Japonské automobilky, s výnimkou Nissanu s jeho elektromobilom Leaf, sa batériovým elektromobilom doteraz príliš nevenovali, čím trochu ignorovali nastupujúci trend.
S tým je však zrejme koniec a viaceré značky v poslednom čase vysielajú jasný signál. Najnovšie sa k nim pridáva Honda, ktorá sa chce intenzívne venovať elektromobilom a plug-in hybridom.
Neaktuálny vodík
K ďalším dôležitým rozhodnutiam automobilky patrí ukončenie výroby dieselových motorov a pozastavenie vodíka na neurčito. Honda pritom už pred niekoľkými rokmi stavala na pohon s vodíkovými palivovými článkami a uviedla aj svoj vodíkový model Clarity.
Dnes však predstavitelia Hondy pripúšťajú, že budovanie vodíkovej infraštruktúry napreduje extrémne pomaly, čo je jedným z limitujúcich faktorov rozširovania vodíkových áut. Naopak, infraštruktúra pre batériové elektromobily (a tým aj hybridy do zásuvky) sa rozvíja rýchlo.
Myšlienka vodíkových pohonov je dobrá, ale je to technológia pre budúcu éru, povedal pre The Sunday Times Katsushi Inoue, prezident Honda Europe.
Koncom októbra, na podujatí spoločnosti Honda „Electric Vision“ v Amsterdame firma uviedla, že „elektrifikuje“ celú svoju produktovú radu. Väčšinou pôjde o hybridy, ale nebudú chýbať ani elektromobily.
Okrem uvedenia malého modelu Honda E v Európe na budúci rok, pracuje Honda aj na druhom – zatiaľ nešpecifikovanom elektromobile, ktorý by mala predstaviť v roku 2022.
Honda zameria svoje úsilie najskôr na Európu, kde rastie dopyt po elektrických vozidlách. Trh s elektromobilmi vo Veľkej Británii vzrástol z 2% v roku 2015 na dnešných 7% až 8%, čo začína byť relevantný podiel. Dôležitou motiváciou pre zmeny správania sa spotrebiteľov sú aj európske emisné predpisy a dotácie pri kúpe elektrických áut v rôznych krajinách.
Elektromobilita v širšom poňatí
Honda tiež pracuje na kreatívnych riešeniach nabíjania. Na podujatí v Amsterdame oznámila spoluprácu s popredným európskym dodávateľom energie, spoločnosťou Vattenfall, s cieľom poskytnúť vodičom elektromobilov „zmluvu o flexibilnej energii“.
Vattenfall bude inštalovať domáce nabíjačky Honda pre vodičov elektrických áut s výkonom 7,4 kW a používať ich na spravovanie časov nabíjania a používania.
Táto služba bude spustená vo Veľkej Británii a v Nemecku v roku 2020 a nasledovať majú ďalšie európske krajiny. Má sa tak vytvoriť aj priestor na riešenia dodávok elektriny z auta do siete (vehicle-to-grid).
Honda sleduje elektromobilitu aj v širšom kontexte, keď predstavila kreatívne riešenie pre majiteľov elektrických skútrov v Ázii. Na nedávnom autosalóne v Tokiu uviedla predajný automat na vymeniteľné 1 kWh batérie. Koncept takzvaných Mobile Power Packs umožní namiesto nabíjania vodičom jednoducho vymeniť svoju vybitú batériu za nabitú. Elektrické skútre, tak ako v poslednej dobe aj elektrické kolobežky, môžu zaujímavým spôsobom paralelne podporiť elektromobilitu popri elektrických autách.