Klasické brzdy na kolesových vozidlách sú notoricky známou záležitosťou. Tradične predstavujú kotúče alebo bubny umiestnené na každom kolese auta, aby mu poskytli individuálnu brzdnú silu. V elektromobiloch a hybridoch sa navyše používa rekuperačné brzdenie elektromotorom, takže bežné brzdy sa tu viac-menej používajú len pri potrebe prudkého spomalenia. Nakoniec, „brzdenie motorom“ poznáme aj u spaľovákov, akurát tam k žiadnej rekuperácii nedochádza.
Mercedes chce túto tradičnú koncepciu bŕzd v elektrických autách zmeniť. Brzdy umiestnené v strede auta, „v pohone“, by mali zlepšiť jazdné vlastnosti a majú byť aj šetrnejšie k životnému prostrediu. Lenže existujú výzvy, ktoré bude potrebné vyriešiť.
Výskumné a vývojové centrum Mercedes v nemeckom Sindelfingene vyvíja brzdný systém, ktorý bude umiestnený uprostred auta. Brzdové kotúče by boli uložené v hliníkových krytoch vo vnútri rovnakej elektrickej pohonnej jednotky ako motor, prevodovka a diferenciál. V spodnej časti každého krytu by sa zachytával všetok brzdový prach z doštičiek a kotúčov, čím by sa eliminovala hlavná záťaž bŕzd znečisťujúca životné prostredie. Tieto brzdy by mali vydržať po celú dobu životnosti vozidla, čo pri súčasných brzdách zďaleka neplatí.
Okrem šetrenia životného prostredia by brzdy umiestnené v strede presunuli hmotnosť mimo okrajov vozidla, čo by potenciálne zlepšilo kvalitu jazdy a umožnilo skonštruovať aerodynamickejšie, plne uzavreté kolesá.
Nový koncept však prichádza aj s ďalším inovatívnym prvkom. Kým v klasickom kotúčovom brzdovom systéme brzdové doštičky stláčajú pri brzdení jeden kotúč, Mercedes In-Drive Brakes („brzdy v pohone“) by namiesto toho mali dva brzdové kotúče stláčajúce rotujúcu obojstrannú kruhovú brzdovú doštičku pripevnenú k hnaciemu hriadeľu.
Túto významnú konštrukčnú zmenu oproti tradičnému brzdovému systému podnietilo chladenie. Oba stacionárne brzdové kotúče budú chladené kvapalinou, ktorá pomôže odvádzať teplo vznikajúce pri prudkom brzdení. Otázkou ostáva riešenie chladiča. V bežnom chladiacom systéme prúdi chladiaca kvapalina z motora do chladiča, kde sa ochladzuje a vracia späť do motora.
Mercedes zvažuje použitie chladiaceho okruhu batérie a motora na tento účel, keďže je najväčší, a teda najefektívnejší, ale prevádzkové teploty týchto komponentov predstavujú problém. Lítium-iónová batéria má zvyčajne okolo 29 stupňov Celzia, zatiaľ čo elektromotory pracujú pri teplote okolo 80 okolo stupňov Celzia. Kotúčové brzdy pritom môžu dosiahnuť až 150 stupňov Celzia, takže privedenie chladiacej kvapaliny do hnacej sústavy by mohlo tieto komponenty prehriať. Najväčšou výzvou nového brzdného systému „Mercedes – brzdy v pohone“ je preto riešenie účinného chladenia.
Technológia je stále vo fáze testovania, takže v komerčných vozidlách sa tak skoro neobjaví. Otázkou je, či potenciálne prínosy novej koncepcie v oblasti ekológie aj zlepšenia jazdných vlastností prevážia prípadné zvýšenie výrobných nákladov. Výsledok rozsúdia zákazníci, keď sa podarí tento typ brzdového systému dostať do sériovo vyrábaných vozidiel. Zaujať by mohol paradoxne skôr odlišným vzhľadom uzavretých kolies a dlhou životnosťou bŕzd, ako samotnou konštrukciou systému.