- #Virtuálna a rozšírená realita
- 5 min.
- 11.10.2022
Meta predbehla Apple, predstavila Meta Quest Pro s podporou zmiešanej reality
Generálny riaditeľ Mark Zuckerberg verí virtuálnej realite a s ňou spojenému metaverzu natoľko, že minulý rok zmenil názov svojej spoločnosti Facebook na Meta. Teraz sa však jeho pozornosť presúva z virtuálnej reality (VR) na tú zmiešanú (MR).
Stáva sa tak s novým zariadením, ktorého vývoj bol oznámený už niekoľko mesiacov vopred. Z prototypu známeho pod názvom Project Cambria sa teraz oficiálne stáva Meta Quest Pro.
Nový headset má byť dokonale stvorený pre prácu vo virtuálnej či zmiešanej realite rovnako, ako pre hranie VR/MR hier či oddych pri filmoch a seriáloch. Vytvorený bol od základu pre obe alternatívy metaverza.
Meta Quest Pro bude poháňať čipset Snapdragon XR2+ Gen 1, ktorý spoločnosť vyvinula v spolupráci s Qualcommom. Po vizuálnej stránke má headset poskytnúť o 37 % viac pixelov na palec (PPI), o 75 % lepší kontrast a zároveň o 40 % tenšie telo vďaka novému spôsobu uloženia šošoviek.
Nové sú aj ovládače, ktoré Zuckerberg opísal ako samostatné počítače. Vo vnútri totiž disponujú samostatným výpočtovým výkonom, ktorý sa stará o sledovanie ich pohybu v priestore. Vybavené sú aj novou haptickou odozvou, ktorá vás lepšie vtiahne do virtuálnej reality.
Z virtuálnej reality sa s headsetom Meta Quest Pro môžete presunúť do tej zmiešanej, o čo sa postarajú kamery na jeho vonkajšej strane. Do vašej vlastnej pracovne si tak môžete umiestniť virtuálne obrazovky, prípadne na vašom stole spolupracovať na projekte s priateľom či kolegom, ktorý je u vás doma iba prostredníctvom vlastného headsetu.
Meta Quest Pro dorazí do predaja 25. októbra za cenu 1 499 dolárov bez dane. Headset si môžete predobjednať už dnes.
Meta + Adobe a Microsoft
Okrem nového hardvéru Meta oznámila aj nadviazanie partnerstva so spoločnosťami Adobe a Microsoft. Adobe prinesie pre headsety Quest podporu svojich programov určených pre tvorbu digitálneho obsahu, kým Microsoft do virtuálnej a zmiešanej reality prinesie niekoľko zo svojich kancelárskych programov.
Tým prvým je Microsoft Teams, ktorý používateľom umožní organizovať vo VR a MR stretnutia a školenia. Pripájať sa do nich bude možné aj priamo z Horizon Workrooms. Programy ako Word, Excel či PowerPoint sa do VR/MR sveta dostávajú prostredníctvom natívnej podpory platformy Microsoft 365.
Do obchodu Meta Quest Store taktiež prichádza aplikácia Xbox Cloud Gaming, ktorá hráčom umožní zahrať si vo virtuálnej realite mnohé hry určené pre Xbox. Nepôjde však o hranie VR hier, ale skôr o poskytnutie virtuálnej obrazovky, na ktorej si pomocou ovládača budú môcť zahrať klasické videohry.
V zmiešanej realite si naopak bude po novom s headsetom Meta Quest Pro možné zahrať československú videohru Beat Saber vytvorenú štúdiom Beat Games, ktoré Meta odkúpila ešte v roku 2019.
Meta tiež zjavne zareagovala na posmešné komentáre mierené na prvú generáciu jej avatarov a do sveta púšťa druhú generáciu, ktorá pôsobí výrazne dospelejšie. Tieto avatary bude možné okrem metaverza používať pri videohovoroch v aplikácii Messenger či Filmových pásoch na Instagrame.
Avatar bude schopný reagovať na mimiku tváre bez ohľadu na zariadenie, na ktorom ho použijete. Importovať ho dokonca bude možné aj do aplikácie Zoom a ďalších, ktoré túto funkciu môžu podporovať prostredníctvom nových vývojárskych nástrojov. Avatarov si navyše bude možné postupne vylepšovať kúpou nových outfitov či celých vizuálov, medzi ktoré sa zaradia aj tie vytvorené v spolupráci s Netflixom.
Druhá generácia avatarov sa tiež konečne dočká nôh. Meta pomocou nových senzorov konečne vyriešila problém ich zobrazovania. Prvá generácia avatarov bola vykresľovaní iba po pás, nakoľko umelo vykresľovaný pohyb nôh bez potrebných dát podľa Zuckerberga vyzeral neprirodzene, až desivo.
Popri vývoji veľkých headsetov kombinujúcich virtuálnu realitu so zmiešanou, pokračuje Meta aj vo vývoji menších AR okuliarov, ktoré sa podobajú na dnes už takmer zabudnuté okuliare Google Glass. Mark Zuckerberg ukázal krátke demo, kde možno vidieť používateľské prostredie zobrazené v reálnom priestore ovládané pomocou gest rúk, ktoré sníma drobné zariadenie pripnuté na jeho zápästí.