Toyota, najväčšia automobilka na svete, predstavila testovacie samojazdiace vozidlo už na CES 2013. Na aktuálnej show spotrebnej elektroniky CES 2019 prichádza s najnovšou verziou svojho testovacieho vozidla.
Testovacie vozidlo TRI-P4 je navrhnuté v Toyota Research Institute (TRI) zo Silicon Valley, ktorý je divíziou výrobcu automobilov.
Menší a výkonnejší
Aký je hlavný prínos vylepšení oproti tretej verzii? Viac miesta pre cestujúcich!
Možno vám to pripadá banálne, ale autá na testovanie autonómnej jazdy 4. a 5. úrovne sú z iného sveta, ako sériové vozidlá s „autopilotom“, ktorý predstavuje „len“ pokročilejšie asistenčné systémy – nech vám marketing automobiliek tvrdí, čo chce.
Takéto testovacie autá majú spravidla celý batožinový priestor zaprataný výkonnými počítačmi pre algoritmy hĺbkového učenia a ďalšími riadiacimi systémami, ktoré pre svoju funkčnosť vyžadujú aktívne chladenie. To predstavuje ďalšiu výbavu a často sa celý arzenál roztiahne aj na zadné sedadlá.
Toyota vďaka rozsiahlym inováciám dosiahla miniaturizáciu všetkých týchto zariadení, čo uvoľnilo množstvo priestoru v kufri. To by mohlo pritiahnuť potenciálnym zákazníkov, keďže asi málokto by akceptoval auto bez úložného priestoru na batožinu. Toyota pre svoje testovacie vozidlo štvrtej generácie modernizovala najnovší model Lexus LS.
V novom modeli je počítačový box upravený a vertikálne zastrčený za zadnými sedadlami. Je menší, no zároveň výkonnejší ako predošlé počítače. Zdokonalený počítačový box je teraz napájaný z hybridnej batérie vozidla, pričom 12V batéria sa teraz používa len ako záloha.
S vyšším výpočtovým výkonom môžu systémy vozidla vykonávať paralelne viac algoritmov strojového učenia, rýchlejšie spracovávať dáta zo senzorových vstupov a rýchlejšie tak reagovať na okolité prostredie.
Dve úrovne autonómie – „šofér“ a „strážca“
Model P4 vďaka dvom ďalším kamerám v sade senzorov lepšie vidí a v porovnaní s predchádzajúcimi verziami aj je „inteligentnejší“, tvrdí TRI. Vylepšenia dostal aj radarový systém, ktorý má lepšie zorné pole. Poslúži to najmä pri detekcii blízkeho okolia vozidla.
Toyota vyvíja paralelne dve autonómne vozidlá: Chauffeur a Guardian. „Vývoj Chauffeura sa zameriava na plnú autonómiu, kde bude človek v podstate odstavený od riadenia, či už vo všetkých prostrediach, alebo vo vymedzených oblastiach jazdy,“ povedal Ryan Eustice, senior viceprezident autonómneho riadenia v TRI.
Guardian je na druhej strane navrhnutý tak, aby posilňoval výkonnosť ľudského vodiča za volantom, nemá ho však nahradiť. Zavedenie novej platformy P4 pomôže urýchliť vývoj oboch verzií. Toyota plánuje začať s testovaním nového vozidla na jar.
Automobilka tiež nedávno odsúhlasila investíciu 500 miliónov dolárov do spoločného projektu so spoločnosťou Uber, ktorá sa po minuloročnej marcovej tragédii opäť pustila do testovania autonómnych áut. V rámci kooperácie budú obe spoločnosti pracovať na vývoji automobilov s autonómnym riadením.