Reklama

Na čo si dávať pozor pri kúpe elektromobilu z druhej ruky? 5 tipov a rád

Števo Porubský

Kúpiť si dnes elektromobil z druhej ruky je rovnako jednoduché ako si kúpiť klasický automobil so spaľovacím motorom. Rozdiel je len v šírke ponuky a cene. Aj pri elektromobiloch si ale musíte dávať pozor na mnohé veci.

Je síce fakt, že elektromobil má podstatne menej súčiastok a ešte menej tých, ktoré sa pohybujú, čo znamená, že je výrazne menšia šanca, aby bolo niečo v neporiadku, no aj tak. Aj elektromobil je stále auto.

Preto sme sa rozhodli dať dokopy niekoľko rád a tipov na čo špecifické si treba dávať pozor pri kúpe elektromobilu. Mimochodom, dnes si viete malý jazdený elektromobil kúpiť pod sumu 15 000 € s pomerne slušnými parametrami a neveľkým nájazdom kilometrov (aj výrazne menej ako 100 000 km). Ide však v drvivej väčšine prípadov o malé autíčka ako Smart fortwo či forfour, Fiat 500e, VW e-UP, ŠKODA Citigo-e IV, ale aj o trošku väčšie Reanulty Zoe, VW E-Golf či Nissan LEAF prvej generácie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Staručké elektromobily s viac ako chabým dojazdom a ešte horším výkonom v štýle Mitsubishi I-Miev či sesterské Peugeot Ion a Citroen C-Zero neodporúčame kupovať. Za tú cenu sa viac oplatí starý Nissan Leaf, alebo spomínané iné malé elektromobily. Za mňa osobne je najzaujímavejším modelom v pomere cena/kvalita/dizajn prváe Renault Zoe. Minimálne čo sa týka ponuky bazárových elektromobilov na Slovensku.

Pozrite si

10 najrozšírenejších elektromobilov na Slovensku!

Na čo si dať ale pri výbere elektromobilu pozor?

1. Servisná knižka

Ak elektromobil nemá servisnú knižku, ruky preč. Toto nie je Škoda 120, korú vám vyservisuje akýkoľvek šikovný mechanik, eletkromobil (aspoň zatiaľ) patrí do oficiálneho servisu. A pokiaľ nemá servisnú knižku, niečo nie je v poriadku.

Stratila sa? Tak nech majiteľ napochoduje do oficiálneho servisu a nech si vybaví novú + vydokladuje výpis všetkých servisných úkonov. Elektromobily na servisy chodiť nemusia vôbec tak často ako klasické automobily, zoznam nemôže byť dlhý. Ak je, s autom sa niečo dialo a preto ruky určite preč.

2. Stav vozidla

Elektromobilisti sú od prírody šetrní ľudia, no ak kupujete elektromobil z bazáru, nemáte šancu poznať majiteľa. Je to skôr náhoda ako prax. Hlavne ak ponúkaný elektromobil bol nebodaj firemné vozidlo. Veď to poznáte, že najlepší off-road je firemné auto… Aj keď sú to prípady 1 z 1 000, vždy na taký môžete natrafiť práve vy.

Dobre si preto prezrite hlavne podvozok, ktorý by mal byť vzhľadom na nájazd v nejakom stave. Samozrejme, s pribúdajúcim množstvom kilometrov, hlavne na vozidlách u nás, kde sa vo veľkom v zime solí, bude podvozok v horšom stave, ako na podobnom elektromobile napríklad v Nemecku. Ale to neznamená, že z neho bude odpadávať hrzda.

Buďte preto obozretní už pri prvom kontakte s vozidlom. Ak na ňom badať veľké opotrebenie, buď dajte ruky preč, alebo sa pripravte na zjednávanie. Iba ak cena nie je tak úžasná, že aj poriadne ošúchaný elektromobil je pre vás zaujímavý.

Pozor však aj na prílišnú dokonalosť auta v prípade nemalého veku. Ak je ako cukrík, nezamilujte sa doň na prvý pohľad, aj to môže byť znakom, že niečo nie je v poriadku. Firma CarVertical, ktorá sa venuje kontrolovaniu automobilov, tvrdí, že až 43,6 % ojazdených elektromobilov bolo nejakým spôsobom havarovaných. Žiaľ, nespresňuje bližšie o aké nehody malo ísť. Často aj ťukance v kolóne sú považované za nehodu, hoci ide iba o preliačenie nárazníkov. Samozrejme, tým nechcem zľahčovať možné horšie poškodenia vozidla, ktoré môže spôsobiť neskôr iné vážne nehody.

3. Stav batérie

Mnohé elektromobily ponúkajú v tzv. servisnom menu stav, resp. kapacitu batérie v percentách. To, či to vaše vysnené vozidlo ponúka si skúste vyhľadať vo vyhľadávačoch, prípadne rovno na YouTube, kde nájdete rovno aj podrobný návod ako sa k informácii dostať.

Obsah pokračuje pod reklamou

Možno budete na prvé počutie sklamaní, že v servisnom menu uvidíte hodnotu napríklad 79 %. Nemajte však obavy, ide o dostupnú kapacitu, ktorá je už od výroby okresaná. Určite ste si všimli, že elektromobily majú uvádzanú inú kapacitu batérie ako je ich reálna kapacita.

Nazýva sa to využiteľná kapacita a býva zväčša o 10 % menšia ako reálna kapacita batérie. V praxi, u staršieho elektromobilu je 79 % kapacity vlastne pokles o 11 percentuálnych bodov, keďže pôvodná dostupná kapacita bola 90 %. 11 % za napríklad 6 rokov nie je vôbec zlá degradácia.

Pozrite si

15 krokov ako si kúpiť elektromobil v zahraničí! Kompletný návod z prvej ruky

Mimochodom, cena novej batérie nemusí byť tiež vôbec tak vysoká, ako ju popisujú neprajníci. Na webe viete nájsť nové batérie do starších elektromobilov, ale aj do moderných Tesla Model S. 100 kWh batériu kúpite za cca 22 000 €, 75 kWh batériu do Modelu 3 kúpite za zhruba 10 000 € a menšie batérie do starších Leafov či Kia Soul kúpite pod 5 000 €.

Je to síce pomerne dosť, tretina z ceny jazdenného auta, no batéria je to, čo sa najdrahšie môže na elektromobile pokaziť. Žiadna prevodovka, žiadna hlava valcov, žiadne turbo, žiadne brzdy… batéria.

Pozor na elektromobily z južných krajín, také Španielsko, juh Francúzka či Talianska. V týchto krajinách býva počas leta na slnku pokojne aj 50-60°C, čo batériám vôbec nerobí dobrotu a ich využiteľná kapacita klesá rýchlejšie. Práve preto je fajn poznať skryté menu, v ktorom nájdete práve kapacitu batérie.

Za žiadnych okolností nekupujte elektromobil, na ktorom ste si nevyskúšali nabíjanie, tak AC, ako aj DC!

4. Počet najazdených kilometrov

Spoločnosť CarVertical tvrdí, že aj na elektromobile je možné „stáčať“ najazdené kilometre a každý 7. elektromobil ich má stočené. Samozrejme, je to možné, no elektromobily sú zväčša jazdiace počítače a veľmi často je možné dohľadať údaje o ich najazdených kilometroch v dátach zo servisov.

Plusom totiž je to, že elektromobily nemusia chodiť často na servisné prehliadky a tak sú ich záznamy sporadickejšie, ale presnejšie. Navyše majitelia na nich nejazdia také enormné vzdialenosti, aby mal elektromobil najazdených napríklad 300 000 km a bol stočený na 100 000 km. 300 000 km v prípade elektromobilu s dojazdom 150 km by znamenalo, že bol nabíjaný 2 000-krát. Ak by to bolo aj na rýchlonabíjačke, majiteľ by na nich musel stráviť cca 1 500 hodín. Inak ide o 2 000 nocí, kedy sa elektromobil nabíjal, teda 5,5 roka.

5. Zvuky

Keď ste si už teoreticky všetko skontrolovali, nezabudnite na skúšobnú jazdu. Ak vás majiteľ nechce na jazdu pustiť, je tu čosi podozrivé. Ani výhovorka na nízky stav nabitia nesmie pomôcť. Počas jazdy si všímajte akékoľvek zvuky. V elektromobile je totiž veľmi ticho a tak ich môžete sledovať podstatne jednoduchšie. Pozor na zvuku od kolies, zvuky pri brzdení či akcelerácii. Žiadne z nich nesmú byť nepríjemné, inak vždy niečo značia.

Brzdy môžu škrípať, veď pri elektromobiloch sa veľmi nepoužívajú, no nesmú byť za hrdzavé ako na 100-ročnom aute. Počas testovacej jazdy sledujte aj spotrebu, a to, či náhodou nie je extrémne vysoká, ale taktiež aj dojazd, či priveľmi neklesá. Mohlo ísť o poriadne degradovanú batériu, čo určite pri elektromobile nechcete. Skúste mesto, okresku a ideálne aj diaľnicu a poriadne sledujte ako sa auto počas cesty správa.

Obsah pokračuje pod reklamou

Určite nekupujte prvý elektromobil, ktorý nájdete. Pozrite si ich niekoľko. Napríklad ak sa vám páči Tesla Model 3, pozrite a vyskúšajte si ich niekoľko. Nedajte sa odradiť a zlákať predávajúcim, že sa rýchlo predávajú a zajtra už nemusí byť. Nemusí, ale môže prísť ešte lepšia.

Mimochodom, keď už kúpite elektromobil, vypnite všetky vyhľadávače a automatické posielanie ponúk. Nesledujte ponuku, aby ste neskončili tak, že budete donekonečna porovnávať a rozmýšľať, či ste nemali počkať práve na tú a tú ponuku. Mohli, ale nepočkali a s tým už nič neurobíte. Ak ste spokojní s tým eletkromobilom, ktorý máte, buďte s ním spokojní.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.