Penetrácia elektromobilov a hybridov do zásuvky je aj dnes v krajinách Európskej únie dramaticky rozdielna – Slovensko patrí v tomto smere k najmenej rozvinutým štátom – a výrazné rozdiely budú panovať aj v roku 2035. Tvrdí to nová štúdia, ktorá z aktuálnych údajov a historického vývoja elektromobility v jednotlivých krajinách extrapoluje dáta budúci vývoj.
Štúdiu realizovala britská spoločnosť Confused.com prevádzkujúca porovnávací portál poistenia s cieľom predpovedať, o koľko vzrastie podiel registrovaných EV na celkovom počte vozidiel v danej európskej krajine do roku 2035.
Nová štúdia predpovedá, ktoré európske krajiny budú mať do roku 2035 najvyšší podiel elektrických vozidiel na nových registráciách automobilov.
Používanie EV vo svete neustále rastie a viaceré európske krajiny, na čele s Nórskom, sú na špici tohto trendu. Environmentálne zákony obmedzujúce v budúcnosti používanie spaľovacích pohonov vedú automobilky k postupnému prechodu na elektromobily.
Confused.com použila verejné údaje od Európskej environmentálnej agentúry (European Environment Agency, EEA) o nových registráciách áut v 30 krajinách EÚ v rokoch 2010–2020. V prípade Nórska pochádzajú dáta za roky 2013 – 2019 z Eurostatu. Táto štúdia nezahŕňa Spojené kráľovstvo, ktoré už nie je členom EÚ, ale ambície v oblasti e-mobility má takisto vysoké.
Autori štúdie vychádzali z existujúcich údajov a pomocou techniky nazývanej polynomiálna regresia analyzovali historické údaje a pozorovania na modelovanie budúceho strategického rozhodovania. Polynomiálny regresný model vychádzajúci z podielu nových registrovaných elektromobilov na celkovom počte vozidiel v rokoch 2010–2020 potom vytvoril predpoveď na 15 rokov dopredu. Výsledky pre TOP 15 krajín EU sú v nasledujúcej tabuľke.
Tušíte správne, Slovensko by ste tam hľadali márne. Hoci aj u nás záujem o EV rastie, v roku 2020 sa ich zaregistrovalo len 918 a v rekordnom roku 2021 to bolo 1 104 vozidiel.
Nórsko, kde elektromobily už v roku 2020 tvorili väčšinu nových automobilov, by malo v roku 2035 dospieť spolu s Holandskom takmer k absolútnej elektromobilite pri nových vozidlách. Obom krajinám štúdia predpovedá podiel 99,9%. Prvá priečka pre Holandsko je poctou pre jeho najväčší skok od roku 2020. Ďalším „skokanom“ je Švédsko, kde by mal podiel EV na registráciách dosiahnuť 80,35%. Spolu so 4. Dánskom (54,51%) a 11. Fínskom (38,18%) by sa mala stať Škandinávia s najviac elektrifikovanou cestnou dopravou.
Situácia však zďaleka nie je taká ružová v celej EÚ. Podľa štúdie aj v roku 2035 budú elektromobily v predaji dominovať len v prvej šestke krajín. Na druhej strane o smerodajnosti prognózy na 15 (respektíve 14) rokov do budúcnosti sa dá úspešne pochybovať.
Záujem o elektromobilitu je poháňaný primárne systémom dotácií (príkladom je aj Slovensko) a daňových zvýhodnení a nie ekologickým cítením majiteľov. Česť výnimkám.
Ďalšími faktormi, ktoré ovplyvňujú záujem o elektrické autá sú stav a hustota nabíjacej infraštruktúry, ceny elektriny, technológie ovplyvňujúce rýchlosť nabíjania a dojazd EV a v neposlednej rade cenová parita so spaľovacími autami. Tieto premenné budú mať určite úplne iné hodnoty, ako v roku 2020 a v priebehu rokov sa niektoré z nich môžu hýbať oboma smermi.
Aj keď veľký otáznik visí nad cenami a dostupnosťou elektriny „vďaka“ takzvanému „zelenému údelu“ ku ktorému sa zaviazali krajiny EÚ – vidíme to už dnes, verme, že pozitíva elektromobility prevážia. Potom má šancu dosiahnuť široké využitie nielen v takých bohatých ekonomikách ako je Nórsko.