Reklama

Nové metal-air batérie môžu zmeniť elektromobilitu

Zdroj | Aluminium.org
Juraj Procházka
Zdroj | Aluminium.org
Zdroj | Aluminium.org

Potenciálne prevratných technológií pre lepšie batérie sa objavuje množstvo, no väčšina má spoločného menovateľa – ich komerčné nasadenie je v nedohľadne. V prípade batérií hliník- vzduch (Al-air, prípadne aluminum-air) to ale môže byť inak. Majú šancu prevrátiť elektromobilitu naruby, hoci jeden hendikep ich na prvý pohľad diskvalifikuje. Nedajú sa nabiť.

Pozrite si

Tesla vie o batériach všetko, na zázraky neverí

Metal-air batérie používajú anódu z elektropozitívneho kovu ako zinok, hliník, horčík, alebo lítium a spolu s kyslíkom získavaným zo vzduchu vyrábajú elektrickú energiu. Ich veľkou výhodou je, že katódu tvorí práve vzduch, takže dosahujú vysokú energetickú hustotu na jednotku hmotnosti.

Zdroj | Phinergy

Batérie hliník-vzduch majú potenciál dosiahnuť energetickú hustotu 1 000 až 1 200 Wh/kg, kým Li-ion batérie dosahujú okolo 200 Wh/kg. Na rozdiel od Li-ion batérií, neobsahujú metal-air batérie toxické chemikálie a dajú sa 100% recyklovať.

Nevýhodou batérií hliník-vzduch je však skutočnosť, že nejde o nabíjateľný akumulátor. Hliník sa v procese vybíjania v spojení s vodným elektrolytom a vzdušným kyslíkom premení na hydroxid hlinitý. V elektromobiloch by sa potom takéto batérie dali iba vymieňať za nové.

Vďaka veľkej kapacite by však umožnili dojazd 1 600 km a viac, takže intervaly výmeny by boli menej časté, ako je potreba nabíjania pri súčasných EV. Ak by Tesla Model S použila namiesto Li-ion batériu hliník-vzduch s rovnakým objemom,  mala by dojazd až 2 500 kilometrov.

Zdroj | NIO

S myšlienkou rýchlej výmeny batérií prostredníctvom robotického stanovišťa prišla pred niekoľkými rokmi Tesla a vo veľkom takúto technológiu zavádza čínska automobilka NIO. Ku koncu roku 2020 mala NIO v Číne sieť 177 staníc na výmenu batérií.

Pozrite si

NIO dokáže denne vymeniť 312 batérií v nových staniciach pre elektromobily

V novej generácii staníc NIO Power Swap 2.0 dokáže systém vymeniť denne batérie až v 312 elektrických autách. A keď to funguje s aktuálnymi Li-ion batériami, prečo by to nešlo aj s batériami Al-air? Rozdiel je len v tom, že vybité batérie hliník-vzduch by smerovali namiesto nabitia na recykláciu.

Príležitosť v hliníkovej alternatíve pre elektromobilitu vidí indický ropný koncern Indian Oil Corp, ktorý na vývoji Al-air batérií spolupracuje s izraelskou spoločnosťou Phinergy. Tá sa hliníkovo-vzduchovým batériám venuje už niekoľko rokov, ale spolupráca so silným indickým partnerom je príležitosťou na skutočný prielom.

Druhá najľudnatejšia krajina sveta nemá ľahký prístup k lítiu, takže hľadanie alternatív má zmysel. Na druhej strane, India má bohaté zdroje hliníkovej rudy a roky investuje do výroby hliníka.

Lákadlom je nízka cena batérií hliník-vzduch, Britský vedec Trevor Jackson, ktorý sa tiež zaoberá vývojom Al-air batérií, tvrdí, že cena batérie s kapacitou pre dojazd EV do 2 000 km by bola len 60 libier (69,90 €). Takže náklady na 100 km jazdy by predstavovali 3,50 €, čo je menej ako súčasná cena 3 litrov benzínu.

Takáto nízka cena je možno ilúziou, lebo marže predajcov a spotrebné dane štátu ju môžu značne pokriviť. Ale ak by sa podarilo vybudovať spoľahlivú logistiku a recykláciu hliníka pomocou „zelenej“ elektriny, elektromobily „bez nabíjania“ by mohli byť zaujímavou alternatívou.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.