Niekoľkohodinové pomalé nabíjanie elektromobilu nie je prekážkou, ak máte k dispozícii celú noc, alebo pracovnú dobu. Počas nej môže auto spokojne odpočívať v garáži, alebo na parkovisku, pripojené k nízkovýkonovej prípojke.
Trikrát rýchlejšia ako Supercharger
Ak ale potrebujete doplniť energiu pri dlhších cestách, sú nabíjania v trvaní niekoľkých hodín, alebo „len“ desiatok minút nepríjemnou komplikáciou. Riešením sú výkonnejšie nabíjacie stanice.
Tesla vychádza používateľom svojich vozidiel v ústrety výstavbou rýchlonabíjačiek Supercharger. Tie vďaka výkonu 120 kW dokážu do Tesly Model S „napumpovať“ za pol hodiny energiu na 270 km jazdy, alebo za 40 minút nabiť 85 kW batériu v Tesle Model S na 80%.
Nabíjačky modulu CHAdeMO dokážu dodať do elektromobilu zhruba polovičný výkon (62,5 kW), ktorý je však väčšinou limitovaný na 50 kW. Je to aj z toho dôvodu, že väčšina elektromobilov jednoducho nedokáže absorbovať vyšší výkon, kvôli zachovaniu životnosti batérií.
Vývoj však, našťastie, prebieha na oboch frontoch. Na trh sa postupne dostávajú batérie schopné nabíjať sa vysokým výkonom za kratší čas a na obzore sú aj výkonnejšie nabíjačky.
Aktuálnym svetovým rekordérom by mala byť nová nabíjacia stanica pre elektromobily Terra High Power DC, ktorú na Hannoverskom veľtrhu predstavila 22. apríla švajčiarska firma ABB. Tá je s výkonom 350 kW takmer trikrát silnejšia, než aktuálny Supercharger od Tesly.
Rýchlonabíjačka by mala dokázať nabiť priemerný elektromobil za 8 minút na dojazd takmer 200 km. Je to síce stále pomalšie oproti čerpaniu paliva do vozidiel so spaľovacím motorom, ale pri dlhých jazdách by bol takýto nabíjací komfort zásadným prínosom.
Počas krátkeho občerstvenia na čerpacej stanici budeme môcť pri takýchto výkonoch dobiť batériu aj na plný dojazd.
Nepôjde zrejme o najlacnejší spôsob dobíjania, ale netreba zabúdať, že pre každodenné krátke trasy si môžeme batériu v noci nabíjať doma vo zvýhodnenom tarife a za zlomok ceny bežného paliva.
Čierny Peter v rukách automobiliek
Doma však môžete na rýchlonabíjanie zabudnúť, pretože z domácej prípojky dokážete získať rádovo len jednotky kW, maximálne 22 kW z trojfázovej zásuvky 400V/32A. Za nabíjací komfort však nie sú zodpovedné len spoločnosti prevádzkujúce siete nabíjacích staníc. Väčšina elektromobilov (medzi výnimky patria modely Tesla) nedokáže vysokovýkonné nabíjačky zužitkovať.
Ako sme už spomenuli, veľa elektromobilov má nabíjací výkon obmedzený na 50 kW, aby sa šetrila životnosť batérie. Ale zlepšuje sa to. Napríklad najrozšírenejší elektromobil Nissan Leaf vo verzii modelovej rady 2018 sa môže nabíjať už maximálnym výkonom 100 kW. Podobne je na tom Tesla model 3. Tá by mala síce zvládnuť výkon až v rozmedzí 184 – 210 kW, ale v súčasnosti má dobíjanie limitované tiež na 100 kW.
Zmeniť by sa to mohlo už čoskoro, pretože viacerí výrobcovia už avizovali nové batérie s vyššou kapacitou a schopnosťou rýchlejšieho nabíjania. Kvôli nemu budú schopné absorbovať aj podstatne vyšší výkon. Na vychytávky typu „dojazd 500-600 km za 5 minút, či dokonca za minútu, ale môžeme pokojne zabudnúť. Fyzika na úrovni základnej školy nám ukáže, že pre takéto energetické toky by sme sa museli pripojiť na menšiu elektráreň. Takže také čosi je hudba budúcnosti. Aj keď technológia nie je nerealizovateľná, dnes je nereálna.
Je dobré, že v čase, keď nové elektromobily vyrazia na cesty, budú už pripravené aj výkonné nabíjačky. Také, ako predstavila spoločnosť ABB.