. Na Slovensku sa v segmente BEV (batériových elektrických vozidiel = plne elektrické automobily) totiž predalo v roku 2020: 918 vozidiel, z toho 185 vozidiel značky VW. Výrobca tak dosiahol približne 20% podiel na trhu. Tento rok chce byť VW opäť lídrom trhu v segmente BEV, plánuje predať 200 BEV modelov = 70x ID.3 a 130x ID.4.
Ak uvažujete o elektromobile z dielne Volkswagen, mohla by vás zaujať práve novinky ID.4 GTX. Tá prichádza s najvyššou kapacitou batérie 77 kWh, umožňuje dojazd do 480 km (podľa metodiky WLTP) a v základe vychádza na 53 180
eur. No základ, ako základ, ten je v tomto prípade poriadne bohatý. Však pozrite si nasledujúcu fotografiu, čo v GTX dostanete už v sériovej výbave.
Najväčším lákadlom bude rozhodne pohon všetkých kolies vďaka dvojici elektromotorov. Hlavný zadný má maximálny výkon 150 kW a predný asynchrónny elektromotor poskytuje výkon 70 kW.
Pribudol aj nový režim Traction pre maximálnu trakciu. V zásade máte k dispozícii permanentný pohon všetkých kolies vždy pri rozjazde. Počas jazdy je aktivovaný, len ak je to nutné. To zaisťuje vyvážené rozloženie krútiacehoo momentu, čo ho robí ideálnym pre jazdu na hladkom povrchu alebo na voľných povrchoch.
Samozrejme k dispozícii sú aj známe režimy pohonu ako Eco pre maximálnu efektivitu, ale aj Komfort či Sport. Už v štandarde sa môžete tešiť aj na Matrix LED predné adaptívne svetlá s výkonom 750 lm.
Efektné sú rozhodne zadné 3D-LED svetlá tiahnúce sa po celej šírke ID.4 GTX, kde sa môžete tešiť aj na 2 rôzne animácie počas zapnutia a vypnutia svetiel. Výraznejším prvkom, ktorý odlišuje GTX verziu od klasickej je okrem špeciálneho červeného KING metalického lakovania aj množstvo čiernych prvkov vrátane nápisu GTX na veku kufra.
Športovejšie pôsobia aj predný či zadný nárazník, alebo aj disky kolies s čiernymi prvkami. Všimnite si aj čiernu farbu tiahnúcu sa od A po C-stĺpik.
Interiér je tiež odlišný od klasickej ID.4. Už na prvý pohľad vás upúta netradičná modrá výplň dverí či modrá palubná doska s červeným prešívaním. Modrá farba je v tomto prípade štandardom pre GTX verziu, nie je možné ju vymeniť napríklad za čiernu.
Nechýbajú ani prvky GTX na volante, prahoch dverí a samozrejmosťou je farebné osvetlenie interiéru. Na výber máte 30 farieb podsvietenia.
Nám sa páčia sedadlá, v prípade vystaveného modelu, ide o príplatkové TOP Sport paket sedadlá s výrazným športovým vedením a opäť aj s logom GTX.
Mimochodom, ak vás ID.4 GTX zaujíma, viete si tento elektromobil pozrieť v Mooncity e-mobility store v bratislavskom Auparku. Model je tam vystavený vo verzii, ktorú sme vám práve ukázali, navyše sa tu dozviete množstvo vecí o elektromobilite, nabíjaní a viete si pozrieť aj ďalšie elektromobily VW či koncernových značiek.
To, čo vás určite bude zaujímať je dojazd. Podľa metodiky WLTP by mal ID.4 GTX prejsť 340 – 480 km. Vďačí za to aktuálne najväčšej batérii, ktorú si do modelov ID viete dopriať, jej kapacita je 77 kWh. V cykle NEDC by mal model spotrebovať 16,3 kWh/100 km. V praxi teda počítajte s reálnym dojazdom na úrovni min. 350 km, určite si však novinku chceme vyskúšať v redakčnom teste, kde sa na reálny dojazd pozrieme.
Na verejných nabíjacích staniciach aj model GTX budete môcť nabíjať max. výkonom 125 kW. V tomto prípade by sme uvítali vyšší nabíjací výkon oproti klasickým ID.4 modelom, škoda. Doma, ak budete mať wallbox, sa môžete tešiť na max. výkon nabíjania 11 kW. Mimochodom záruka na batériu je 8 rokov alebo 160 000 km.
Infotainment vám bude už dobre známy, pri jeho štarte vás však tiež uvíta logo GTX. Samozrejmosťou je 12-palcový dotykový displej, poteší však aj podpor Android Auto, Apple CarPlay či Mirror Link. Nechýba ani bezdrôtové nabíjanie smartfónu, moderné USB-C nabíjacie konektory či head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý je tiež súčasťou štandardnej výbavy.
Spoľahnúť sa môžete aj na aplikáciu We Connect ID, vďaka ktorej môžete vybrané funkcie ovládať diaľkovo. Rovnako poteší aj množstvo asistenčných systémov, kde nechýba praktický adaptívny tempomat s inteligenciou, ktorý sa riadi aj na základe dát z navigácie.
VW ID.4 GTX vyzerá naživo skutočne dobre. Prvky, ktoré ho odlišujú od štandardnej ID.4 z neho urobili pohľadný športový elektromobil, pričom vo vnútri na vás bude čakať množstvo moderných technológií, ale aj športový feeling vďaka sedadlám či špeciálnemu čalúneniu interieriéru. Cena 53 180 eur však nie je najnižšia, no ak oceníte výkon či pohon 4×4, GTX bude dobrou voľbou.