Život nie je dokonalý, dokonca ani perfektne naplánovaná dovolenka nemusí vyjsť na 100 %. Meškanie lietadla je jednou z častých nepríjemností, ktoré vedia znepríjemniť cestu na-, alebo z- dovolenky.
Lietadlo môže z rôznych dôvodov meškať, raz je to štrajk personálu, inokedy to môžete byť počasie. Každopádne, tento stav rieši aj európska legislatíva, vďaka čomu si môžete nárokovať finančnú kompenzáciu za meškanie či zrušenie letu.
Ako na to?
Aby ste mali nárok na kompenzáciu, musia byť splnené presne definované faktory. Od nich sa odvíja aj výška odškodnenia. Najdôležitejšie sú tri – celková doba meškania, dĺžka letu a v prípade zrušenia letu údaj, ako dlho pred odletom bol zrušený.
Nárok na kompenzáciu vzniká vtedy, ak let z EÚ, resp. prílet do EÚ (vrátane letísk v Nórsku, Švajčiarsku, Lichtenštajnsku a na Island):
- mešká viac než 3 hodiny;
- je úplne zrušený menej ako za 14 dní bez toho, aby bol zabezpečený náhradný let;
- nedá sa nastúpiť do lietadla z dôvodu prekročenia kapacity lietadla (overbooking).
Pripomíname, že za meškanie letu sa považuje meškanie príletu, nie odletu. Častokrát sa totiž môže stať, že lietadlo mešká pri odlete 3 hodiny, ale počas letu časovú stratu zníži a pristane s meškaním pod 3 hodiny – a vtedy už nárok na kompenzáciu nemáte.
Výška finančnej kompenzácie závisí od dĺžky letu. Pozrite sa, aké na aké vysoké odškodnenie máte nárok:
- vzdialenosť do 1 500 km > 250 eur;
- vzdialenosť od 1 500 do 3 500 km > 400 eur;
- vzdialenosť nad 3 500 km > 600 eur.
Ak vám dopravca ponúkne náhradný let s podobný časovým rozvrhom, môže byť finančná kompenzácia znížená až o 50 %. V závislosti od vzdialenosti letu a času meškania máte nárok i na občerstvenie, jedlo, bezplatné telefonické a e-mailové spojenie, resp. aj ubytovanie.
Od koho žiadať kompenzáciu?
Nárok na odškodnenie si vyžiadate od leteckej spoločnosti cez ich webovú stránku. V menu nájdete sekciu, ktorá sa venuje žiadostiam o kompenzáciu. Tam uvediete všetky požadované údaje. Môžete tiež využiť zákaznícku linku, alebo vyplniť kontaktný formulár, kde uvediete požadované údaje, najmä číslo rezervácie a letu, informácie o nároku, bankové spojenie.
Existuje možnosť obrátiť sa na spoločnosti, ktoré za províziu vymáhajú vyplatenie finančných kompenzácií. Niektoré cestovné agentúry poskytujú možnosť dokúpiť si za pár eur službu, ktorá im pomôže práve v takomto prípade. Cestujúci k dovolenke získa overenie nároku na kompenzáciu a plný servis pri jej vymáhaní. Aj v tomto prípade však nezískate plnú kompenzáciu, ale len zhruba 80 % z nej.
Aké doklady potrebujete?
Odškodnenie nedostanete automaticky, musíte si ho uplatniť a preukázať sa, že máte naň nárok. Preto nezabúdajte na to, aby ste si zabezpečili potrebné dokumenty.
Ide najmä o rezerváciu letenky a palubný lístok za každého člena, kto bude požadovať odškodnenie. Odložte si aj všetky doklady a potvrdenky o použití transferu (napr. taxíka) a, samozrejme, náklady za ubytovanie v hoteli, ak ste museli prenocovať.
Nezabúdajte, že kompenzáciu za zrušenie, alebo meškanie letu môžete požadovať až 3 roky spätne.
Ani v prípade, že tieto dokumenty nemáte to ešte neznamená, že ste prišli o nárok na odškodnenie. Pri komunikácii s leteckou spoločnosťou je oveľa rýchlejšie a menej komplikovanejšie mať príslušné dokumenty, ako sa sporiť o to, na čo máte nárok.
Dôležité: Kedy nevzniká nárok na kompenzáciu?
Nárok na kompenzáciu nemáte automaticky vždy a za každých okolností. Nárok vám nevzniká vtedy, ak:
- meškanie letu zapríčinilo nepriaznivé počasie, alebo živelná pohroma;
- na letisku vypukol štrajk;
- bola ohrozená bezpečnosť letu/letiska;
- nastala hrozba teroristického útoku, alebo došlo k politickej nestabilite;
- nastalo prehustenie vzdušného priestoru;
- došlo k poškodeniu lietadla vonkajšími vplyvmi.