Nové elektrické MINI je na svete. Ak by ste mali z akéhokoľvek dôvodu pocit, že ide o absolútnu premiéru elektrického pohonu v rámci značky MINI, nie je to vôbec tak. Prvý model s elektrickým pohonom sa začal vyrábať ešte v roku 2019 a o približne dva roky som si do MINI Cooper SE sadol aj ja na klasický týždňový test. Do redakcie nám teraz zavítala nová generácia, ktorá prináša zmeny takmer po všetkých stránkach, no namiesto menšie Cooper-a sme sadli za volant priestrannejšieho MINI Aceman SE.
MINI je skrátka štýlovka na takmer akékoľvek cesty a v závislosti od vašich preferencií si môžete vybrať so širokého portfólia rôznych modelov. Mini Aceman SE je síce priestrannejší brat, definovaný odvážne ako crossover, stále by som ho skôr videl na okresných cestách alebo v meste. O tom ale nižšie. Plnohodnotných päť dverí znamená komfortnejšie využitie najmä pre tých, ktorí často jazdia vo väčšom počte ako vo dvojici.
Výhody
- zachovaný štýl v modernom svetle
- priestranný interiér vzhľadom na rozmery
- nový prepracovaný infotainment so skvelými riešeniami
- skvelá dynamika a jazdné vlastnosti
Nevýhody
- trochu vyššia spotreba
Ideálnym tak môže byť napríklad na štýlové rozvážanie detí do školy či na krúžky, alebo na spontánne výlety v okolí. Čísla hovoria samé za seba – na dĺžku má 4 079 mm (Cooper SE 3 850 mm), na šírku 1 754 mm (1 727 mm) a na výšku 1 514 mm (1 432 mm). Rázvor kolies je solídnych 2 606 mm, čo je o 10 centimetrov viac ako v prípade modelu Cooper SE. Priestor navyše je cítiť aj v kufri, kde je k dispozícii o 89 litrov viac, rovných 300, pričom po sklopení zadných sedadiel sa dostanete až na 1 005 litrov.
Síce auto je položené trochu vyššie, stále sedíte pomerne nízko, čo je ale práve pre MINI rovnako typické. Posadiť sa za volant motokáry, ktorá ponúka bohatý priestor pre vodiča a spolujazdca, a komfort na veľmi dobrých športových sedačkách, ktoré sú na oboch miestach elektricky nastaviteľné. V závislosti od výšky sediacich na predných sedadlách sa prirodzene zväčšuje alebo zmenšuje priestor vzadu.
Toho úprimne nie je na rozdávanie, ale aj pre dospelých s priemernou výškou to vzadu je bez problémov použiteľné na krátke trasy. Interiér ako celok pôsobí výborne a kde tu nájdete aj menšie odkladacie plochy. Štýlová je najmä tá medzi sedadlami, nad ktorou sa nachádza decentná lakťová opierka. Hneď vedľa sa nachádza otvorený odkladací priestor s podložkou na bezdrôtové nabíjanie mobilu. Sedadlá vzadu sú potiahnuté v koži, tie vpredu sú kombinované aj s príjemnou textíliou.
Tá sa nachádza aj na dverách a palubnej doske, kde dominuje spolu s farebným športovým vzorom. Interiér je v noci efektne podsvietený, a to nielen po obvode, ale aj celkom netradične – premietaním grafiky na prístrojovú dosku. Kompletne nový je tiež volant, ktorý ide s aktuálnym štýlom BMW – je masívnejší a bez dotykových prvkov, teda s fyzickými tlačidlami. Za volantom sa nachádza head-up displej, ktorý nie je súčasný s pozíciou na čelnom skle, ale o pôvodný typ s integrovaným vysúvacím sklíčkom.
Klasické budíky za volantom tu už teda nenájdete, čo zároveň súvisí s najdôležitejšou zmenou – celkom novým stredovým displejom, ktorý je vybavený rovnako od základov prepracovaným systémom. Aj keď pre mnohých „klasikov“ toto môže byť nepochopiteľná a neprekonateľná zmena, osobne som z nového displeja nadšený. Ísť s dobou nie je jednoduché a MINI sa to podarilo na výbornú.
Nový dokonale kruhový dotykový displej vás spája s naozaj prepracovaným systémom, ktorý dokonale využíva tvar obrazovky. Dizajnéri si dali skutočne záležať na každom detaile a pochváliť musím aj odozvu na dotyk a rýchlosť systému. Základná obrazovka dáva priestor 3D vizualizácii vozidla, ktoré si môžete prstom ľubovoľne otáčať. V hornej časti sa nachádzajú informácie o jazde, ako rýchlosť, dojazd, počet najazdených kilometrov či výkon a stav batérie.
Dole je základný ovládací panel, s ktorým s dostanete na najčastejšie voľby ako klimatizáciu, rádio, navigáciu či informácie z vášho telefónu. Nižšie nechýba čas, vonkajšia teplota a po stranách zase rýchle nastavenie teploty v interiéri pre každú zo strán s možnosťou jednoducho zapnúť vyhrievané sedadlá či volant. Na obrazovke sa menia voľby podľa toho, čo máte práve otvorené. Rozloženie je tak dynamické a zároveň veľmi praktické.
Napríklad pri spustenej navigácii dostáva veľký priestor práve mapa navigácie, kde pribúda možnosť vyhľadávania a po spustení navigácie sa vpravo zobrazuje samotný priebeh jazdy a čo môžete čakať na ceste. Síce ide už o samozrejmosť, ale navigácia dokáže bez problémov pracovať s nabíjacími stanicami, ktoré sú na mape vizualizované aj s aktuálnou dostupnosťou, počtom konektorov a výkonom. Pri zadaní cieľa v prípade potreby nabíjania automaticky pridá nabíjací bod do plánu.
Nový MINI Aceman SE ponúka v rámci nového systému aj takzvané MINI Experience režimy, ktoré menia charakter celého infotainmentu a nasvietenia interiéru. Jednotlivé režimy sú tak v podstate štýlové témy s vplyvom nielen na vizuálnu stránku, ale aj sprievodné zvuky či unikátne animácie – zábavný GO Kart vás prenesie do hry, Green upokojí interiér do príjemných tónov a taký Timeless vás naopak vráti do minulosti.
Pri kliknutí na parkovacích asistentov na vás vyskočí plný 360-stupňový pohľad, pri ktorom si navyše môžete vybrať aj s rôznych kamier podľa potreby. MINI Aceman SE vám však pomôže aj priamo s parkovaním so systémom Asistent parkovania Plus, ktorý sám vyhľadáva parkovacie miesta a aj dokáže zaparkovať. MINI je pritom smart aj počas samotnej jazdy – adaptívny tempomat v kombinácii s aktívnym udržiavaním jazdných pruhov funguje výborne najmä na diaľnici.
Jazdné vlastnosti MINI by sa dali síce rozpísať na niekoľko dlhých odstavcov, kto vie o čom MINI je, presne to tu nájde. Áno, už vás nebude prekrikovať motor a masírovať vibrácie, na oplátku dostanete naozaj svižné žihadlo so skvelým riadením a celkovým pocitom z jazdy. Motokárový štýl však nemusí byť pre každého a napríklad mne by pri každodennom jazdení nevyhovoval. Tlmiče sú totiž tvrdšie a na ceste cítiť skutočne každý nerovnosť.
Preto ak jazdíte veľa, môže to byť vyčerpávajúce. Na druhú stranu, ako som povedal, jazda je ako taká skvelá a postará sa o ňu predovšetkým elektromotor s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 7,1 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 170 km/h. To sú čísla, za ktoré sa elektrické MINI Aceman SE rozhodne nemusí hanbiť.
Zaujímavé je to aj pri pohľade na dojazd, ten má MINI podľa normy WLTP v kombinovanom výpočte až 383 kilometrov, čo je približne dvojnásobok toho, čo ponúkal MINI Cooper SE, ktorý som testoval 4 roky dozadu. Môže za to akumulátor uložený v podlahe, ktorý má využiteľnú kapacitu 49,2 kWh. To je na takýto typ auta optimálna hodnota. Ak by ste sa ale predsa len chceli s autom vybrať do vzdialenejších kútov sveta, nakoľko si polepšilo aj v nabíjacom výkone.
Zatiaľ čo MINI Cooper SE spred 4 rokov zvládol nabíjanie výkonom do 50 kW, MINI Aceman SE už dokáže ísť oveľa vyššie s výkonom 95 kW v špičke. Priemerný nabíjací výkon v najrýchlejšom okne sa pohybuje do 75 kW, čo znamená, že do 80 % nabijete už pod 30 minút. V prípade pomalého nabíjania v domácich podmienkach alebo na verejnej stanici sa môžete spoľahnúť na štandard v podobe 11 kW, pri ktorom je čas nabíjania do 5 hodín.
Kombinovaná papierová spotreba je udávaná 14,7 kWh/100 km, auto som však testoval pri teplotách okolo nuly, v meste, na okresných cestách či diaľniciach. Prvý úsek z Bratislavy do Trnavy po diaľnici MINI zvládlo za 19,2 kWh/100 km. Kombinovaný úsek z Trnavy do Dubnice a späť, ktorý meral 211 kilometrov, prešlo za 22,2 kWh/100 km. Spotreba v meste sa pohybovala štandardne okolo 16 kWh / 100 km. Dostať sa tak v letných mesiacoch na priemerné spotreby okolo 17 kWh/100 km v kombinovanom režime, prípadne aj nižšie, by nemusel byť vôbec problém.
MINI Aceman SE prirodzene patrí medzi štýlové modely a ich nová generácia si zachováva svoju identitu, aj keď v novšom a modernejšom šate v kombinácii s modernými technológiami, ktoré sú prirodzenou súčasťou aktuálnych áut všeobecne. MINI sa po jazdnej stránke drží kvalít a ide o poriadne dynamické a zábavné auto s prepracovaným softvérom, kde inžinieri mysleli nielen na skvelé riešenia, ale aj funkcie dôležité pre elektromobil.