Crowdfunding predstavuje zaujímavú myšlienku, ktorá dáva šancu na vznik projektov, ktoré by sa zrejme nikdy nezrealizovali. Funguje na jednoduchom princípe, spoločnosť, či startup osloví veľkú skupinu ľudí, a snaží sa im predať svoju ideu.
Ak ľudia uveria nápadu, môžu spolufinancovať projekt, aj v relatívne malých sumách. Má to však aj svoju odvrátenú stránku – myšlienka síce môže byť výborná, ale nie je realizovateľná, resp. stane sa vhodnou pôdou pre podvodníkov.
Prepadák menom Skarp
Pred deviatimi rokmi sa objavila zaujímavá ponuka na Kickstarteri pod pútavým názvom Laserový holiaci strojček Skarp: Holenie 21. storočia.
Malo ísť o holiaci strojček pre mužov i ženy, ktorý má namiesto holiacej čepele malý laser (!). Ten sa postará o odstránenie chĺpkov bez podráždenia alebo poškodenia pokožky.
Na prvý pohľad neuveriteľná a vítaná inovácia, ktorá mala nahradiť 5 000 rokov starú technológiu. Okrem modernej technológie prinášal Skarp aj ekologický rozmer. Namiesto jednorázových strojčekov, ktorých sa len v USA ročne vyhodí cca 2 miliardy, stačil jeden, jediný.
Skarp získal viac ako 4 milióny dolárov, no veľmi rýchlo sa ukázalo, že ide o neúspešný koncept. Platforma crowdfundingu vyžaduje, aby ponúkané fyzické prototypy skutočne fungovali. Portál Kickstarter si všimol podozrivé detaily o spoločnosti a nakoniec kampaň predčasne ukončil.
Podporovatelia by si mali dávať pozor na extrémne inovácie presahujúce aktuálne technologické možnosti. Myslíme si, že myšlienka bola veľmi dobrá, škoda, že sa nedala v praxi zrealizovať. Snáď niekedy v blízkej budúcnosti.