Reklama

Nabíjanie elektromobilu rýchlosťou tankovania je realitou, odkazuje čínske BYD

Zdroj | BYD
Stanislav Vinc
Zdroj | BYD
Zdroj | BYD

Jeden z kľúčových argumentov proti elektromobilite by už čoskoro mohol byť definitívne minulosťou. Čínska spoločnosť BYD avizuje blížiace sa spustenie prvých verejných nabíjacích staníc s doposiaľ nevídaným výkonom 1 000 kW.

Nabíjanie bežného elektromobilu by na takejto stanici malo trvať približne toľko, čo benzínu alebo nafty do auta s konvenčným spaľovacím motorom.

Väčšina verejných rýchlonabíjačiek pre elektromobily dnes ponúka nabíjanie výkonom medzi 150 až 350 kW, čo v priemere postačuje na 80 % nabitie v priebehu 15 až 30 minút, v závislosti od konkrétneho auta a kapacity jeho batérie. Čínska spoločnosť BYD tvrdí, že tento čas dokáže znížiť už na niekoľko minút a túto technológiu má mať plne pripravenú na uvedenie do praxe.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tajomstvom úspechu novej nabíjacej technológie Super e-Platform je v prvom rade vyššie napätie elektrickej sústavy oproti doterajším štandardom. Zatiaľ čo väčšina elektromobilov operuje s napätím 400 V, príležitostne 800 V, BYD pri novej Super e-Platforme použil systém s napätím až 945 V(v marketingových materiáloch zaokrúhlených na 1 000 V).

Druhým pilierom tohto nabíjacieho systému sú samotné lítium-železo-fosfátové (LFP) batérie, ktoré sú známe svojou tepelnou stabilitou, vyššou bezpečnosťou a lepšou adaptabilitou na rýchlejší prísun energie vďaka svojim elektrochemickým vlastnostiam. Spoločnosť BYD tieto batérie dlhé roky vyvíja a vyrába, preto má ich vlastnosti a špecifikáciu pre túto nabíjaciu technológiu plne pod kontrolou.

Esom v rukáve systému Super e-Platform je napokon „dual gun“ riešenie, teda nabíjanie elektromobilu prostredníctvom dvojitého portu. Vozidlo tak dokáže súčasne prijímať energiu z dvoch nabíjačiek s výkonom 500 kW, čím dosahuje celkový výkon až 1 MW. Takéto rozdelenie prúdu umožňuje použitie tenších káblov s lepšou manipuláciou a menej náročným chladením.

Super e-Platform debutuje v modeloch Han L sedan a Tang L SUV, ktoré disponujú batériami s kapacitou 83,2 kWh, resp. 108,8 kWh. Spoločnosť BYD uvádza, že prostredníctvom nových ultra-rýchlych nabíjačiek budú tieto modely schopné získať dojazd na úrovni 400 kilometrov v priebehu 5 minút nabíjania. Je však potrebné dodať, že tento údaj vychádza z čínskej metodiky CLTC, ktorá je oproti európskej metodike WLTP opimistickejšia o 25 až 30 %. V prepočte sa tak dá predpokladať, že skutočný dojazd po 5 minútach nabíjania bude bližšie k 280 až 300 km, v závislosti od štýlu jazdy a podmienok, čo je samozrejme aj tak úctyhodné číslo.

BYD má za cieľ vybudovať viac než 4 000 ultra-rýchlych nabíjacích staníc po celej Číne, pričom prvých 500 má byť v prevádzke už v apríli. Vzhľadom na obrovské nároky na elektrickú sieť budú tieto stanice vybavené vlastnými energetickými úložiskami, ktoré majú pomôcť pokrývať výkyvy spotreby a zabezpečiť stabilitu aj v oblastiach s limitovaným výkonom siete.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.