Reklama

Najlepšia kolobežka do tisícky? Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra 

Števo Porubský

Nedávno som hľadal ideálnu kolobežku do tisícky na denno-denné dochádzanie niekoľko kilometrov do práce po slovenských cestách. Iné ako dvojité odpruženie tak neprichádzalo do úvahy.

Kolobežka mala mať zároveň slušný výkon i dojazd, lebo nabíjať ju každý deň, či každú druhý deň nemalo byť možné. Navyše musí aj vyzerať, teda dôležitý je i dizajn.

Zadanie tak bolo jasné, cieľ pomerne nereálny. Stačí sa totiž pozrieť na ponuku slovenských e-shopov a človek pochopí, že zohnať kolobežku s takýmito parametrami je takmer nemožné. Až do momentu, kým neobjaví Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tento obor a delo zároveň stále spĺňa nariadenia EÚ s obmedzenou maximálkou 25 km/h, hoci by 940 W motor zvládol ťahať aj viac. Aj vďaka tomu, že má obmedzenie sa na ňu ale nebude vzťahovať povinnosť platenia PZP od nového roka. Našťastie tesne obišla aj druhú podmienku PZP – rýchlosť viac ako 14 km/h, ale hmotnosť viac ako 25 kg. To sú v drvivej väčšine kolobežky na prenájom, keďže majú masívne telo s veľkými batériami, no rýchlosť neprekračuje 25 km/h.

Samozrejme, Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra nie je jediná duálne odpružená kolobežka na trhu. Je ich doslova kvantum, no majú dva problémy – dizajn, ktorý vyzerá ako z čínskeho e-shopu a no-name značka.

Osobne radšej stavím na overenú značku, ktorá nemusí mať do budúcna problémy s náhradnými dielmi a doplnkami či zárukou, ako staviť na značku, ktorá sa zrazu objavila, ponúka papierovo síce zaujímavé parametre, ale po prvej jazde má človek radosť, že produkt vracia a on je celý. Konkrétne značky menovať nebudem, obraz si viete utvoriť aj sami.

Potom je tu ešte jedna kategória – dizajnovo vydarené kúsky od renomovaných značiek, no so značne menším výkonom a dojazdom.

Aby som nezabudol, do 1 000 € je možné kúpiť aj top modely renomovaného Segway, no tie majú problém – nemajú duálne odpruženie (to akože pruženie vpredu na niektorých modeloch nestačí, je skôr na okrasu). Na slovenské cesty sa tak veľmi nehodia. To chce hladké cyklo chodníky kdesi na západ od nás.

Po preskúmaní asi 70-80 kolobežiek som hľadanie vzdal a venoval sa ďalej už len Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra. A rovno si ju požičal. Na obrázkoch to tak nevyzerá, no toto je kolobežka obor. Má 24,5 kg a tak na nosenie v ruke veľmi nie je. Teda vôbec. Ale ani nemá byť. Má byť konkurenciou práve pre kolobežky, ktoré si požičiavame cez appku vo väčších mestách. S tým rozdielom, že túto kolobežku budete vlastniť a vedieť, že je v poriadku. A keď bude po daždi, nebudete mať problém, že je mokrá. A množstvo ďalších „prečo“ ju vlastniť.

Pre porovnanie, takto to vyzerá, keď k bežnej elektrickej kolobežke (Xiaomi Mi Electric Scooter 3) odparkujete obra od Xiaomi:

Obrovskou výhodou je dvojité odpruženie. Hoci je zima a na kolobežke sa už veľmi jazdiť nedá, nedalo mi to a pár jázd som absolvoval, dokonca aj jednu poriadne dlhú naprieč Bratislavou (Zlaté piesky – Podunajské Biskupice). Odhliadnuc od zimy, na lepšej kolobežke som nejazdil. Dvojité odpruženie, vyššia hmotnosť a teda i ťažisko o čosi nižšie k zemi oproti bežnej kolobežke robí svoje. Hlavne to odpruženie.

Už žiadne rázy do rúk pri prejdení nekvalitne spravených kanálov či rozbitých okrajov ciest. Jazdenie je extrémne plynulé a hladké. Asi som sa zamiloval. Mimochodom, kolesá majú 10 palcov a zvládajú aj ľahší terén. Pneumatiky Xiaomi DuraGel sú bezdušové a majú byť odolné voči prepichnutiu. Neskúšal som, no ani defekt som počas tých niekoľkých desiatok kilometrov nezažil.

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra má už spomínaný výkon 940 W. Na tak ťažkú kolobežku je to viac ako akurát, dokonca v ideálnych podmienkach dokážete ísť pár sekúnd na zadnom. Motor je totiž vzadu a je tak výkonný, že si poradí aj väčším stúpaním (výrobca udáva 25 %). Žiaľ, na kopec v Slávičom údolí sa mi nepodarilo dostať, tu zlyhali všetky kolobežky z megasúboja spred pár rokov. Možno, keď bude vhodnejšie počasie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nosnosť špičkovo spravovanej kolobežky je o čosi vyššia ako býva bežné, a to 120 kg. Telo je odolné voči striekajúcej vode a prachu, má IP55. Kolobežku si tak môžete s mierou aj umyť, určite ale nie na tlakových umývačkách, silný prúd vody by sa mohol dostať, kde nemá.

Ovládanie je intuitívne a jednoduché. Stačí ju zapnúť na riadidlách, zvoliť si režim jazdy (Sport+, Sport, Standard, Chôdza) a ísť. Na displeji vidíte režim, aktuálnu rýchlosť a stav batérie, no len v grafickom znázornení. Potešilo by ma číslo. Nechýba ani mobilná appka, v ktorej je možné sledovať aj rôzne štatistiky a meniť nastavenia.

Samozrejmosťou je osvetlenie – vpredu pomerne výkonná LED, vzadu klasické červené LED svetlo, ktoré pri brzdení bliká. Vďaka tomu, že je kolobežke väčšia, je väčšia aj plocha na státie. A väčšie sú aj riadidlá. Toto všetko prispieva k tomu, že sa ovláda lepšie a jednoduchšie. Na brzdenie využíva bubnové brzdy. Vpredu aj vzadu je miesto na prípadnú značku.

Batéria má kapacitu až 12 000 mAh, resp. 561,5 Wh. Xiaomi tvrdí, že zvládne 70 km na jedno nabitie, ja som prešiel okolo 50 a stále ju nemusel nabíjať, stále na nej svietili dva dieliky batérie. Plné nabitie trvá 6,5 hodiny. Nabíja sa obrovskou nabíjačkou, ktorá je zhruba 2x väčšia ako k bežným kolobežkám. Má 53 V/2,3 A, resp. 122 W výstup.

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra nie je dokonalá kolobežka, ale má k nej veľmi blízko. Cena síce nie je nízka, no za podobnú, ba ani do tisícky, len ťažko kúpite lepší stroj. Možno na papieri, veď výber je široký, no ak sa postavíte na tie dizajnové podivnosti ako z Aliexpresu, pochopíte, že tadiaľ cesta nevedie. Veľká škoda, že Segway nemá v tejto cenovej kategórii konkurenta, mohol by to byť zaujímavý súboj. Dovtedy bude Scooter 4 Ultra od Xiaomi tá najlepšia kombinácia.

Aktuálnu cenu Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra nájdete aj na Heureka.sk:

Ak sa vám widget nezobrazuje správne, kliknite priamo na Heureka.sk.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.