Len nedávno mohli obyvatelia Bratislavy na oblohe vidieť prvé elektrické lietadlo, ktoré ako prvé na svete získalo oficiálnu certifikáciu. To znamená, že je možné ho používať komerčne napríklad na výcvik pilotov.
Ide o lietadlo Velis Electro od slovinského výrobcu lietadiel Pipistrel, ktorý na lietadle pracoval od roku 2007. Vďaka slovenskému zastúpeniu slovinskej firmy ale elektrické lietadlo nebolo na Slovensku poslednýkrát.
„Prvýkrát máme na bratislavskom letisku elektrické lietadlo a naše plány siahajú v tomto smere ešte omnoho ďalej. Máme jednoznačnú ambíciu priniesť elektrické lietadlá na Slovensko a rovnako aj do Česka. Chceme byť v tomto smere pionierom v našom stredoeurópskom priestore a veríme, že o bližšie detaily sa podelíme už čoskoro,“ povedal Oscar Starinský, zakladateľ leteckej školy Pipistrel Academy a zástupca výhradného distribútora Pipistrel pre Česko a Slovensko.
Pipistrel Academy priniesla elektrické lietadlo na Slovensko ešte ako partner nedávneho podujatia STARMUS, ktoré popularizuje vedu a zameriava sa na témy ohľadom budúcnosti našej planéty.
Velis Electro je unikát. Je to elektricky poháňané lietadlo s typovým osvedčením a je schválené na výcvik pilotov v dennej prevádzke. „Ide o veľmi tiché lietadlo. To nám do budúcna umožní realizovať letový výcvik blízko obývaných oblastí bez toho, aby lety akokoľvek ovplyvňovali kvalitu života miestnych obyvateľov,“ doplnil dlhoročný pilot Oscar Starinský. Velis Electro je vraj neporovnateľne tichšie ako iné lietadlá v rovnakej kategórii so spaľovacím motorom. Hladina hluku má byť až 14x nižšia. Zároveň je obrovskou konkurečnou výhodou, že prevádzkou tohto lietadla nevznikajú emisie.
Malé lietadlo poskytuje dostatočný priestor pre 2 osoby na palube. Výrobca vraj kládol dôraz na jednoduchosť ovládania a vysokú bezpečnosť, aby ho zvládli aj začínajúci piloti. Bezpečnosť je dokonca na vyššej úrovni ako pri porovnateľných lietadlách s tradičným spaľovacím motorom.
„Elektrický motor má menej pohyblivých častí, čo v praxi prináša pokles nákladov na údržbu. Navyše, riziko vzniku akejkoľvek poruchy sa ešte viac minimalizuje vďaka zabudovanému systému nepretržitého monitoringu všetkých dôležitých systémov lietadla,“ hovorí Oscar Starinský.
Batériový systém Velis Electro zahŕňa dve paralelne spojené batérie: jedna sa nachádza v prednej časti lietadla a druhá za kabínou. To zaisťuje redundanciu zdroja elektrickej energie. V prípade výpadku jednej batérie sa nefunkčná batéria automaticky odpojí od systému a druhá batéria zabezpečí ďalšiu prevádzku a bezpečné pristátie.
Na jedno nabitie má zvládnuť preletieť 50 minút, pričom batéria má aj rezervu na 20 minút letu. Velis Electro má motor s výkonom 57,6 kW, pričom dosahuje maximálnu rýchlosť 98 uzlov čo je zhruba 181 km/h. Lietadlo je schopné dosiahnuť maximálnu letovú výšku 12 000 stôp, teda 3 567 m. Povolené zaťaženie je 172 kg. Lietadlo má rozpätie krídiel 10,7 m, maximálna hmotnosť je 600 kg aj s nákladom. Kompletnú technickú špecifikáciu nájdete na webe výrobcu.
Inovatívne lietadlo bolo testované za rôzneho počasia, vrátane chladného prostredia, horúceho leta či letových podmienok za dažďa. Na rozdiel od konvenčných lietadiel prináša Velis Electro aj ďalšiu zmenu: pred vzletom nie je potrebné čakať na zahriatie motora. Podľa Pipistrel Academy je Velis Electro už dnes súčasťou flotíl v krajinách ako Francúzsko, Švajčiarsko či napríklad Holandsko.