- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- 23.3.2025
Monster Hunter Wilds - prvý japonský hit roka s 8 miliónmi hráčov za tri dni
Monster Hunter je jedna z najsilnejších japonských herných sérií. Tento rok vo februári vyšiel najprv Kingdom Come: Deliverance II s parádnymi číslami – no Monster Hunter Wilds ich len na Steame viac ako späťnásobil!
Vitajte v Zakázaných krajinách
Nový diel série môžete pokojne hrať bez znalosti minulých – a užijete si naplno už štart. Autori totiž stavili na trošku odlišnú štruktúru: výrazne posilnili príbeh, ktorý najmä počas prvých 20-30 hodín je nabitý animáciami, postavami a záhadou. Najprv vidíte zbesilý útek rodiny pred obrovským monštrom a ich snahu ukryť chlapca. V ďalšej animácii sa už formuje skupina dobrodruhov, ktorá chlapca nájde, zachráni a potom sa vydáva do tzv. Forbidden Lands (Zakázané krajiny) hľadať starobylé monštrá.
Áno, tentokrát hrá príbeh oveľa väčšiu rolu. Skupina dobrodruhov s vaším hrdinom sa rozhodla skúmať zakázanú zónu a hoci tam zachránia malého chlapca, nikto ich nevíta s otvorenou náručou. Bude chvíľu trvať, kým sa všetko etabluje a zapadne do osvedčenej štruktúry. Ale tá stávka na príbeh jednak umocní pocit, že hráte AAA hru s veľkou produkčnou hodnotou a zároveň príbeh sa tvári ako dlhočizný tutoriál, kde sa veľa učíte.
Zoznamujete sa s postavami, v základnom tábore vediete dialógy ako v adventúre a už to pôsobí inak ako keď si sem prídete zložiť predmety. Najprv príbeh a potom rozsiahly end-game obsah, kde čakajú najtuhšie beštie a to už budete mať možno aj ostrieľanú partiu a úspešne im vzdorovať.
Celistvý svet a päť rozmanitých krajov
Monster Hunter bol vždy v jadre jednoduchou hrou s poctivým kolobehom – vyrazíte zabiť monštrum, získať z neho cenné suroviny, z nich si ukovať alebo vyrobiť lepšiu výbavu a potom sa vrhnúť na ešte silnejší druh. Lenže v minulosti ste vyrážali do uzavretých častí na misie s časovým limitom – a Wilds vám ponúkajú iný zážitok, lebo ponúkajú celistvý svet (resp. päť regiónov), kde sa voľne hýbete: aj medzi tým základným táborom, dedinkami a divočinou.
Vďaka tomu máte z hry úplne iný pocit ako pred 10-15 rokmi. Jednak viac času (žiadnych 30 / 45 minút a koniec misie po 5 neúspešných pokusoch), ale ešte máte aj Seikret zvieratká, na ktorých sa preháňate peknými miestami a za jazdy zbierate materiály, len čo ich označíte. Interface je výborný, ovládanie super a len čo prvú hodinu prehryznete rôzne QTE sekvencie, dostanete sa do hry.
Regiónov je päť a ponúkajú nádherné možnosti. Ovplyvňuje ich jednak dizajn a aj počasie. Najprv si užijete púštne oblasti ako v Dune, potom skaly a neskôr prepnete na zelenú farbu a hustý Scarlet Forest, po ktorom zase narazíte na ľadovú krajinu Iceshard Cliffs (ľadové pasce či plošiny!) a hrá sa s tretím rozmerom. Každý región je samostatný, má základný tábor, no inak je všetko na vás a prieskume.
Spomínané počasie má dosah na vaše putovanie a rôzne situácie. Jednotlivé fázy totiž majú vplyv na beštie a ich správanie: Fallow je ťažké obdobie nedostatku, kedy sú monštrá hladné a tým pádom riadne agresívne. Boj s nimi býva ťažší, hoci sa vedia rafať aj medzi sebou. Inclemency je fáza lejakov, búrok či zrážok, kedy je počasie nevľúdne a monštrá sa správajú nepredvídateľne. Napokon príde Plenty (fáza dostatku) a vtedy sú príšery relatívne pokojné.
Beštie a boj rýchle ako nikdy
Samotný boj s monštrami sa riadne zrýchlil. Pre boj s nimi si vyberáte jednu zo 14 zbraní a je tu široká paleta: klasický meč a štít je taký zlatý stred. Kto má radšej ohromnú silu, zvolí ťažký meč s ťažkými údermi a podobná je aj sekera či kladivo. Ale len čo zoberiete kopiju, máte už väčší odstup od nepriateľov (akurát tiež nie je najrýchlejšia). Dá sa riešiť aj úplný boj na diaľku cez luk či kuše. Ale objavom tejto hry sú pre mňa Dual Blades: dva kratšie meče, rýchle a obratné, s ktorými sa dá oceniť celkovo vyššia rýchlosť.
Novinkou MonHun Wilds je možnosť zobrať si dve zbrane so sebou (resp. Seikret ťahá tu druhú a možno si ju vymeniť). Vďaka tomu som zistil, že aj boj s ťažším mečom je rýchlejší ako v minulosti (s tým som totiž hrával minulé časti série). Toto je parádna vec, lebo nemusíte sa sústrediť iba na jednu zbraň, resp. boj sa dá variabilne riešiť aj počas jedného záťahu zo základného tábora.
Monštrá sú odstupňované podľa sily a počtu hviezdičiek, ale čo vás asi dostane najviac – nemajú ukazovateľ zdravia. Boj s nimi je dlhý, niekedy úmorný a musíte sa sústrediť na ich slabé miesta. V tom smere hra nešetrí hráča a musíte sa sústrediť na zranenia či blikajúce časti. Ale je tu nový pomocník Focus Mode, ktorý vám ukáže cez signály, kam útočiť. Vaše údery sú totiž manuálne smerované, musíte byť obozretný, lebo beštie sú rýchle, chcú vám zdrhnúť alebo nasekať aj vám.
Občas pomôže logika: ak idete útočiť na nohy, znemožníte rýchle pohyby či úteky. Skúsite pazúry? Možno bude menej útočiť a vy sa chopíte výhody a šance. Keď je už rana dostatočne hlboká, môžete zasadiť masívny úder Focus Strike či zvaliť monštrum na chrbát a získať dominanciu.
Samozrejme, na každého protivníka platí čosi iné. A tu vás čaká takmer 50 monštier resp. 18 menších a 29 väčších. Funguje pri nich systém obtiažnosti a hviezdičiek, preto tí najťažší čakajú až po absolvovaní deja. Niektoré monštrá pripomínajú zmutované plazy, iní sú inšpirovaní dinosaurami (niektorí ako raptori, väčší ako T-Rex), do toho sú tu rôzne elementárne výjavy čo milujú oheň alebo jed. Nájdeme tu operencov, čo sú rýchli a pália aj zo vzduchu. A potom je tu exemplár ako Congalala, čo pripomína ružovú gorilu s riadnymi pazúrmi. Nudiť sa nebudete – a na každého platí niečo iné.
A tak rýchlo zistíte, že nie vždy si vystačíte sami. Hra to vycíti a sólo hra je samozrejme možná, no neraz ťažká. Preto sa v Monster Hunter odjakživa využíva co-op viacerých hráčov a platí to aj pre najnovší diel. No ak budete hrať sami, máte tu ešte alternatívu, že cez SOS svetlice si zavoláte NPC postavy a vytvoríte akože virtuálnu partiu. Funguje to – a určite sa dostanete ďalej ako len na vlastnú päsť.
Nový žrút výkonu PC a konzol
Monster Hunter Wilds je výborný diel série, ktorý prekopal hrateľnosť, nasadil kopu nových prvkov, je ho radosť hrať. Akurát možno budete bojovať s výkonom hry na slabších PC a sčasti aj konzolách, lebo hra je riadne náročná a občas skáče jej optimalizácia. Cítiť to pri rýchlych pasážach, sekvenciách s počasím alebo veľkým množstvom efektov. Recenzovaná PS5 Pro zvládala výkon dosť dobre, ale je zrejmé, že pomalšie PC sa s hrou zapotia. A to je azda jediné negatívum inak skvelého kúsku – je zrejmé, že na konci roka 2025 bude stále hra hodnotená veľmi vysoko.
Monster Hunter Wilds vyšiel 28. februára 2025 na PS5, Xbox Series a PC.
Výhody
- výborný štart, ktorý vás chytí a nepustí
- otvorenie sveta umocňuje zážitok z hry
- príbeh je dostatočne silný a vťahujúci…
- …aj keď sa neskôr vytratí v prospech voľnosti
- herné mechanizmy a bojový systém
- 14 rozličných zbraní = 14 iných herných štýlov
- vylepšenia ako dve zbrane naraz či Focus Mode
- päť odlišných regiónov a vplyv počasia
- pestré monštrá a ich triky
Nevýhody
- nároky na výkon