V švajčiarskom lome jazdí najväčší elektromobil sveta, ktorý sa navyše sám i dobíja. Vďaka tomu, že chodí po kopcoch, rekuperáciou sa jeho obria batéria zároveň i nabíja. Výsledok? Ročne ušetrí vyše 80 000 litrov paliva a ešte viac CO2.
Výrobca Kuhn Schweitz (zo skupiny Komatsu) pretvoril obrovský sklápač Komatsu HD 605-7 podľa svojich potrieb. Vybral obrí 23,1-litrový motor a nahradil ho elektromotormi s výkonom 982 + 120 kW. Tie živí ešte väčšia, až 600 (do 710) kWh batéria s hmotnosťou vyše 4 tony. Vďaka tomu je v súčasnosti najväčším elektromobilom sveta. Váži 45 ton, ďalších 65 ton dokáže odviezť.
Veľkým plusom sklápača eDumper (eSklápač) je samodobíjanie. Vďaka tomu, že prázdny sklápač jazdí do kopca a plný z kopca, využíva kinetickú energiu na rekuperáciu elektriny. Podľa tvorcov dokáže vygenerovať takmer toľko energie, koľko minie na cestu hore. Teoreticky s prižmúrením všetkých očí by eDumper mohol jazdiť ako perpetuum mobile. Reálne však nedokáže vyprodukovať toľko, resp. viac energie, ako minie na cestu nahor, takže časom sa batéria aj tak vybije.
Výrobca Kuhn vypočítal, že pri dennom jazdení hore a dole 20x, eDumper vyprodukuje 200 kWh energie za deň. Za rok ide až o 77 MWh!
Keďže ide o elektromobil, tvorca vypočítal, že vďaka tomuto pohonu je sklápač schopný ušetriť okolo 70-80 tisíc litrov nafty ročne. Cementáreň Ciments Vigier SA by tak mohla ušetriť nielen na nákladoch na prevádzku, ale aj výrazne ušetrí životné prostredie. Za rok totiž sklápač nevyprodukuje 196 000 ton CO2.
Cena takéhoto obra sa počíta na stovky tisíc eur, zhruba do pol milióna eur. Výrobca ale vraj začal prijímať objednávky na prestavby.