The New York Times upozorňuje na 250 hier pre Android a čiastočne aj pre iOS, ktoré využívajú mikrofón v smartfónoch na odpočúvanie. Softvér má sledovať, čo hráči sledujú v televízii.
Ľudia často obviňujú Facebook či Google, že skrz svoje aplikácie odpočúvajú používateľov, aby im následne mohli zobrazovať reklamy spojené s tým, čo používateľov obklopuje. Tentoraz to ale nie je žiadna veľká spoločnosť, ktorá ľudí odpočúva. Sú to na prvý pohľad nevinné mobilné hry, ktoré často cielia aj na deti.
Všetky hry spojené s touto kauzou obsahujú softvér od spoločnosti Alphonso, ktorý je vytvorený tak, aby dokázal pomocou mikrofónu v smartfóne rozoznávať filmy, seriály, reklamy a ďalšie druhy televízneho obsahu.
Spoločnosť Alphonso tieto dáta predáva ďalším spoločnostiam, ktoré ich môžu ďalej využiť na interné účely, ale aj na lepšie cielenie reklamy.
Softvér dokonca využíva aj lokalizačné služby, aby sledoval napríklad návštevnosť kín. Sledovanie polohy a zaznamenávanie zvuku pokračuje aj po vypnutí aplikácie, ak proces aplikácie zostane bežať na pozadí.
Spoločnosť Alphonso sa samozrejme bráni, že používatelia týchto hier musia súhlasiť s prístupom k mikrofónu, k lokalizácii zariadenia a tiež so samotnými podmienkami používania. V praxi to ale nie je celkom tak, ako to Alphonso popisuje.
Niektoré hry zo zoznamu si iba vypýtajú prístup k mikrofónu a k lokalizácii bez toho, aby informovali používateľa o dôvode žiadosti. Taktiež je dôležité podotknúť, že väčšina týchto hier cieli na nižšiu vekovú kategóriu, ktorá nemusí rozumieť komplikovane napísaným podmienkam.
Ashish Chordia, generálny riaditeľ spoločnosti Alphonso prezradil, že spolupracujú aj so spoločnosťou Shazam, ktorá prevádzkuje rovnomennú aplikáciu na rozpoznávanie hudby.
Alphonso predáva zvukové záznamy spoločnosti Shazam, ktorá následne so svojim softvérom identifikuje hudobné diela v nahrávkach a tieto informácie naspäť predáva spoločnosti Alphonso. Shazam v decembri minulého roku odkúpil Apple, pričom ani jedna z týchto spoločností zatiaľ situáciu nekomentovala.
Mikrofónmi sme dnes obklopení neustále a teda nie je tak prekvapivé, že sa nájde softvér, ktorý tieto mikrofóny využíva na marketingové účely. Treba si teda dávať pozor, s čím pri spustení aplikácií a hier súhlasíte a aké systémové práva im dáte. V prípade iOS si môžete skontrolovať povolenia v nastaveniach, v kategórii Súkromie. Na Androide tieto nastavenia nájdete v kategórii Aplikácie – Povolenia.